Phnom Penhs flygplats

Det bildas lite kö vid säkerhetskontrollen i Kambodjas flygplats. Det är en handväska som för tredje gången åker igenom x-rayen. Fyra vakter står och stirrar på en dataskärm pekandes och viskandes om vad det kan vara.

 

En stor kambodjan iklädd militärkläder tar några kliv fram och lyfter upp väskan:

 

- Who owns this bag?

 

Två turister räcker upp sin hand och beds följa med honom in i ett vitt litet rum med endast ett bord. Jag börjar flippa lite. Vad är det dom vill ha i väskan?

 

- What’s your name? >>Död åt Tengil är vad jag kan läsa av I hans ögon…>>

- Martin, and this is Sarah.

- You have two unidentified objects in your bag.

 

Two? Varför two? Och varför kollade jag inte väskan innan för?! Det här är ju ett drogland!! Man ska alltid kolla väskan innan en safetycheck! Stod ju för fan en festkväll i Sihanouk Ville och snackade med en fullfjädrad fransk knarklangare. Om hur han smugglade ut 50 kg varje år och försörjde sig på det. Det här händer inte. Speciellt inte i Kambodja!?

 

Och varför började jag tänka på den idioten nu för?! Är det droger i den där väskan, ja… Game Over helt enkelt.

 

Börjar öppna väskan med alla dessa tankar i huvudet. Sarah står bakom mig och bara stirrar. Vi hade lagt hennes axelväska i min väska också. Ibland krånglar dom om man har fler en ett handbagage ju.

 

Fipplar med min hammock och Sarahs lilla väska. Rotar omkring och vill verkligen inte hitta något jag inte känner igen. Tydligen så var det ytterfacket som var mest intressant. Öppnar det och hittar en fet jävla swizz army knife!!

 

Vem är så dum så att han faktiskt försöker ta med sig kniv i handbagaget på en flygplats i Kambodja? Visst kan man ju glömma en typ nagelsax men vem tar faktiskt med sig en hel kniv i väskan och tror sig komma undan?

Nils… tack för att du glömde din fickkniv i min lilla väska. Och vad fan säger man när en kambodjan tar upp en fet swizz army knife, väcklar ut kniven och frågar vad jag skulle med det här mordvapnet? Att det är en brevkniv?

Sarah stod bara och stirrade på mig undrades hur jävla dum man kan vara. Själv står jag och stirrar på en kambodjan som håller en kniv mot mig.

 

- Ehh, it´s a friends. >>Smooth Martin. Varför inte bara hulka fram jag som hobby brukar hejdlöst springa rakt in i väggar medan du ändå håller på med kråkorna?! Be om ursäkt såklart!>>

- Yeah, of course it is. >>En måttligt road kambodjansk militär.>>

- Sorry about that man. My bad.

 

Fick betala 20 dollar I böter dock. Hostade upp en tjuga och var inte så mer bekymrad över det. Sarah boxar till mig på axeln och säger att jag skrämde skiten ur henne ett tag. Flippade givetvis lite precis innan vi gick in i rummet och nämnde knark till henne lite snabbt. Hann ju inte förklara den där tanken jag hade innan kambodjanen började fråga mig saker.

 

Sen håller mannen upp Sarahs väska och ber henne öppna sin. Hon hade glömt sin vinöppnare i sin. En riktigt fin en faktiskt. En som hon glänst med flera gånger under resan och berättat om minst tjugo om hur hon snott den från sitt gamla jobb på en restaurang. One of a kind helt enkelt. The one in her bag.

 

- NO! Not my wine opener! You can´t hurt anyone with that!! It’s harmless!!

 

Kambodjanen vecklar ut den lilla sylvassa spiralen och hugger i luften.

 

- I have killed with less…

 

Vi står bara och stirrar in i två tomma döda ögon.

 

- Sooo… twenty bucks is okay?

 

Sarah slänger upp en tjuga och vi får lämna rummet.

 

 


En fika med Arnold i Kuala Lumpur. What more could you ask for?

 


Kommentarer
Postat av: Johan

- NO! Not my wine opener! You can´t hurt anyone with that!! It’s harmless!!



HAHAHAHAHAHA å jävlar

2009-01-24 @ 09:29:07
Postat av: Gehlin

"I have killed with less…"



Skön kille.



Du skriver jävligt bra. Keep it up!

2009-01-25 @ 01:32:46
URL: http://blogg.aftonbladet.se/10079/
Postat av: Nils

Aaaaah fan. Det var det var där den va! Som jag har letat!..=)

2009-01-25 @ 11:13:38
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!