Cairns-Alice Springs, i en buss...

Ett fyrverkeri, det är ett fyrverkeri i mitt huvud. Hur ska jag kunna samla alla tankar, och hur ska jag kunna få ner bara några få upplevelser på min blogg?

Jag har först och främst äntligen köpt en kamera! En stöttålig undervattenskamera ifrån Olympus. Och givetvis så tappade jag den stolt i golvet så fort jag plocka upp den. Och hur blev första kortet?

image610
                                                                           Yeah baby, you know you want it!

Upp tidigt som fan, brassa ihop några rostsmörgåsar, packa Floda och kliva på bussen som ska ta mig till Alice Springs. Det som händer är då det som händer varenda utflykt du tar i det här landet.

En man börjar vråla ut en massa jävla fakta klockan halv sex på morgonen. Vet inte hur mycket skitnyttig info jag missat dessa mornar jag klivit upp.

- Najs, en stol... mmm trött, ska nog ta o slappa li...

Högtalarna sprakar till.

HI AND WELCOME TO THE DESERT VENTURE TOUR THAT WILL TAKE YOU TO ALICE.... det var väl fan då, snarkvarning och öronpluggar in... mmm...zzzzzzzzzzzz - vaknar till - DESERT! You will see Desert, sand and even more desert, I personally want to welcome you to the outback of Australi...

herregud vad han snackar... zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz mmm, sova..... zzzzzzzzzzzz - vaknar till igen - The Aboriginal people lived in the desert, all the time! Desert desert desert desert! COWS! That's right, we have cattle stations bigger than small european countries!

Bla the fucking bla är det ibland. Men givetvis efter att du vaknar till lite på morgonen så kan du lära dig ett o annat.

image612
Detta är första stoppet, han heter Bram och var en riktigt rolig snubbe. Tjacka lite lunch o sen vidare.



Första dagen var lugn och skön. Tyvärr kunde vi inte ta den vägen vi egentligen skulle ta pga regnsäsong. Det regnar fan mer än vad folk tror (ska berätta mer om det någon annan gång). Pga regnet så fanns det bara en väg ut ifrån Cairns som inte var översvämmad!!

Bilderna är på en liten pub vi stannade till vid och ja... busschaffisen Greg. Vi bodde på ett litet Hostel i Hugheden, god mat, ok rum och regn hela natten lång. =)

Dag 2

Jag har funderat lite på om Australien har någon kultur dom kan kalla sin egen? Grejen är att varenda gång australier öppnar käften och vill vädra sina kunskaper om kultur. Då så babblas det en massa om Aboriginierna som om det vore dom själva.

Men... äntligen så har jag blivit en aningen visare. Australien har faktiskt lite egen kultur, och det är i form av, en sång. En enda liten sång. Se på fan, dom har sedan 1770 då lille James Cock hittade denna ö och sedan vi i Europa började skeppa hit våldtäktsmän och mördare, producerat en sång...

Wow, jag bugar...

Detta är inte ett skämt på något vis, dom tar denna sång på riktigt blodigt allvar. Dom har faktiskt ett helt museum om denna sång. Dom har hela rum fyllda med en massa skit om mannen bakom sången, om sången är sann och givetvis får du höra sångfan två miljarder gånger innan du lämnat stället.



En snabbare version av originalet. Kom nu ihåg, detta är Australiens enda egna kultur... Måste säga grattis ännu en gång.



Här gick också bussen sönder igen. Första dagen så flög en del ifrån kopplingen av så vi åkte utan koppling hela tiden. Andra dagen så började ena bromsen bak ryka och var la på gränsen till att brinna upp.



Lite najs öken, igen... Mmm, vilda kameler och över 40 grader varmt.



Här sov vi andra dagen. Jag sov på en tältsäng med en madrass på och sovsäcken. Det var ett litet stängsel precis vid mitt huvud för att hålla djur ute, mitt i natten så vaknade jag till och öppnade ögonen. Där stod det en Dingo typ en decimeter ifrån mitt ansikte och ba stirrade. Hur coolt som helst!

På gården hade dom också en känguru som husdjur samt en massa grisar.

Dag 3

Den sista dagen var bara en massa grusväg och öken. Det fanns fan ingenting ifrån klockan ASTIDIGT på morgonen tills vi var framme i Alice Springs runt 6 pm. Jo vi såg lite kängurus hoppa omkring på morgonen, det var la allt.



Jag gillade ändå att softa på bussen, Greg busschaffisen snackade en hel massa om aboriginer under tiden och så såg vi på lite filmer. Greg kunde fan allt om aboriginer, ska göra ett inlägg om det jag minns. Gobitarna liksom!



Jo det fanns en grej värd att beakta på vägen. Jag har faktiskt sett denna myrstack på Discovery Channel en gång. Termiter bygger dom här grejerna och dom finns överallt i öknen. Men... den här är givetvis störst i hela världen. över 5 meter...

Lite respekt ändå! =)

Det var den lilla resan jag gjorde dårå. Faktiskt så var en massa små stopp utkuttade pga översvämningar och initationsriter hos aboriginer. Vi skulle egentligen åkt in till en liten abbostad, men men...

image647
Just loving it!

Kommentarer
Postat av: Berndt

En ödla till jag bugar mig i sanden . Skall kolla vad det är för sort. Är det möjligen en unge av http://australian-animals.net/liz.htm
Det är annars många vackra bilder. Du tar- mer än bara upp kameran Bra rutet majorn! :)
Storleken är nog lite svårbegripligt. Jag menar på landet men på de öde vidderna som du plåtat vill man inte gå vilse i. Youtube snutten funkar int.
Men annars blir man glad av att se din sida
hälsar
Berndt

2008-01-18 @ 04:53:44
Postat av: Berndt

ber 1000 gånger om 50 kr nu funkar den där tuben Då var det väl nåt grus i min dator som vanligt . Kanske lite öken sand -efter alla bilder :)
Vad vet jag vad vet jag
ha det gött hälsar
Berndt

2008-01-18 @ 04:59:10
Postat av: Martin

Haha, jag letar faktiskt efter ödlor nu Berndt! Hoppas jag hittar fler. =)

2008-01-19 @ 03:51:47
URL: http://cmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!