Hårdvarufel långt upp i kakaorännan.

Igår så gjorde jag mitt sista försök till att rädda min dator. Min älskade lilla Benjamin... Vad många fina stuner vi haft ihop. Jag Låter dig nu vila tryggt i en experts händer.

Tänkte jag när jag ringde brorsans kompis Mathias och sa att vi skulle träffas. Mathias hade inte mitt nummer sedan innan och när det nu finns fler än en Martin i Sverige så blev han lite nervös.

Jag uppfattade hans tystnad och oro över att någon ifrån gay.se faktiskt hittat honom. Jag var nära på att köra vidare på den och säga.

- Jag tar med mig barnoljan, så slipper du den här gången. (Men... Min dators öde hänger på denna man. Så jag lät bli.)

Jag körde till hans jobb. Flaschigt som ba fan vid Mjärdevis Science Park i Linköping. Gick in i det feta Motorola huset och kom till datamärkets HP s lilla kontor.

Folk tittade jääävligt snett på min Dell jag hade under armen. Någon gjorde små hädande kors med fingrarna emot den. Jag började småspringa lite efter Mathias och hans skägg. (Så internt det bara kan bli... =)

Hur vet man att man kommit in i ett rum fullt med dataexperter då? Först en helvetes massa datorer som alla inte bara har en skärm utan TRE stycken sammanlänkade med varandra och också givetvis en ehh...

image749
Joltcola pyramid!! Ja, jag har kommit rätt.


Vi satte på Benjamin. Mathias började direkt göra betryggande läten som:

- Hmm... Oj då! Och pekar på allt flimmer och konstiga färgklickar.
-
Detta ser inte bra ut... Tar sig på hakan. (Den rörelsen är värst, ett oroande gnugg på hakan kan nog fan t om få självaste Maud Olofsson att bli tyst!)
- Nej så här ska det verkligen inte vara. Nu ba smetar han handen över hela skärmen och hittar indikationer på fel.

Här har jag givetvis en miljon frågor men begränsar mig till enkla elementära ord som Vadå! Nej säg inte så! Och, du ehh har du räknat ihop alla kalorier pyramiden faktiskt innehållit? Hehe... äg.

Tillslut fick Mathias in några drivrutiner på datorn. Och efter en hieroglyfisk förklaring på dataspråk för mig om vad som kan hända och inte hända nu, så startar vi om datorn.


Vi satte på Benjamin en andra gång och han blev helt svart. Mathias och jag gjorde ba knöt näven båda två av vällust. Mathias gnuggade handen emot den burriga hakan ytterligare en gång och ville pröva något annat.


Här är resultaten...




Mathias pekar på alla konstiga krumelurer, vänder sig emot mig med en sorgsen blick. Blicken sa allt vad jag inte förstod som kom ut ur hans mun. Jag stirrade på Mathias blick och iaf försökte förstå hans förklaringar om vad som kan ha hänt, jag fattade fortfarande ingenting...

Tillsut så förstod Mathias att jag inte fattade någonting och förklarade i termer han visste jag skulle förstå. Han pekade på datorn och tillsammans med en handsignal som att han skar halsen av sig själv sa han:

- Kaaapuutt... Den ääär trrrassiig. Ej fungerande daaaatooor, du måste köpa en nyyy...

Jag fatta fortfarande ingenting och bad han förklara lite mer:

- Martin hallå! Viftar med handen framför mina glansiga ögon.
- Du har ollat den en gång för mycket så Benjamin lackat och gjort ett äg emot dig.

Äntligen så satte han saker i klartext! Ok, jag accepterar nu detta och ska köpa en ny idag. Det får kosta vad det vill, jag ska ha en dator som jag kan redigera sketcher med. Så är det bara!


Kommentarer
Postat av: Hrm..

Zid stavar sitt namn med två sycken t. Inte th. Sen kan tio sekunders kontroll bekräfta att 'gay.se' faktiskt inte existerar, så om du vill skaffa 'enorm trafik' till eh... din blogg här, så kan du alltid köpa den domänen :)

2008-03-18 @ 12:49:35
Postat av: ajja

RIP Benjamin. Alltid trevligt med nya tekniksaker dock. Välkommen tillbaka till Linkan :)

2008-03-18 @ 15:17:13
URL: http://runthornet.blogspot.com
Postat av: cathie.se

Hallå där :) Tackar för det personliga avtrycket :)

Aah, hemma nu ser jag! HAde du det bra borta i landet far far away då?

Stackars Benjamin.. en tyst minut till honom...

KRAAM!

2008-03-18 @ 16:27:39
URL: http://cathie.se
Postat av: emma

Jag heter emma123 där tror jag, fixar du det så är det bra :) Jag vet inte hur man gör...

Bekräftelse ja, det bästa som finns :')

2008-03-18 @ 17:48:19
URL: http://emmzolo.blogg.se
Postat av: Berndt

Tänk det kanske finns en himmel för alla datorer som gått i väggen. Min första brann upp. Så välkommen in i gänget för uppsagda datorer.
Men trösten trösten mitt folk nya dyker upp som maskrosfrön en stilla sommardag och datortillverkarna jublar (ända till banken).
Ps min gamle räknesticka från stenåldern( utan batteri och virusprogram) funkar fortfarande. Men ack på den kan man inte läsa en så här 3vlig blogg

2008-03-19 @ 02:31:11
Postat av: Martin

Min Benjamin... Minns när vi badade i havet, när jag råkade spilla kaffe på dig och alla år du låg där i min hytt. På en båt. Med vibrationer som rörde om dina inre små organ.

Varför gick du sönder?!

2008-03-19 @ 10:18:42
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Martin

Tjena Berndt!

Brann upp? Hahahaha, vilket antiklimax!

Hmmm, vänta nu, ska ba... POFF! Och så brann hela skiten ba upp. Va sa försäkringsbolaget då? Sluta lek med gasolbrännare samtidigt som du surfar...

Shit asså... =)

Shoo!

2008-03-19 @ 10:21:27
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Berndt

Nej du datorn den gillade bara inte gamla släktingars görande och låtande som jag just skrev in.Du förstår gamla släktingar på den "gamla goda" (HRMMhrm) tiden de kunde de med.OCH lite till . Det började som ett stilla rykande. Ett stilla rykande som sakta övergick i ett
snabbt ingripande.Jag drog ut kontakten men se den var bortom all räddning. Bockad plast och diverse mojänger speciellt himpajimpan till
vädermöllan hade ... Ja jag tror att du förstår.
Sic transit gloria mundi.
Men jag lyckades med hjälp av David rädda hårddiskens info.
Puh!!!!!
Frid över lilla grålles minne.
Slutsats
1. Kopiera
2. Säkerhetskopiera.
3. Kopiera säkert
Försäkriungbolaget
jo de skrattade gott:
Så gamla datorer jo det fattas bara att man skulle elda den med ånga
Så e livet ha de gött

2008-03-20 @ 03:12:22
Postat av: MaDeLiÑo

Oo, shit no! Rest in peace *ros-MSN-smiley+hjärta*

2008-03-20 @ 14:59:11
URL: http://madelino.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!