Hur människor handlar under stress

Jag sitter och läser "Blink - Den inuitiva intelligensen av Malcolm Gladwell just nu.

Läser ett stycke som handlar om hur människor handlar under stress. Jag kände bara att jag ville skriva ner några tankar eller mera av det jag känner igen mig av.

"Dave Grossman, en föredetta överste löjtnant i armén och författare till on killing, hävdar att det optimala tillståndet av "upphetsning" - det intervall inom vilket stressen förbättrar vår förmåga - inträffar när våran puls ligger mellan 115 och 145 i slag i minuten."

"'Blir pulsen snabbare än 145 slag i minuten', säger Grossman. 'händer det saker i kroppen som inte är så bra'. Musklernas finmototrik börjar svika. Att göra något med ena handen men inte med den andra blir mycket svårt... Över 175 bevittnar vi ett sönderfall av hela den kognitiva förmågan... Framhjärnan stänger, och mitthjärnan - Den delen av hjärnan som är densamma som en hunds (alla däggdjur har den delen av hjärnan) - hoppar upp och tar kommandot över framhjärnan. Har du någonsin försökt att föra en diskussion med en förbannad eller rädd människa? Det går inte..."

Sen fortsätter dom med historier om polismän som handlat i extrema situationer. Om livvakter i att öva bort stress och rädsla i olika praktiska övningar. Dom rekomenderar att öva på att slå in 112 på telefonen för enbart inövade rörelser fungerar när du hamnar i t ex extremt stressiga eller farliga miljöer.

Känns nästan lättare att minnas situationer med väldigt stressiga människor nu när jag läst detta. Jag känner att jag kan lite lättare förstå handlingar i konstiga situationer. Speciellt drar jag liknelser till sjöfarten under förtjöningar. Det kan bli väldigt farligt väldigt snabbt om inte några som är det har gjort det ett par gånger förut.

En person som har vanan inne kan i detalj förklara för andra innan det händer har givetvis en lugnande effekt, och hjälper till med förmågan att handla riktigt. Lite det där med att pulsen inte skenar iväg. Kommunikationen blir ju också påtagligt bättre med lugna människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!