Inget går upp mot att vara trött ombord i fartyg!

Det är lite svårt att snabbt går från soft vardagsrum och 11 timmars sovande till skiftarbete ombord ett tankfartyg. Att sova ombord en båt är bland det göddigaste som finns, just för att man aldrig får göra det tillräckligt länge.

Hade du frågat mig om mjölk är vitt imorse hade jag svarat:

- Ööööööhhh... --Torka saliv från mungipan-- Daimglass?

Inatt var det att gå vakt mellan 20:00-00:00, somna 00:30, vakna igen 03:00 för ankomst, somna igen 05:15, vakna klockan 07:15, käka frukost och gå på 8-12 vakten.

Nu sitter några sjömän som läser detta och rynkar på näsan med tanken - "Pff, då skulle du varit med när vi gick --konstpaus-- KINESVAKTER!!!" - eller något annat idiotiskt ord från den tid då man minsann jobbade 145 timmar i streck, blodet färgades till kaffet man levde av och att få en spik genom armen, det är väl inget.

Vissa stunder ombord kan liknas med något slags levande död, ett vaket koma eller om man inte bara ska ta och spontansvimma lite så man får ligga ner iaf.

Imorse när telefonen ringde så smalt tid och rum samman, famlade mot väggar, ryckte lite i gardinen och lyckades slå bort telefonen så rösten "Klockan är kvart över sju. Klick!" viskades någonstans i rummet. Ramlade ut ur sängen och såg ut mot kajen och tänkte, "Om en halvtimme så fryser jag igen... yesss" vevade lite lätt med armen och gick ner till mässen.

För man kan ju inte bara ringa in sjuk direkt. Då står din avlösare inne i din hytt redo att kväva dig med slingerduk om du inte frisknar till för fem minuter sen. Eller ja, kanske först snärta lite svagt på näsan med slingerduken bara för att det roligt, sen kväva dig.

Mitt rederi Möjler Mearsk proparerar (med käck brittisk accent) "Always think safety first, because your life matter to us!"

Eller egentligen med "If you die, that sucks, cause the PR is bad and yeah, well err... if you just die and don´t cause damage to the ship or cargo operations, it´s better... but still not good. So think it as when you put on a condom! Better safe then a bulle in the oven!"

Imorse.

Står och försöker minnas de senaste fem sekunderna...

 

På bilden så tänkte jag lite på safety innan jag gick ut faktiskt. Va dock så trött så även om krankroken skulle svinga sig i fem sekunder rakt mot mig, skulle jag bara låta den döda mig så jag fick ligga ner lite. Undrade också vad The Perminator gjorde nuförtiden...

Snart kommer jag väl in i systemet då man konstant är övertrött, fast med känslan av att springa på löpbandet en timme efter vakten istället för att sova, faktiskt låter som en vettig idé!


Kommentarer
Postat av: Calle

skön beskrivning på den eviga jakten på sömn....

2010-02-05 @ 19:14:32
URL: http://www.vemfanbryrsig.com
Postat av: Britt

Låter lite som det småbarnsföräldrar går igenom, då överväger man ofta att spontan svimma bara för att få ligga ner en stund.

Lider med dig, för här sitter jag i ett varmt hus och kan sova hela nätterna:)

2010-02-12 @ 11:56:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!