Jag drack av lasten idag.

Dagens vakt. Försov mig, pumparna viner så det snurrar i huvudet, Dublin visar prov på kallt väder, det är den 5 augusti 2008 och... det regnar. När jag är i Asien ska jag minnas denna dag.

Tappade handskarna i vattnet, slår i elektriska knölen på armbågen mitt i en lejdare också ryggen när jag måste klättra under ett rör. Smärtan sprider sig, kylan biter sig och förbannad säger jag åt min stressade överstyrman att starta pumpen.

Då tog batteriet slut på radion.

Klockan blir tio, jag undrar ifall mitt liv kan kännas mer värdelöst just nu, går in och tar kaffe. Äter ett wienerkex. Då ropar överstyrman igen, ytterligare en tank är snart tom. Bara att fortsätta jobba.

Går ut igen, regnet smattrar emot min hjälm, klättrar ner till pumpen och drar igång skiten. Ser upp emot himlen och drömmer mig tillbaka till Australien, till Nya Zeeland. Regndropparna glider ner för kinden och ett leende kryper sig sakta fram.


I två sekunder var jag en glad Martin...

Pumpen börjar skrika, jag återfår verklighetsuppfattningen. Ska precis sippa på kaffet och ser sakta hur en droppe faller ner i papperskoppen. Givetvis var det nu inte heller en liten droppe av vatten. Det var last.

En oljefilm sprider sig på ytan i min kopp...

Kommentarer
Postat av: Wictoria

Oj , det där var bland de längsta kommentaren jag fåt i hela mitt liv ! :) Tack , det gav mig en tankeställare ! :)

2008-08-05 @ 19:58:12
URL: http://misswictoria.blogg.se/
Postat av: Wictoria

jo , jag fattade nog det :)

2008-08-05 @ 20:01:24
URL: http://misswictoria.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du är vis. Det är det enda jag kan säga. Jag har alltid gått mina egna vägar, det har jag fått mycket skit för, men fått mest livserfarenhet av. Mitt liv är uppbyggt på mina egna erfarenheter.

Jag har varit ärlig, stått för mina åsikter. Alltid kastas det skit på mig då, som står upp längst. Synd nog.



Jag är nog också ganska smart, har bara inte velat dela med mig det till andra, speciellt inte ut på internet. Vilket jag kanske borde?

2008-08-06 @ 00:37:56
Postat av: Martin

Om du vill att människor ska lyssna på dig, då måste du först ha uträttat någonting.



Visdom blandat med effektiv retorik kan få många lyssnare. Men då måste du nog ha mer en enbart en blogg ifall du verkligen vill sprida ett ord.



Fast tittar man på självhjälpsträsket idag, då är det de som lyckas komma med lite nya schyssta slogans som får fler lärjungar än det som kanske faktiskt kan hjälpa en.



Och innan du vill hålla ett seminarie, då måste man nog idag ha skrivit en bok.



Fast en ska inte börja tänka i banor om att sprida ord innan du börjat sträva efter att bli din egna förebild.



Att finna sig själv kommer bli dagens unga största problem. Speciellt när människor som kommit på högre poster i lägst ålder får mest uppmärksamhet.



Det största attribut du vill se hos en chef, om du frågar anställda. Det är hur denne kan 'ta' folk. Denna egenskap är den absolut viktigaste.



Om du inte kan ta folk på rätt sätt, då kommer du heller aldrig se den potential personalen har som i slutändan får företaget att växa.



Och unga chefer idag anser jag saknar någonting du enbart kan få av livserfarenhet guidad av en bra förebild.



För du måste först ha en riktlinje ifrån någon du värdesätter i livet, innan du börjar förstå helheten av tillexempel sociala färdigheter. Innan du formar nya upplevelser efter de principer och värderingar, du själv funderat ut.



Innan du själv vet att det är endast din egna vilja du ska följa.



A ja, orkar inte fortsätta.



Förstår egentligen inte heller varför jag bara började skriva såhär.



Får skriva det någon annanstans.



Godnatt

2008-08-06 @ 01:20:44
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: berndt

Men du drick inte av lasten du vet väl att allt skall levereras till mottagaren.

2008-08-06 @ 03:04:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!