Mötet med Broströms.

Den absolut intressantaste punkten på hela manskapskonferensen var givetvis Maerskaffären. För er som nu inte är insatta. Mitt rederi Broströms kommer snart bli ett dotterbolag till världens största rederi, AP Möller Maersk.

Maersk är danskt och Maersk är bokstavligen talat Danmarks halva BNP. Vill man läsa en artikel i ämnet klickar man här.

Det som nu är mest intressant är hur fruktansvärt lite precis alla vet om saken. Det kvittade vem jag frågade. Kändes som ju viktigare personen var ju mindre visste den. Men då under den andra dagen av konferensen så skulle vi få träffa två människor som vet allt. De två människor som har mest att säga till om inom detta bolag.

Creme de la creme av Broströms. Grabbarna boys som bossar på. The Slipsers helt enkelt.


Så här såg montern där Broströms vision lades fram.


Jag vet nu lite mera om vad som kan hända ifall man nämner riktiga namn i just en blogg. Har faktiskt ansökt pengar om att få denna blogg registrerad och granskad så att jag skyddas bättre av yttrandefrihetslagen.

Sedan är det väl kanske inte mitt smartaste drag att nämna The Slipsers vid deras riktiga namn. Speciellt inte efter att nu också ha träffat dom.

Tillbaka till saken. Först gav Flanders Breijer ett perspektiv på hur marknaden som berör vår bransch ser ut. Det Flanders rör här är ämnen som styr hela världen. Han ger ett perspektiv på hela världens energihandel.

Hur jävla lätt är det att göra framför människor som inte har någon akademisk utbildning? Denna fråga skulle jag ställt mig om jag vad han.

Han lyckades på ett väldigt bra sätt faktiskt.

Sen kom Lennie Strilmundsson och gav en överskådlig bild av vad Broströms idag är för något. Tillslut kom han till det alla spänt väntade på. Vad händer nu när Maersk ska börja köpa aktier?

Givetvis visste han ingenting mera än det som sagts. Det framgick inte många konkreta nya nyheter, men det framgick någonting annat sett ur mitt eget perspektiv efter denna presentation.

För det första så frågar jag varför vill man att ett annat företag ska komma in och köpa fullständigt alla aktier? Varför över huvud taget har du tagit beslutet att göra oss till dotterbolag?

Lille matrosen ser upp mot sin VD. Klyftan emellan oss är som Mount Everest. The Slipsers här kan egentligen bara knäppa med fingrarna och så vips är Martin arbetslös.

Själv sitter jag och njuter. Vad härligt att kunna få ställa lite frågor. Tänk om jag skulle kunna få ut någon liten groda här va? Spänningen är olidlig.

Hehe, ser nu framför mig alla viktiga människor som fortsätter läsa. Måste bara sitta och njuta lite.

5 min passerar... Knäcker fingarna.

Svaren som kommer ifrån The Slipsers är att de endast helt och hållet ser det som positivt. Det är ju skitbra att dom köper upp alla våra aktier är budskapet. Jag försöker nu se det hela ur ett större perspektiv. Framför mig har jag två människor med otroligt mycket ansvar.

Dom har fattat ett enormt beslut som kommer förändra hela vårat företag. Men jag ser på den första presentationen. Jag vill förstå den bilden de har gett oss, jag vill förstå varför detta beslut har fattats.

Om detta går bra. Om samarbetet med Maersk går bra så kommer vi tillsammans säkert bli hur stora som helst inom tankfartygsvärlden.

Men faktumet kvarstår att Maersk faktiskt har 100 % av våra aktier. Jag säger att om Maersk vill så kan dom ta bort Broströms helt och hållet. Dom kan måla om alla båtar och byta ut samtliga anställda.

- Ja det kan dom. >>Strilmundsson svarar.>>

Då hänger det alltså på Maersks egna moral och hur Broströms sköter sin del av shippingen. Först och främst måste vi inom Broströms nu kontenuerligt prestera och visa att det inte finns en enda anledning till varför de skulle vilja ta bort oss.

Det är sjömännen och kontorets jobb. Det är mitt jobb.

Men sedan hänger det nu också på personliga relationer mellan Broströms och Maersk. Det hänger alltså på The Slipsers här att när dom festar ihop med danskarna. Att det festas hårt och att dom festar rätt. Det hänger på dom att Danskarna ska gilla oss.

Det är nu alltså Flanders och Lennies jobb att knyta slipsen runt huvudet och bjuda på finöl. Vilket jobb... Om ni någonsin tröttnar så ring mig.

Jag väljer att ställa mig positiv till hela affären. Jag tror på The Slipsers. Ställer sedan ytterligare en fråga. Nyckelfrågan till ett argument dom säkert i framtiden kommer använda mera.


- Under hur lång tid innan affären diskuterade ni med Maersk om hur fördelningen av rederierna skulle se ut?

Strilmundsson förklarar om att man får inte diskutera för mycket sådant innan affären är klar. Enligt konkurrenslagar inom affärsvärlden så får man inte lämna ut uppgifter om båtar och strategier hur som helst.

Här ser jag vad dom ska köra vidare med. Mitt beslut att ställa mig positiv till affären får mig att börja intresseras av denna förklaring. Jag ser idag att hela diskussionen om Maerskaffären präglas ju av hur lite dom faktiskt vet.

Varför inte bara fortsätta att säga att det är enligt dessa konkurrenslagar som ni inte vet något? Därför börjar jag hinta lite.

- Men det där var ju faktiskt väldigt intressant. >>Ögonkontakt, väntar någon sekund, lutar huvudet en aning neråt men håller blicken fast. Jag ser nyfiken ut helt enkelt.>>
- Hur menar du? >>Ser mig djupt i ögonen. Nu får du allt förklara mer Martin.>>
- Så det är därför ni enligt dessa europeiska lagar ni inte idag diskuterar mera med Maersk? >>Varsågoda grabbar, ni är smarta, ni fattar grejen här. Visa nu vad ni går för.>>

Strilmundsson började nästan byta ämne men Flanders förstod hinten direkt. Flanders ställer sig genast upp, håller med och pekar med hela armen emot mig. Sedan tar han två steg emot Strilmundsson och avbryter. Flanders kör på lagkortet hela vägen här.

Flanders ger en mera målande förklaring om lagar och att dessa lagar gör så att vi inte kunnat diskutera så mycket. Flanders pratar på och jag är superintresserad. Vi klickade lite där tror jag.

Så om ett meddelande till båtar om att det är enligt lag som dom vet så lite dyker upp. Då vet ni vart det kommer ifrån.

Kör hårt The Slipsers. Vi kommer säkert träffas någon mer gång.

 


I was there.

 


Kommentarer
Postat av: Martin

Hmm... har varit halvt seriös ett tag. Snart lyfter planet. Med det försvinner också förståndet.

2008-10-16 @ 00:10:45
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: bumba

Det ska jag se till!

2008-10-16 @ 10:58:01
Postat av: Storebror

Vilket förstånd?

2008-10-16 @ 11:48:47
Postat av: Don Hjort´s fan club

Instämmer tillfullo med Storebrors fråga. :-)



Da Donners

2008-10-16 @ 12:37:16
Postat av: Martin

=)

2008-10-17 @ 19:36:28
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: aw

fan va lojligt att man ska fo certifikat for allt. fick du ett certifikat for att du va med po konferansen? haha

2008-11-04 @ 22:52:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!