Tankrent på tankbåt. En actionfilm!

Häromnatten var vi nere i tankarna med gummirakor. BP, ett oljebolag som ba ska ha den... Dom är petiga om att tankarna ska va så rena. Detta blev en tankrengöring jag gärna glömmer, men det är svårt. Den har ändå betytt lite för mig, jag har sett vad matrosyrket kan göra för en själv, för båten, för rederiet... för världen.


Fläktsäckar som blåser luft ner i tankarna till vänster. Liten skorsten till höger där gasen kommer ut.

Kapten kom ut på däck vid midnatt.

- Klarar ni vara färdiga innan tio i tre? då hivar vi ankaret. Kapten, allvarlig som få.

image826

En deadline, ett förtroende... Ett osäkert, svar ja ifrån mig, som fick konsekvensen fruktansvärt mycket spring på däck. Klockan tjugo i tre så var det fortfarande lite gas kvar i sista tanken, det skulle inte vara det, men nu var de det ändå. Hade då kört hårt i 10,5 timma.

Föreställ er en långfilmscen, action såklart, hårda sjömän i kargt väder med saker som viner dånar och pyser överallt omkring oss. Störningar ifrån radioapparater och slutscenen, klimax är här. Ska dom klara det i tid? Vi kunde ju inte gå ner i sista tanken?!

Hur ska vi göra? Sjömän står ovanför trunkluckan och känner den lätta gaslukten, hopplösheten kryper över oss. Har vi misslyckats? Har jag misslyckats? Nej... jag kan inte misslyckas, detta är inte möjligt. Detta går att lösa.


Jag slet på mig ett BA-set (lufttub och mask) och vände mig emot överstyrman.

- Vi ska fan klara det här, det är bara några minuter kvar. Jag går ner! Jag går fanimig ner! Jag skiter i om det är gas där nere!
- Nej, Martin. Det är farligt! Jag snackar med kapten först, det är också emot regulations det här.
- Regulations! Va fan, mitt rederi står och hänger på att vi ska lasta båten i tid ju! Jag skiter i regulations! Jag har gett mitt ord till kapten ju. MITT ORD! HÖR DU DET!

Överstyrman sliter tag i min axel och ser mig djupt i ögonen. En tår glider ner för min kind, jag som var så nära. Ska det sluta med att regulations sätter emot?! Det är ju bara en futtig liten tank kvar till en komplett tankrengöring.

Jag vet Martin, jag vill att det ska bli klart i tid lika mycket som du. Men ibland så måste man bara släppa taget, släpp den sista tanken Martin.

Huvudmaskin går igång med ett stort buller, tjock svart rök väller ut över däck. Jag gör ett ryck med kroppen som gör att överstyrmans hand försvinner ifrån min axel, ställer mig vid relingen med all utrustning stand by.

- Gå in och ring då. Jag väntar...

Överstyrman gick in och ringde upp till bryggan.

- Kapten, ska vi göra det? Det är ju emot regulations faktiskt.
- Nej, ni har redan gjort vad ni kunnat. Vi går in och ser vad som händer.

Genom ett skrik som knappt hördes för alla maskiner och fläktar som väsnades runtikring oss, så fick jag höra kaptens beslut. Jag svarar inte. Jag visar att jag vill vara ensam en stund, överstyrman lämnar mig.

Jag ser ut över det svarta havet, ser sedan ner på det röda däcket... min arbetsplats. Jag känner hur saltkristallerna ifrån relingen tränger in i mina små skrapsår jag åkommit under kvällen.


Jag gjorde mitt bästa, men räcker det för att mitt rederi ska älska mig?

Vi går in och ser vad som händer, jag får släppa den sista tanken... Det gör ont i mig, jag som så gärna vill bli en sån där sjuhelvetes sjöman.

Kommer jag någonsin att bli det? Orkar inte tänka, jag går in nu. Jag ger upp...

En timme senare ringde dom till min hytt, ankomst. Inspektörerna gick omkring med ficklampor och sura miner, jag gick in i en timme till efter ankomst. Gick sedan på min vakt, då jag fick slutbeskedet.

Inne i lastkontrollrummet.

- Martin... high five. High five Martin, du klarade det.

En styrman för sakta upp sin hand i high five läge emot mig, jag smackar till och känner. Fy fan va bra vi är, att mitt rederi har sånt bra folk på sina båtar. Det är sjukt egentligen.

Nu ska jag sova, munnen är full av blåsor pga dålig sömn, ögonen hänger som svarta små tepåsar. Earl Grey tepåsar. Men mitt samvete är lika rent som tankarna. I mitt sinne så älskar mitt rederi mig, alla älskar en bra sjöman.

Jag har nu kommit steget närmre. Jag känner att målet inte är omöjligt. I framtiden så kommer folk säga... Martin, han är en sjuhelvetes sjöman. Så det så.


Kommentarer
Postat av: Sjöman

Har jag myntat ett nytt ord kanske? ;) Sjuhelvetes bra sjöman var det! Grattis till tankrengörningen! *high-five*

2008-05-06 @ 13:22:18
URL: http://hemmaochute.blogg.se
Postat av: Martin

Ska snart börja med yes-tecknet 'fisten' istället. Den är grym.

2008-05-06 @ 13:35:36
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: MaDeLiÑo

Jag röker. *skäms* Hatar du mig eller min ljuva fimpdoft nu? DON'T LEAVE ME NOW... =|

2008-05-06 @ 17:12:16
URL: http://madelino.blogg.se
Postat av: Ima

Aaaah... Efter en vecka med 10 h skoldagar, båda mina cyklar har blivit stulna (i 2 olika land dessutom), samt ett bett från en patient i armen är det soft att läsa om riktiga kämpar ;-) Keep up the good work!

2008-05-06 @ 19:26:13
Postat av: Psyk

Vilken dramatik. Som ett anti-Falcon Crest. Jag fick även en känsla av Titanic, fast utan Kate Winslet, dåra.

2008-05-06 @ 20:06:45
URL: http://psykbrytet.blogg.se
Postat av: Thomas och Kalle

vad tycket torsten om att du har kameran med dig ute på däck?

2008-05-06 @ 20:14:38
Postat av: Sjöman

Var ute på en powerwalk med en klasskompis. Din blogg är ett hett samtalsämne i klassen :D

2008-05-06 @ 20:38:34
URL: http://hemmaochute.blogg.se
Postat av: Safety First

Är din kamera EX-proof?

2008-05-06 @ 21:11:59
Postat av: Hamar Kadesh

Demi Kurdur

Keribulli kefir tjavs belakci. Djepruk karduci Ha ha ha. Da da bemuck. Yulik sout wrauyc !

Demi Demi

Yetzyk Baksi

2008-05-06 @ 21:56:13
Postat av: Cheng Igge

Sjuhelsikes bra sjöman!
Är vi inte alla det?
Tur att vi i maskin kunde tillhandahålla både el och hydrulik i riklig mängd så du kunde hålla tempot uppe.
Vi drar igång ytterligare en hjälpmaskin nästa gång så får vi se om du kan öka tempot ytterligare och slå personbästa.
Arbetets söner
Fläsk och bruna böner

2008-05-06 @ 22:42:41
Postat av: Psyk

Martin: "fisten" kan även benämnas som "yatzynäve". Det är veckans nyord på Psykbryt.

2008-05-06 @ 23:01:05
URL: http://psykbrytet.blogg.se
Postat av: Martin

Shit vad kommentarer! Va roligt!

Folk ombord kommer fram till mig och nämner vissa kommentarer ibland, har även hört ifrån andra båtar inom bolaget som är inne här.

Ima, undrar vem du är nu. Du är lite mystisk.

Psyk, du ba langar det ena uttrycket efter det andra. Yatzynäve. Klockrent...

Sjömannens powerwalk och kommentar var ju riktigt intressant. Undrar om du går i samma klass som en Rickard ifrån skåne faktiskt.

Sen har vi ju då Cheng Igge, mer cheng än Igge går det inte att bli faktiskt.

Sen Thomas och Kalle, Torsten. Han var lika glad varje gång kameran var uppe, ba vifta som fan ifrån bryggan varje gång!

Hamar Kadesh, det är typ femte gången du är här och skriver det där.

Demi Demi på dig med.

Madelino, dig sdka jag gå in hos nu och ge mitt ärliga uttalande.

Så är det! Fortsätt kommentera! Bara roligt!

2008-05-07 @ 01:05:20
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Cheng Igge

Kalle då!
Vad tyckte bla, bla, bla.
Vad tyckte vi när du åkte dit för fortkörning med speedbåt i hamnbassängen då?
Shoooohooo

2008-05-07 @ 13:11:09
Postat av: Sjöman

Ja, jag går i samma klass som Rickard från Skåne. Vi har träffats en gång till och med. Druckit öl på uteservering i Kalmar :)

2008-05-08 @ 10:28:28
URL: http://hemmaochute.blogg.se
Postat av: Sjöpinglan

Den där båten ser jävligt läbbigt bekant ut... Men micron ni har i mässen är placerad fel... Hm...

2008-05-08 @ 14:49:01
Postat av: Martin

Hmm... ja. Kanske du varit här, fast liksom gått i sömnen hela tiden.

Kan det vara så?

2008-05-08 @ 15:04:24
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Sjöpinglan

Totalt helt otänkbart! Går i sömnen gör man bara när man sover och sova ombord fick jag inte! Dödens triangel, du vet... Tror rederiet har en manual för det där i Göteborg. Den heter: "Hur man knäcker besättningen effektivast på sex veckor" :S

Nä, tror snarare det var systerbåten. Som sagt, micron sitter på fel ställe... :P

2008-05-09 @ 11:03:29
Postat av: Martin

Den manualen står precis bredvid vid 'safe shipping' har jag för mig?

Mmm... jo. Så är det.

2008-05-09 @ 18:37:59
URL: http://cmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!