Jakten på högtalare

Går in i en ljudbutik i Norrköping och vet att inom fem sekunder kommer precis alla i butiken påpeka min totala okunskap om ljud. Först förklarar jag att jag tänker vara gatuartist i sommar, snurra eld och köra stand up på olika platser.

Bakom disken sitter tre coola tatuerade grabbar där någon flipprar med ett plektrum, en annan sitter och flinkar lite på en gura och den tredje tänker hårt och länge eftersom jag nämnt ordet cykel i min förklaring:

- Jaha, så du ska liksom glida runt på en motorcykel i sommar?
- Nää inte riktigt utan mera en vanlig cykel.

Det blir dödstyst.

Alla tre stannar upp och ögonen spänns upp som tefat, "Ett miffo som ska cykla? Vem fan vill cykla en hel jävla sommar?" tänker alla tre samtidigt och rannsakar mig från topp till tå.

- Ja, så då tänkte jag ha med mig en schysst högtalare och mick så jag kan göra det här! --Skitglad över att veta vad han ska göra i sommar!--

Sen kom det jag fruktade, en fråga som består av fonetiska hieroglyfer svävar mot mina hörselorgan och mina synapser arbetar febrilt för att kunna svara på ett coolt och "ljuderfaret" vis.

- Ehh... ja den ska va så här stor ungefär.  --Måttar på storleken av den högtalare jag vill ska kunna göra precis allt.--

En såkallad generalsuck hörs från alla tre och huvuden vänds åter tillbaka till plektrum och guran. Jag får följa med i butiken och titta på olika högtalare och tillslut hittar jag en:

- Den den den!!! Kolla värsta batteridriven också!! --Börjar skutta lite.--
- Mmm, jo den är la... okej. --Besviken värre efter ha visat mig grejer för 20 papp.--
- Vadå? Blir det ingen bra ljud eller? --Lyfter och måttar.--
- Jorå, det blir la okej "ljud" i den. --Kollar runt i butiken om det inte finns någon vettig människa att hjälpa istället.--
- Vad kostar den?
- 2600.
- Okej, nu ska vi ha en mick. Den bästa!! --Strittar iväg genom butiken överglad över att hittat en batteridriven speaker.--

Och så hamnade notan på 4000 ungefär men jag har inte köpt det än. Ska hitta en cykel och fundera på om ett släp ska införskaffas först.

Kommentarer
Postat av: Hrm

Det blir ett amerikanskt JeeEEESUS CH-RRRRIST på den prislappen... högtalare är dyrt.

2010-06-08 @ 18:09:29
Postat av: -

Blocket kanske?

2010-06-08 @ 18:09:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!