Sjömäns "komma hem" lista.

Går omkring och har fortfarande inte fattat att jag är hemma. En liten lista på beskådningar och funderingar dom flesta sjömän har när dom kommer hem.

Du vet att du är sjöman om:

- du är helt jävla förvånad över att folk vågar ha ett vitrinskåp fullt med en massa glasprydnader i. Fan minsta lilla rullning och hela skiten ramlar på durken ju!

- du svär lite över att Arlas produkter inte finns i hela världen. Mjölk, yoghurt eller keso ja smaken är som baken men fan vad jag saknat filmjölk!

- du har svårt att sluta använda ord som durk, skott, däck, porr, kåt, ombord, 'det var elevens fel!' och sjösjuk.

- du när du sätter dig första gången i bilen tänker. Inget motorstopp, inget motorstopp. FAN MOTORSTOPP!

- du säger godnatt och säger godmorgon 49 timmar senare...

- du vaknar mitt i natten, det är helt knäpptyst, får total panik för blackout är ett faktum ombord. Springer sedan genast ut genom dörren för att fortsätta mot bryggan eller maskin...

- du har totalt glömt bort hur diskmaskinen fungerar och använder, istället för vanliga disktabletter, Yes diskmedel.

- du inte kan inte sova. Ljudet av att en maskin hela tiden bullrar i bakrunden existerar inte längre, så du sätter på en stereo i lite lågt i sovrummet.

- du är helt mållös när alla nu helt plötsligt måste jobba nu när du kommit hem!

- du gör misstaget att gå på stan första två dagarna och innan begreppet 'pengar kan ta slut' riktigt landat. Så det slutar med att du står i dörröppningen med fyra kassar fyllda med skämtartiklar och tops.

Kommentarer
Postat av: Simon

Helt rätt Martin. Jag har precis irrat mig igenom ledighetens första vecka och börjar så smått närma mig vad man kan anse vara normalt beteende för en vuxen människa.
Men du förresten, angående ett annat inlägg - minns du Mercedes?

2007-10-18 @ 17:55:29
Postat av: Rebecca

Aaa till och med jag kommer ihåg fast nån bara berättat för mig efteråt...

2007-10-18 @ 18:16:47
Postat av: Martin (sjömansbloggen)

Ja, jag minns henne. Hon är en av dom vackraste varelserna jag sett. Oj oj oj...

2007-10-18 @ 18:55:32
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Malin

Är det inte också så att sjömän sover sig igenom de första veckorna av ledigheten?? Speciellt om de jobbat övertid som fan?
Min sambo gör inte många knop de timmar han är vaken och resten av tiden sover han. Fast det brukar gå över efter ett par veckor..säger han :P

Btw...Martin, jag har sett en filmsnutt på dig när du slickar på en blomma *S*

2007-10-19 @ 09:44:24
URL: http://malinca.blogg.se
Postat av: Martin (sjömansbloggen)

Haha, en blomma? Inget minne alls.. En film ifrån Karibien eller?

2007-10-19 @ 09:47:51
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Martin (sjömansbloggen)

Ja listan kan göras längre, men fasen mycket övertid till sjöss och lättnaden över att komma hem. Det är verkligen deg mode som slår på.

2007-10-19 @ 10:07:03
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Malin

Nja tror det var ifrån rotterdam om jag inte minns fel. Från en pub som spelade Boten Anna var det i alla fall.

2007-10-19 @ 11:02:08
Postat av: Martin (sjömansbloggen)

Jaaa därifrån! Haha, shit jag skulle gå nattvakt samma kväll och faktiskt jobba. Minns att jag hittade alla möjliga liggplatser då. =)

2007-10-19 @ 11:51:15
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Malin

Tyckte du såg rätt sliten ut redan på puben..och sedan jobba efter det. nästan så det var synd om dig ;)

2007-10-19 @ 12:49:15
Postat av: Soya

Nu ska jag smöra igen...
I just love it!

2007-10-19 @ 19:10:12
URL: http://abstinence.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!