Brolympics

En tät dimma av tävlingsanda lägger sig över besättningen. Det snackas om att resultat inte räknas, att deltagandet är viktigast och tanken om att denna tradition ska fungera lite som en kickoff för det nystartade småföretaget.

HKF Lasse var ombord i Rotterdam och lämnade över en stötkula.

Ja alla sjömän, ni vet nu vad det handlar om.

HKF´s årliga friluftstävlingar.

Blodigt allvar är kryddan och mera handlingsmedventenhet hos en sjöman går inte att finna under resten av året.

Bilden på kulan som jag numera kallar, ödets kula. Kasta den och ditt öde för i år är förseglat.

Så efter lunch var det dags, kapten ställde sig upp och annonserade att utanför bygget nu så gäller det. Be there or be square. Alla tog på sig lite mera "sportigare" klädsel, någon greppar bestämt i måttbandet, Fotogen lägger kulan på axeln och alla lägger på sitt warface.

Reglerna är inte som OS, inte ens som paralympics utan reglerna är mycket mycket en enkla.

- THERE ARE NO RUUUUUUUUULES!!!! --Safetystyrman lägger på en djup Judgement Dredd röst och sätter genast ribban, för nästkommande timme av totalt ouppvärmt sportande.--

- NU JÄVLAR!!! --Kocken kommer ut bakom hörnet, taggad till tusen, klappar sig på bröstet och kontrollerar måttbandet.

Kapten kommer ut och har ett papper och penna föreberett och rabblar upp någonting jag tror är regler.

- LYSTRING!!! Vi börjar med kula, här är linjen som ni inte får gå över. --Drar med foten på en osynlig linje.-- Korsar ni den så kommer avlivningsförsök sättas i verket, eller bara ett hårt slag på axeln.
- Vilken linje? --Jag måste fråga för jag ser inte det osynliga strecket alla andra nickar instämmande åt.--

- DISKAD!!! Martin har numera ett kast mindre än alla andra vilket tar mig in på punkt två, ni får bara tre kast va...
- Vadå diskad? Fan snackar du om? Jag ställde bara en enkel fråga!? --Försöker få medhåll från alla andra, men dom är skitnöjda över att jag har ett mindre kast såklart.--

- Nu har Martin någonting som rör sig där mitt i ansiktet igen, vem röstar för att Martin bara ska få kasta en gång? --Alla räcker upp sin hand.-- BRA!! Martin, du har nu bara ett kast tillgodo. Use it well. DÅ BÖRJAR VI!!!! --Blåser i en visselpipa, klappar med händerna och folket ställer upp sig.--

Smats i bakrunden observerar situationen, safetystyrman stretchar och cadet Tobbe undrar vad fan vi alla håller på med.

Kocken var först ut.

- FLYTTA PÅ DIG JÄVLA SNORVALP!!!
--Stöter till cadets axel, spottar på kulan, lägger den vi halsen och brölar iväg den.--


Nu går en av de äldre matroserna förbi hela gänget kulkastare, någon frågar ifall det inte ska vara ett kast för lagandans skull.

- Spriten räddade mig från sporten redan 1967!! --Klicheaktigt tvivlar absolut ingen på detta påstående...--

Sen kommer DJ Steffo ut på däck, givetvis ska det vara ett kast.

 

Laddar mentalt medan man tar av sig jackan, svårt att motstå lätta psykningar från överstyrman i bakrunden.

 

Sen sker det ingen trodde var sant, DJ Steffo som inte skulle va med från början, kommer ut och äger på däck. Precis efter han lagt ifrån sig jackan, slungar karln ut sig ett sånt jävla krigsvrål.

- GE MIG KULJÄVLEN!!! --Lägger den vid halsen och... baaaaaAAAAAAAAANNNNZZAAAAAAIIIIIIIIIII!!!!!!

 

 

 

Vems fejs är mer odödligt? Kapten som lätt fuktar läpparna och ser trånande mot kulan. Eller DJ Steffo som ja, det enda jag ser är någon som provtestar NASA´s G-kraftmaskin.

Nu var det överstyrmans tur.

Han gick och trodde hela dagen att han skulle kasta längre än mig, men ja... han fullständigt snevurpar på en liten vattenpöl och får iväg den någon meter iaf.

 

 

Sekunden innan han ligger på däck.

 

- OMKAST OMKAST!!! --Innan kulan landat på däck brölas nya regler ut-- Jävla vattenpöl ju. Det där går om.

- Så fan heller, kolla nedkastet Fotogen. --Kapten sträcker ut sin hand.--

 

Bilden uttrycker tillfredställelse i dess renaste form.

 

Nu var det min tur. Tar sats, hoppar fram emot den osynliga linjen och innan jag slungar iväg den så...

- ÖVERTRAMP!!! Fy fan va dåligt Martin. Ser du inte linjen eller?

 

Kulan studsar utan att någon hinner stoppa den och flyger ner på tankdäck...

 

 

Hela besättningen springer fram till relingen och ser skadan, medan jag står kvar på den osynliga linjen. Kollektivt vänder alla på sina huvuden och ja, det var någon ny form av besvikenhet. Kändes som att någon skulle slänga in något slags veto, och rösta fram förslaget att vi dödar killen istället för att ha lite roligt.

 

- Alla som tycker Martin är värdelös räcker upp en hand.

 

Hela båtens besättning står och visar sina lökringar mot mig.

 

Nu sliter alla fram en lastpall och reglerna för nästa gren är ännu enklare.

 

- Stilpoäng för den som har mest känsla i hoppet!! --Nya regler vädras kontenuerligt av kapten--

 

 

 

Svandyk mot tankdäck. 6 poäng på stilskalan.

 

 

Starkt utblås i samband med störtloppssimulation. En stark 7a på stilskalan.

 

 

Men givetvis Fotogen som säger att om man håller andan i 30 sekunder först, då blir man lite som en ballong och i samband med en av fågeldansens rörelser gör avtrampet. Ja, då kommer man långt. En 8 på stilskalan.

 


Kommentarer
Postat av: foggy

"- Spriten räddade mig från sporten redan 1967!!"



Jag får väl senarelägga det med 25-30 år, annars kan jag bara instämma i detta! Instant classic! ;D



BRGDS / foggy

2010-02-18 @ 19:52:50
Postat av: Hrm.

Det var väl så här bra det brukade gå för dig på mellanstadiet också, eller hur Martin? Högstadiet med, givetvis.



Platt bräda i brännboll, inte en enda armhävning rätt och du fick... ja, du var tjej på danslektionerna helt enkelt.

2010-02-19 @ 09:01:31
Postat av: Anonym

Haha... inte demokratiskt men det var jäkligt kul att läsa... hur gick det med ventilen eller vad det nu e? kölhavade dom dig efter?

2010-02-19 @ 17:04:48
URL: http://n/a
Postat av: Anonym

Ja detta va ju nästan som en återupplevelse av denna stora dag!!

2010-02-19 @ 19:45:41
Postat av: Linda Björling

Hahaha... min skeppare hade alltid ett överflöd av elever ombord, just för att dominera HKF:s tävlingar! Eller Prinspokalen som det hette då.

2010-02-20 @ 11:11:07
URL: http://lindabjorling.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!