Fiskade med el igår.

Familjen som äger baren jag jobbar hos för tillfället bjöd mig på middag igår. Hans fru No, hans bror jag ej vet namnet på än, hans bästa vän Kam med sin fru och sonen Mac var med.

No kom och hämtade mig utanför hotellet på en moppe. Dom är väldigt fattiga den här familjen så mopeden har inte ens lyse fram. Jag satte in Ipodlurar i öronen och började lyssna på Moby med låten In My Heart. Glidandes fram i i mörkret vetandes att minsta lilla grop i vägen sätter stopp för allting, var en skön upplevelse.

Vi stannade snabbt hemma hos Kien och No för att hämta Mac. Det var här jag insåg hur jag nu verkligen vill fortsätta hjälpa Kien och hans bar. Hade ingen kamera med mig för jag kände att livet inte behöver levas genom linsen ikväll.

Ett väldigt litet hem med endast ett rum där alla sover tillsammans på golvet för att hålla värmen. Allting var väldigt enkelt. Väldigt fattigt... Vi hämtade bestick och tallrikar och fortsatte mot floden och Kiens bar. Kien är så stolt över sin bar. Han är också så tacksam för att jag hjälper honom.

Ingen av dom jag är med ikväll kan engelska heller. Med Bob Marley i bakrunden kommunicerade vi med enstaka ord och handrörelser. Han visade kort på hans släkt och vänner. Frågade mig tillexempel om jag under dagarna kunde lära honom engelska.

- I have been saying Beerlao for five years but still no learn english. (Kien har jobbat på en annan bar mittemot hans.)
- I teach you english Kien.
- I teach you Lao.

Sen plockade dom tre männen fram något jag aldrig sett. Ett motorcykelbatteri med en massa sladdar kopplat på. Det satt fast en pannlampa och ett handtag som hade två kopparpinnar stickandes ut från sig. Dom dök ner i floden med batteriet hängandes runt midjan. Dom dök omkring och förlamade fiskar med ström. Jag skrattade hur mycket som helst när jag såg detta.

Det gick förvånansvärt bra faktiskt. Fick upp en massa små fiskar som kvinnorna började förbereda. Fäste dom på rad efter varande emellan kluvna bambupinnar.

Sade att jag önskade jag faktiskt hade en kamera. Då förklarade männen för mig att det här är olagligt. Om polisen ser dom åker dom får dom stora böter. Så jag hade nog inte fått ta kort ändå. Ville också pröva på att fiska men dom sa att jag skulle bara elektrifiera mig själv.

Dom har tre stycken hundar som bor vid baren också. Alla tre heter Snoop enligt mig. En av dom är en tre månaders liten valp.


Min kompis Snoop och Kiens bror i bakrunden.

Hela kvällen var en av dom coolaste sakerna jag upplevt. Att få sitta ihop med Kien och hans nära så här. Kien är verkligen en stolt man. Fick heller inte göra någonting. När fisken var klar rensade dom allting åt mig. Sen varje gång jag lyfte på min sked lade dom mat i den. Jag fick bara dom bästa bitarna hela tiden. Visste inte riktigt hur jag skulle bete mig ibland. Dom var så gulliga mot mig.

Tillexempel trodde dom jag frös ett tag. Då hämtades det en massa filtar till mig. Faktiskt ställdes det fram en slags portabel eldstad grej i cement precis bredvid mig. Tog upp min lille kompis Snoop i knät och bara njöt.

Klockan gled närmare elva och jag var trött efter att stått ute i solen hela dagen. Kien såg detta och tog mig tillbaka till hotellet. Hade samma musik i öronen på vägen tillbaka.

Innan vi lämnades av igen så tog Kien tag i min arm. Jag kan inte hjälpa att bli påverkad av hur bestämd han hela tiden är. Han ville tacka mig för den hjälp jag redan givit honom. Jag ville så gärna tacka för denna kvällen men visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka mig...

Kan redan berätta om så många små saker som sker under dessa dagar. Att stå och dra in med festandes människor, ge dom lite små shots och vara social. Sen när alla lämnar oss sitta ihop med Kiens familj, äta mat och skratta...

Det är magiska dagar just nu.


I mitten Kien och hans bror till höger. I den här båten tar vi oss över floden när vi inte vill bli blöta.


Festfixarn och lille Snoop.


Min bästa kompis och flaskan jag håvar in folket med.

Kommentarer
Postat av: anton

Okej. Easy Riders- Har sin utgågnspunkt i Dalat, Vietnam. Känns igen på sina blåa jackor, och har alltid "gästböcker" som dom gärna visar upp för potentiella kunder. Där har tidigare backpackers skrivit kommentarer om dem. Så till saken. Vad är easy riders? Dom är ett gäng killar(mestadels gubbar) Som tar med turister ut på turer på sina motorcyklar, dvs man sitter baktill på bönpallen, inte så bra för det manliga egot kanske, men iaf, det är där man är så illa tvungen att vara om man ska med. Sen bestämmer man tillsammans med dem vart man ska åka och hur länge. Jag och min kompis åkte från Dalat till Nha Trang, en tur som tog 3 dagar och 2 nätter. DET var det bästa på hela resan! Då var jag iofs aldrig i Laos och tubade.. Haha. Men iaf, ni får se det riktiga Vietnam, kommer till ställen som andra turister aldrig varit på. Vi övernattade bland annat ute i djungel i en minoritetsby, sjukt charmigt. Badade i vattenfall ute i djungeln. Blev skitfulla på risvin.. Hrm. Är som vodka, och dricker du risvin, så dricker du bara risvin. Traditioner är till för att följas. Oavsett, när ni är i Vietnam, SÅ är Easy Riders ett måste. Bara för upplevelsen! Ni kan åka hur länge som helst med dem, om ni har tid och vill! Dom tar er från punkt a till b. Dvs, era väskor och packning är med på motorcyklarna! Det enda minuset är att det är liiiite dyrt. Men samtidigt så är det ju det dom försörjer sig på! Aja, vill du veta mer elr så så dra iväg ett mail!



Hade



Anton

2008-12-10 @ 20:01:47
Postat av: maya

=) Synd att alla inte är såna i sverige...det hade vart mycket trevligare då=) Låter som att du har haft en alldeles underbar dag, du trivs verkligen där nere....det märker man när du skriver i bloggen.=)

2008-12-10 @ 20:38:14
URL: http://mayahataichanok.blogg.se/
Postat av: Martin

Anton, you got mail. Jag ska lätt pröva detta.

2008-12-11 @ 01:29:01
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: Martin

Tack Maya. Jag har letat efter en plats som jag verkligen vill komma tillbaka till. Kien och hans familj har gjort detta möjligt.



Så många gånger har jag ångrat att jag stack för tidigt. Den här gången ska jag inte göra samma misstag.

2008-12-11 @ 01:31:48
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: Berndt

Mycket bra bild på den sovande valpen. Bilden platsar i en fototävling.

2008-12-11 @ 02:30:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!