Har ni åkt snabbfärjan till Gotland?

Om ni någonsin har åkt den gamla snabbfärjan HSC Gotlandia till Visby kanske ni ska sluta läsa. Jag jobbade på den en sommar som matros. En liten detalj som berör dom flesta med den båten hände mig.

image322
HSC Gotlandia

Jag gick varannan vecka nattvakt, och tidigt på morgonen skulle jag bunkra vatten till den kommande dagens törstiga resenärer. Men en morgon jag kom ner var det något som saknades...locket på färsvatten slangen var borta.

Jag ägnade inte så mycket tanke åt detta först men precis innan jag skulle koppla på slangen tog jag beslutet att spola ur den lite på kajen. Jag drog ingång vattnet, det blev som om det byggdes upp ett litet tryck i slangen.

- Hmm, konstigt så här brukar det ju inte vara.  Tänker Martin och släpper på lite extra vattentryck.

Flong, flosch, plump... Tre svarta saker flög ut ur slangen... tre stycken råttor.

Detta är alltså vattenslangen som fyller på vattnet som blandas med precis all dricka ombord. Öl, läsk och bubbelvatten.

- ...
- Hmm.. Fan då, gör jag nu?
- ...  Kliar sig i huvet och ser att solen börjar gå upp över Visby stad
- Finns det någon annan slang?
- Hepp... Hmm, äh va fan! Jag mörkar... Något Martin är skitbra på!

Det gick en hel sommar och jag ville inte veta vad som fanns mer i den där färsvatten tanken. Jag berättade det bara för folk jag tyckte om.

Det gäller att ligga på plus! =)

Typ sommaren 2004...

- Och där sprang tio pers till toan för äta baklänges.

Kommentarer
Postat av: josefin

med en drink i handel njuter jag nästan alltid.. de vore nog lögn att säga annat..

2007-09-25 @ 01:30:09
URL: http://emmajosefinwedin.blogg.se
Postat av: Malin

tur att man alltid hade med sig eget vatten på flaska varje gång man åkte till och från fastlandet när man bodde på ön *S*

2007-09-25 @ 22:13:33
Postat av: Martin (sjömansbloggen)

Hehe, jag garvade varje gång någon tog en sipp. Kom alltid med ett glas vatten till dom jag var sura på. Just loved it!

2007-09-26 @ 01:47:25
URL: http://cmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!