Svårt att hålla sig.

En ny morgon i det nya lilla hemmet. Det första som sker är att det brakar in ett par gubbar som ska byta fönster, ett par riktigt råa östgötar. Jag och Linda kunde inte hålla oss för skratt, dom var två från början sen kom en tredje in.

Nu alltså ren rå Ringarum östgötska som jag kallar det. Den där när alla r blir som ett ui ljud istället.

- Men tjenare Janne! Nästan så lite bondesnus skvätts ifrån underläppen ner på vardagsgolvet.

- Men tjena Börje! Ja... han kallades för Börje. Verkade mera va ett smeknamn, humorn är extrem, jag och Linda börjar fnissa.
- Men ehh, blirä nå grilla te hälgen elle? Tar ut ett clips ur borrmaskinen.
- Aaa fö fan.
- Å käka kantareller va?
- Ja, grillade kantareller! Punchline... detta var en punchline. Ett högt bukskratt med vibrerande ölmagar fyller rummet.

Bered er nu för här så slår alla fördomarna man kan ha emot Östgötar med Ringarumsdialekt in. Jag slet åt mig papper och penna direkt efter detta sades.

- SA GULLAN ME ELLER?!
- Javisst! Snus rinner ner för läppen och sugs snabbt upp igen.

Ja... tydligen så heter någon Gullan i deras bekantskapskrets. Om skrotnisse var en riktig person, då var det hans släkting vi skrikskrattade rakt i ansiktet imorse.

image870

Kommentarer
Postat av: Språkpolisen

'persson' kan användas som efternamn. Persson. Från Pers son, därav två s. Person, däremot, kan syfta på 'mänsklig varelse' eller 'individ'. Språkpolisen kräver rättelse och äppelpaj.

2008-06-05 @ 17:16:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!