Vad är en hjälm bra för?

Om ni nu har sett någon av mina små videobloggar, kanske ni lade märke till huvudbonaden. En hjälm. En arbetshjälm. Detta är lite fascinerande ändå.

Det är nu cirka fyra år sedan detta började bli ett tvång. Det är vad jag minns ifrån ett säkerhetsmöte med fruktansvärt vilda diskussioner. Sedan dog den diskussionen ut och folk ombord började ta på sig hjälmen.

Idag gör jag det också. Det går av bara farten och inte ägnar jag mycket tanke åt det. Alla gör det ju.

Men igår så gjorde jag någonting jag borde gjort för länge sedan. Jag började fundera på vad det var som faktiskt kan landa på mitt huvud. Jag gjorde det som vi gjorde i början, sedan bara slutade göra.

Jag tittade ovanför huvudet. Och vad fanns där? Jo... ingenting. Faktiskt! Det fanns ingenting där ju! Bara en blå himmel! Blev förvirrad. Tankarna snurrade runt, varför har jag denna hjälm på mig för? Vad är det jag skyddar mig emot?

Om nu någonting kom med sådan kraft ifrån himlen att det kunde skada mig, hur ska då en liten hjälm hjälpa mig? Vad är det som ska landa på mig? Dasslock från flygplan eller?

Jag försökte förklara för folk i min närhet. Pekade upp emot himlen, sedan på hjälmen. Försökte förstå samtidigt som jag ifrågasatte.

Dom bara skakade på huvudet och gick därifrån.

Vad är det här för regel? Är detta en konspiration för att idiotförklara folk till sjöss?

Till slut frågade jag mig själv tyst inombords, varför inte bara ta av mig hjälmen? Jag fattade då ett beslut som inte fattats på flera år inom sjöfarten. Jag provade det ingen annan vågat.

Står framför några ventiler. Sträcker sakta min hand mot hjälmen. Snart kommer min hjässa få känna på friheten igen. Snart slipper jag äggkokaren.

Då visade sig vad som inpräntats i huvuden hos sjöfolk under alla år. Jag vill här använda orden falsk säkerhet.

Min hand tar nu tag i hjälmen, snart är den av. Så fort min hand nuddade hjälmen. Det var som om en signal skickades ut till hela båten, folk blev som vilddjur.

Föreställ er Matrix kameran. Allting bara flaschar runtikring huvudet och tillslut ser man emot ventilerna. Folk inomhus fullständigt vräker sig emot fönstret och börjar banka. Händer bara smattrar för fullt. Jag ser munnar som skriker allt vad de kan emot mig.

Jag läser på deras läppar. Nej... nej Martin. Gör det inte Martin. Vad du än gör, ta inte av dig hjälmen. Tänk på din säkerhet Martin!

Men det var försent. Den har nu lättat ifrån huvudet. Jag gjorde det. Jag gjorde motsatsen till vad alla andra ombord gör. Jag går nu emot det allra heligaste av heliga ord.

Regulations...

Hör hur en dörr trycks upp med full kraft. Det är tre stycken besättningsmedlemmar med hjälm på sig. I handen på en av dom finns en fjärde. Alla tre fullständigt spurtar järnet emot mig.

Fuck OS 100 meter. Go Sailors go på spurt à la 15 meter istället.

Undrar vad det är som händer. Vad kommer nu hända med mig? Står där helt ensam ibland mina skeppskamrater. Jag gör någonting ingen annan vågar göra. Jag står utan hjälm.

Sakta för jag ansiktet emot himlen. I några sekunder lyckas jag få känna på friheten. Friheten utan hjälm på huvudet. Men friheten berövas ifrån mig. Den berövas ifrån mig utav människor som vikt sig under vad andra säger är safe.

Ifrån människor som följer regulations utan att ifrågasätta dess logik.

Bakom mig hör jag vrål, hur händer smattrar på ventilerna. Det är lönlöst att göra motstånd, dessa människor vill mig endast väl. Dessa människor tänkte som jag gjorde så tidigt som igår. De är rädda för friheten, rädda för att ifrågasätta.

Tre sjömän kroppstacklar mig bakifrån. I ett enda stor tumult faller vi ner emot gretingen. Mitt ansikte blir helt upprivet, jag får blåmärken. Mina armar sätts i ett såkallat polisgrepp och slits upp till stående position.

En hjälm sätts på mitt huvud. Helt avslappnat ser jag emot min skeppskamrat. Mannen smyger sig emot mitt öra. Viskande ord hörs. De enda orden som yttrades under hela incidenten.

- Keep safe. >>Klappar på hjälmen.>> Följ regulations...

Sedan släpper de mig och jag faller ner på knä. Försöker se mot himlen igen. Men det är inte alls samma sak. Några av solstrålarna blockeras av hjälmen. En känsla av ofrivillighet sprider sig i benmärgen.

Men jag har i alla fall ett svar på frågan. Varför har vi hjälm på oss? Vad är det vi skyddar oss emot?

Oss själva...


Once I was free...

Kommentarer
Postat av: Linda

Vi hade en hjälm ombord som gick under namnet "Rushjälmen". Det var en arbetshjälm som utrustats med en saftblandare på toppen. Sladd att plugga in i eluttaget fanns också. Fullast på festen fick "äran"... oftast var det samma person.

2008-08-16 @ 21:26:27
URL: http://lindabjorling.webblogg.se/
Postat av: MaDeLiÑo

Bär hjälmen snällt Martin. Du får inte komma till skada =)



Pussobert

2008-08-16 @ 22:30:44
URL: http://madelino.blogg.se/
Postat av: Carin

jaa, vi har samma tvång på kärnkraftverket. Till och med på de mest löjliga ställen... min hjälm är vit.

2008-08-16 @ 23:13:45
URL: http://carinforsen.blogg.se/
Postat av: Carin

Jaha! Så ni är viktiga med vit hjälm... hmmm, jag ska fråga min arbetsledare i morgon om jag är viktig, om inte vill jag byta färg!

2008-08-17 @ 12:16:11
URL: http://carinforsen.blogg.se/
Postat av: Carin

hahaha, jag slutar lätt tänka =) fan vad najs! Tack för tipset, jag ska ta upp tankefärgerna med mina hjälmbärande kolleger också =) Vi blir ett gäng nötter som Ser väldigt smarta ut när vi planlöst vandrar omkring!

2008-08-17 @ 15:03:40
URL: http://carinforsen.blogg.se/
Postat av: Amir Akrouti

du är snygg ;)

2008-08-17 @ 16:22:36
URL: http://amirakrouti.blogg.se/
Postat av: Amir Akrouti

du, jag har blivit medlem på bloggkoll men jag förstår inte hur man får deras lilla ikon in på sin blogg. hittar inte html koden som behövs.

2008-08-17 @ 17:05:27
URL: http://amirakrouti.blogg.se/
Postat av: Urban

Sanslöst roligt skrivet som vanligt

2008-08-17 @ 20:41:34
Postat av: Martin

Tackar tackar!

2008-08-18 @ 01:09:59
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: Sjöman

På containerbåtar så flyger det runt en massa plåtburkar i luften. På tankbåtar flyger det ingenting i luften (gör det det så har nog någon gjort något väldigt fel...) Vi behöver inte ha hjälm :D

2008-08-19 @ 20:58:39
URL: http://hemmaochute.blogg.se/
Postat av: Erik L.

Jo denna arbetshjälm har även jag funderat väldigt mycket över...

Bunkrade på reden utanför Göteborg i mitten av juni, halvvägs framme vid manifolden hör vi hur kapten gastar och gapar för fullt i radion om hjälm. Vi började alla fundera i precis dina banor, studerade himlen ovanför oss och det enda vi kunde se var någon enstaka fiskmås. Så antagligen är det lågflygande, alternativt störtande fiskmåsar den är skapad för att skydda våra huvuden ifrån.



Dumkrukan måste nu dessutom komplementras med snitsiga skyddsglasögon vid bunkring, man behöver inte ha dom på ögonen bara uppe på hjälmen. Kanske agerar avskräckande för fiskmåsar.

2008-08-24 @ 20:19:57
URL: http://erikloose.blogg.se/
Postat av: Martin

Haha! Störtande fiskmåsar. Klockrent Erik L.

2008-08-25 @ 14:40:33
URL: http://cmj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!