It´s a conspiracy!

Har givetvis hälsat på familjens konspirationsteoretiker (min bror) ett par gånger nu i maj. Älskar att komma in i hans lägenhet och se den beryktade bokhyllan av hat. Jag kallar den hathyllan brorsan kallar den nyttig information. Det är en bokhylla som har böcker om precis allt man kan betvivla i världen.

Plockar upp en random bok.

- Ny bok eller?
- Mmm, trodde du tyskarna var värst under kriget. Då hade du fel. Japan var värst. --Brorsans ögon kryper ihop och ser misstänksamt omkring sig. Kanske någon lyssnar. Vem vet?--
- En bok om att hata Japan alltså?
- Precis. --Nöjd--

En chattruta dyker upp på datorn. Det är brorsans polare Mattias och genast ser jag konstiga krumelurer i chattrutan.

- Okej? Kör ni en Tolkien och har kommit på ett eget språk eller?
- Han måste bara få igång krypteringsprogrammet.
- Ehh, va?
- Ipredlagen vettu. Jävla Sverige börjar ju bli som USA. --Ögonen kryper ihop igen. Ordet USA är nämnt.--

Varje gång USA nämns så suger brorsan in lite extra debattluft och dom obligatoriska orden "VISSTE DU ATT!" följt av en helt sjuk sak om USA vädras eller som nu, ipredlagen.

- Så nu måste ni kryptera allt ni chattar om?
- Ja.

Läser på skärmen.

- "Jag har problem att hitta subtitles till nya Terminator filmen." Shit brorsan, Mattias lever verkligen farligt här. Tänk om ipredlagen hittar er!
- Käften Martin det är en principsak. Fucking Svenska FBI ska inte komma åt mina filmer. --Svarar på meddelandet.--
- Men alltså. Är det inte mer misstänksamt att hitta krypterad text som förs över via internet än vanlig? Tänker på FRA här. Tror du inte dom kollar detta innan Berits mail till Börje om att mjölken är slut?

Brorsan blir helt tyst. Skriver något till Mattias igen som svarar att vi måste rösta i EU valet.

- Nej för texten är ju krypterad. Osynlig.
- Men det är väl ju just det dom kollar efter?
- ... --Brorsan stirrar blankt på skärmen.--
- Eller?

Brorsan skriver till Mattias "Min bror har kommit på nåt. Helt jävla otroligt. Trodde inte den människans intellekt sträckte sig längre än ett par psykedeliska ögon." Och så förvandlas allt till krumelurer.

- Ja, det är ju så man måste tänka ju.
- Alltså Martin där sa du något. Jag ger den poängen till dig. Kan vi låta detta bara glida förbi nu?
- Vadå? Bara för att the two geniuses kom på det eller?
- Precis Martin, du sa det själv. Vill du ha lite mat?

Brorsan lagar alltid mat men det också väldigt svårt för han att göra det. "Inne i affärer finns ju bara gift" är det stående argumentet. Senast vi var inne så frågade jag om han kunde hitta något gift inom fem meters radie. Killen sträckte bara ut handen och fick tag i ett random objekt. En lätt creme fraiche.

- Men creme fraiche är väl inte farligt! --Brorsans ögon blir stora som tefat och ser på sin stackars bror som bara äter gift hela tiden.--
- Inte?! --Han plockar också fram en vanlig creme fraiche.-- Creme fraiche kan vi hålla med om att det är en mjölkprodukt. Eller hur?
- Ja bror! --Älskar när brorsan kommer igång rejält.--

- Lätt creme fraiche... åtta ingredienser. Vanlig creme fraiche... --konstpaus-- två. --Stirrar på mig igen så som om poängen redan är gjord. Testar brorsan lite genom att säga--
- Och?
- ...

Det skulle jag inte gjort. Brorsan vänder genast huvudet mot ingredienserna. Hans puls går upp en aning. Det kan inte vara hälsosamt att veta så här mycket!

- Sorry brorsan, jag tror di...
- FRUKTKÄRNMJÖL!!! EN AV INGREDIENSERNA ÄR FRUKTKÄRNMJÖL!!! DET ÄR JU FÖR I HELVETE EN MJÖLKPRODUKT! VEM FAN VILL ÄTA MJÖÖÖÖÖÖÖ-saliv-ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL NÄR MAN SKA ANVÄNDA MJÖLK!!

Hela affären blir tyst och fokus riktas mot kyldisken. Brorsan står och frustar med en creme fraiche rätt i fejset på mig. Det ser ut som om domedagen redan är här och att den utlösande faktorn är... lätt creme fraiche.

- Okej brorsan. Jag tror dig.
- ... --Andas djupt.--
- Ska vi ta den vanliga creme fraichen då?
- Ja. --Slänger ner den i korgen.--

Senare så kommer jag på att brorsan brukade aldrig äta mjölk över huvud taget förut. Det var en konspiration förra året.

- Men du åt ju inte mjölk förut?
- ...
- Varför har du börjat nu?
- Jag ehh... jag gillar stuvade makaroner för mycket.
- Okej jo. Det är ju gott.


THE MEAT WILL PREVAIL!!!

Kommentarer
Postat av: Meican

Din bror har uppenbarligen läst "den hemliga kocken".. Gör aldrig det.. Du blir verkligen, verkligen sådär. Även om jag inte är så extrem så tänker jag faktiskt på vad som finns i sakerna.. Hur normalt är det liksom att hamburgerbrödet från Eldorado går ut i.. konstpaus September?.. Ett BRÖD!.. Eller du. Läs den. och gör stand up på den.. Eller nått.. Jag vetinte.. Men om du börjar gå omkring med E-nycklar när du handlar, då lovar jag att jag kommer och ger dig en smäll så du blir lite normal(are).

2009-05-28 @ 14:07:49
URL: http://meican.blogg.se/
Postat av: Storebror

'Den Hemliga Kocken' och 'In Defense of Food'... med 'An Omnivore's Dilemma' på väg tillsammans med 'Twinkie, Deconstructed...'



Annars ingen kommentar. Jo, förresten, läs 'Den Hemliga Kocken'.

2009-05-28 @ 15:36:30
Postat av: Martin

Och min bror briljerar med ytterligare... fyra böcker. Brorsan du är extreme and I love it!



Har funderat på om jag ska talla lite på brorsans bokhylla. Den är så massiv i denna spetskunskap om allt man kan betvivla.



Älskar den där bokhyllan för vad den också kommer bli. Så komplett på något vis.



Fan vad jag älskar kommentarerna här inne emellanåt. Dom är halva bloggen.

2009-05-29 @ 10:19:04
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: Meican

Haha ja, läs "Den hemliga kocken". Läste ut den på en dag, men man blir helt störd av den.

Igår hittade jag äntligen skinka med bara ett E-ämne! Win! Det är sånt man spenderar tid med efter att ha läst boken. Leta efter mat med så liten innehållsförteckning som möjligt.



Det jobbiga är att jag jobbar i en lågprismatbutik och jag tror att kunderna blir lite störda på att jag tittar på innehållsförteckningen när jag scannar varorna i kassan. Ehm. Slänger en blick iallfall. Jag är rätt snabbt.. Faktiskt..



Eh. Läs boken bara.

2009-05-29 @ 11:23:07
URL: http://meican.blogg.se/
Postat av: Martin

Måste hitta den där. Säkert dyr också... fan. Fattig nu jo.



Shoo!!

2009-05-31 @ 09:43:15
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: Hrm.

Köp den inte som hardcover, då kostar den helt plötsligt flera hundra. Pocket! Glöm inte 'Outliers'.

2009-05-31 @ 12:05:00
Postat av: Meican

Pocket <3 Hade gärna skickat min, men tyvärr ska jag ge mamma men för livet genom att låna ut boken till henne. Blir säkert bra. Mamma är ju inte alls sorten som blir förskräckt över sånthär och sen kommer gå runt med E-nycklar.. Ångrar mig redan..

2009-06-01 @ 00:03:20
URL: http://meican.blogg.se/
Postat av: Martin

Måste ju läsa den här boken nu. Wonder what will happen.

2009-06-01 @ 13:02:49
URL: http://cmj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!