Nedisning, livsfarligt och astråkigt.

Så här ser det ut efter att ha seglat i minus 15 eller mer och det slår över som en slags dimma av vatten hela natten. Isen blev metertjock på vissa ställen och tog ca 2 veckor innan precis allting försvann. Tekniken är att spruta med upp emot 90 grader varmt vatten genom brandslang mot isen. Det eller gå och banka med en stor tjock gummibeklädd slägga.

Detta är alltså anledningen till varför jag jobbat skiten ur mig den varma delen av året! Det är kallt på vintern... Riktigt fucking jävla askallt! JA! AUSTRALIEN & NYA ZEELAND!!! HAHAHAHAHAAHAHAA! Hela vintern slipper jag!

image435

Bilden ovan föreställer ett par stycken PV-ventiler och lite reling. Den här isen var en meter tjock om inte mer på sina ställen.

image436
Här ser vi en bit av en trunklucka och några rör.

image437

Efter någon dag tror jag det såg ut så här, lite osäker. Det tog riktigt lång tid iallfall. Alla fick jobba hårt, jag var ute och bankade i 7 timmar sen in och vila tre fyra timmar och så påt igen första dagen. Jag har aldrig frusit så mycket som jag gjorde den här dagen. Om du stod i vattenångan, som man ser lite längre bort, var ju allting skönt. Men när du gick därifrån så frös du till en isbit, hela du var ju fuktig...

Vattenångan är då alltså resultatet av den 90 grader varma brandslangen.

Alltså, fy fan jag fryser av att bara se dessa bilder. Brukar gå och föreställa mig varma mysiga stunder under ett täcke när detta inträffar.

Kommentarer
Postat av: Martin

Janne du hade orgasmerat mera här kan jag säga. Vilka bilder det kunde blivit, och på en sådan unik miljö. Detta händer inte speciellt ofta.

2007-10-25 @ 10:05:25
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: christel

Wow, ser riktigt kallt (och coolt) ut!
En annan sjöman håller precis på att ta sig hem från Japan..

2007-10-25 @ 10:10:56
URL: http://pumpapuder.blogspot.com/
Postat av: madde

du måste berkligen ha stora problem med egoina som lägger ner så mkt energi på henne ;)

2007-10-25 @ 10:38:49
URL: http://negerboll.blogg.se
Postat av: Janne

Ha ha ha, orgasmerat! Ja du Martin ... skitcoolt ... och såklart att jag hade gått igång på de där isklumparna! Men jag hade nog också frusit ihjäl. Jättemycket.

2007-10-25 @ 12:00:27
URL: http://www.babilou.se/blog
Postat av: smultris

fan va skoj, då ska jag fortsätta läsa hos dig tror jag :D

2007-10-25 @ 12:59:56
URL: http://www.smultris.se
Postat av: Bett R World

Uuh, det måste vara kallt att komma ut där på morgonen!

2007-10-25 @ 15:25:54
URL: http://tredjeklotet.blogspot.com/
Postat av: uno nilsson

Fy fan vilken is!!! Tjock, har aldrig sett sånt ens på österjön. Men is såg jag dock i min ungdom på hemmahavet. Gummiklubba? Yxa hade vä funkat bättre, Hur mycket tyngre blir båten med all is? Jättetung, båtar kapsejsar av sånt. kram och ta livutrustningen på. Uno

2007-10-25 @ 15:51:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!