Mogenhet

Mogenhet är för mig att ta ansvar för sina handlingar och känslor. Att aktivt kunna fatta beslut på egen hand och stå för de val man gör. Det är också kopplat till självständighet, att kunna hantera sig själv och sina egna känslor utan att vara helt beroende av andra. En viss sorts erfarenhet och kunskap är därmed nödvändig för att kunna vara mogen.

Jag har hittat en annan föklaring till mogenhet ur boken The Seven Habits of Highly Effective People:

"Förmågan att uttrycka sina känslor och övertygelser balanserat, med hänsyn till andras tankar och känslor."

Professor, Hrand Saxenian

En lärare vid Harvard Buisness School.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Mogenhet har ingenting med att kunna hantera sig själv och känslor. En dag kanske du med har upplevt tillräckligt för att förstå det.

2007-10-28 @ 00:29:09
Postat av: Martin

Och detta baseras på...vadå? Egna funderingar? Vad är då din förklaring över mogenhet?
Jag kan alltså vara en mogen person men inte klara av att hantera mina känslor eller mig själv?
Jag kan få raseriutbrott och hota någon, och ändå kallas mogen?
Jag kan svara spydigt mot någon när jag känner att jag blev lite sur över dennes uttalande, och ändå kallas mogen?
Nej detta håller inte. Förklara dig mer.

2007-10-28 @ 00:51:29
Postat av: Janne

Ja, det var ett konstigt uttalande den anonyme gör. Jag skulle vilja se att den personen utvecklar sin åsikt lite mer. För att bara skriva sådär var omoget.

2007-10-28 @ 01:25:51
URL: http://www.babilou.se/blog
Postat av: Janne

...för övrigt håller jag nog med dig Martin.

2007-10-28 @ 01:28:58
URL: http://www.babilou.se/blog
Postat av: Anonym

Som du själv skrev mognar man med tiden varefter man upplever saker. Jag kan nog påstås ha upplevt en hel del mer än den vanliga "medelsvensson", jag skulle av mer än majoriteten beskrivas som mogen.

Jag håller med dig om att mogenhet handlar om att ta ansvar, förstå konsekvenser av ens handlande och vara villig att ta dem. Detta är förknippat med att kunna ta egna beslut osv.

Men den lilla detaljen att kontrollera sig själv och sina känslor. Det är där jag inte längre kan hålla med dig. Det har då slutat handla om hur "mogen" man är. Är en självdestruktiv människa omogen pga av bristande impulskontroll?

Och att man ska ha kontroll över sina känslor? Är du då en fullständigt känslokall människa? Att kunna kontrollera sitt humör och sina känslor är två olika saker.

Man kan vara mogen och fortfarande vara mänsklig. För min del känns det som om du inte håller isär begrepp.

2007-10-28 @ 02:31:44
Postat av: Anonym

Och nej, det baseras inte på egna funderingar (innan jag läste ditt inlägg) utan snarare en automatisk reaktion mot att något kändes fruktansvärt fel med ditt uttalande.

2007-10-28 @ 02:33:48
Postat av: heaven

Mogenhet är för mig förmågan att inse att alla inte har samma syn på mogenhet:)

Närå...men ngt jag gillar att reagera på är att människor gillar att uttrycka sig som konsekventa, att de står för vad de säger och gör.
Jag yrkar på min rätt att vara tvärtom...rätten till att ändra mig om jag ändrar åsikt om ngt, ngn kanske har så bra argument om ngt att jag inser att min förra åsikt var 'fel'.
Liksom man ändrar åsikt om människor så ändrar jag åsikt om handlingar och uttalanden.
Ex.vis så kanske jag ser med misstänksamhet på en viss grupp människor och deras handlande tills jag får insikt och lärdom i deras sätt att tänka.
Vilket inte betyder att jag tänker som de...men jag förstår.

Mogenhet har inte heller med ålder att göra...det enda man gör med åldern är att man börjar ifrågasätta sig själv så mycket, medans man(jag) som yngre såg helheten mer.

Hur mycket svävade jag bort från ämnet?
Och
Hur mogen verkar jag vara på en skala från år24 - år86?

*klar*
:)

2007-10-28 @ 09:17:32
Postat av: Martin (sjömansbloggen)

Tyvärr känner jag att tolkandet av inlägget fortfarande är väldigt negativt av den okände. Det står för övrigt inte KONTROLLERA sina känslor utan det står ANSVAR och HANTERA.
Hur du nu lyckas helt förvränga orden på det viset gör mig lite fundersam. Men jag gillar att du vill vinkla mitt egna paradigm och ifrågasätta.
Jag är ingen spydig människa, jag frågar dig om du vill fortsätta läsa framtida inlägg här och kommentera på samma sätt. Att enbart ha kommentarer som håller med mig är inte det jag söker efter.
Så, tack för att du är här! Jag vill lära av dig helt enkelt!

2007-10-28 @ 09:20:38
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Ella

:) Var kul att läsa din kommentar. Ibland känns du faktiskt lite dryg. Därför har jag en tendens till att svara på samma sätt. Jag förstår till stor del vad du menar. Men jag kan personligen inte hantera mina känslor, jag får totalbryt med jämna mellanrum. Känslorna i sig kan, enligt mig, inte hanteras, däremot har de flesta människor ett val vad gäller hur de väljer att reagera på det de känner. Jag kan välja att skrika och kasta saker omkring mig, söka konflikter eller så gör jag mitt bästa för att lugna ner mig.

Men det är inte alltid jag känner att jag har ett val vad gäller mitt hanterande av det jag känner. Ibland klarar jag inte av att lugna ner mitt inre och fungera normalt utan att känns smärta. I mitt fall rispar jag mig bara. Andra behöver blod. Jag klarar inget utan att på något sätt fått den smärtan. Så som det känns för mig kontrollerar jag i det läget inte mitt handlande.

Jag kommer nu säga emot mig själv eftersom det finns lägen då jag bestämt mig för att jag ska fan inte ge efter, jag ska härda ut. Ska återta kontollen. Men vanligen går det bara när jag är själv, när jag kan låta det ta tid. När jag inte behöver fungera socialt.

Så just känslobiten kan jag verkligen inte hålla med dig om. Däremot att man till stor del själv bestämmer hur man reagerar. Så den andra definitionen stämmer bättre överens med min egen bild av vad som är mogenhet.

Ursäkta min långa kommentar. Har svårt för att fatta mig kort. Inte minst när tankarna bara springer iväg.

2007-10-28 @ 23:45:08
Postat av: Martin sjömannen

Mera långa kommentarer! Bara roligt tycker jag!


Tanken med inlägget var att på ett kort och koncist sett förklara begreppet mogenhet.

Jag frågar dig Ella, hur ser andra på din oförmåga att inte kunna hantera dina känslor med tanke på deras paradigm om mogenhet?

Om du läser den andra definationen så ska du balanserat uttrycka dina känslor med hänsyn till andras tankar och känslor.

Ett totalbryt i offentlig miljö där någon låter sina regressioner ta överhand, och personen kastar saker omkring sig, är inte vad den andra definationen står för.

Eller?

2007-10-28 @ 23:57:15
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Ella

Nej, det är det inte. Totalbryten är känslomässiga, och jag försöker att inte visa det för andra. Det jag helst skulle känna för är kanske att kasta saker omkring mig. Den sortens beteende är vanligen inte accepterat i vårt samhälle, vet inte om det är det någonstans.

Därför väljer jag att så långt jag kan låta bli det. Jag stänger mig till stor del mot omvärlden och försöker att på något sätt lugna ner mig.

Jag väljer att försöka reagera på mina känslor på ett sätt som inte drabbar någon annan än mig själv. När det gäller vad jag gör mot mig själv får jag få reaktioner, eftersom det är otroligt få som vet om det.

Men när det gäller självskadebeteende så tycker åtminstone jag att jag kommer från ämnet mogenhet.

Den mest udda kommentaren jag får angående mitt humör måste nog ändå vara att det är sexigt (en av mina arbetskamrater). Så sett till den andra definitionen är det inte fel av mig att visa mitt dåliga humör för honom eftersom han faktiskt tycker om när jag är sådan. När det gäller andra försöker jag bita ihop, lyckas för det mesta, och vara åtminstone inte otrevlig.

2007-10-29 @ 11:33:37
Postat av: Martin sjömannen

Jag tycker du börjar sväva ut ifrån själva ämnet med personliga anekdoter om dina totalbryt. Vad är din personliga allmänna uppfattning om mogenhet?

Din uppfattning så som du tycker människor ska vara? Inte då dig själv jämfört med inläggets exempel.

Jag är nyfiken på din egen formulering.

2007-10-29 @ 23:42:58
Postat av: coach outlet

New research has revealed the do-gooders amongst us live

2011-09-29 @ 05:04:04
URL: http://www.ca-coach.com/
Postat av: Coach Outlet Store Online

Not recommended for teenagers, but for a woman Coach Outlet Store Online who just found a job at a big company and wants something to show for it.

2011-12-16 @ 09:30:11
URL: http://www.coachoutletstoreonlinenew.com
Postat av: Coach Outlet Online

Coach Outlet Online Build a network monitoring long-term mechanism of action to rectify the vigorous national network finally come to an end.

2011-12-17 @ 10:10:41
URL: http://www.coachoutletstoreonlinenew.com
Postat av: Michael Kors Outlet

Michael Kors Outlet to sign off on Michael Kors Outlet could be a new turning point in Michael Kors Outlet, which has raised questions about the viability of the euro itself.

2012-02-21 @ 09:55:33
URL: http://www.michaelkorssoutletonline.net
Postat av: Michael Kors

Michael Kors mens watches exhibit range from work to play and suits for any occasions, so grab prior to you regret!

2012-02-22 @ 03:22:09
URL: http://www.michaelkors-mk.com
Postat av: Louis Vuitton Purses

It's good to see this information in your post

2012-02-23 @ 02:43:44
URL: http://www.louisvuittonpurseso.com
Postat av: Louis Vuitton Bags

Louis Vuitton bags are generally the shoulder bags;the straps are long.

2012-02-25 @ 04:19:30
URL: http://www.louisvuittonbagso.net
Postat av: michael kors outlet

Michael Kors is easily one of the most popular and respected fashion designers in the world

2012-03-02 @ 02:47:57
URL: http://www.michaelkorshandbags-outletz.org
Postat av: Louis Vuitton Outlet

The creator of Louis Vuitton Outlet announced a gaming platform that will match up players who do not know each other.

2012-03-02 @ 11:30:44
URL: http://www.mylouisvuittonoutlet.org
Postat av: louis vuitton bags

While many tourists like to wander through the dark alleys of the Gothic Quarter, La Rambla is the focus of most onlookers, especially early in the evening.

2012-03-13 @ 10:22:05
URL: http://www.louisvuittoncanadas.com/
Postat av: tory burch outlet

Zhushunxing20120502

http://www.mycoachoutletonlinemall.com

http://www.mycoachoutletonlinemall.com

http://www.mycoachsonlineoutlet.com

http://www.mycoachfactoryonlinesales.com

http://www.coachfactorysonlinestores.com

http://www.coachfactoryonlinesuper.com

http://www.coachoutletonlinestores.ca

http://www.supercoachfactory.com

http://www.mycoachfactorystoresonline.com

http://www.coachoutletstore-online.com

http://www.coachstoreonline-2012.net

http://www.storescoachoutletonline.com

http://www.2012coachpursesoutlet.com

http://www.mycoachfactoryoutletstore.com

http://www.toplouisvuittonsales.com

http://www.buylouisvuittononline2012.com

http://www.hothermesbags.com

http://www.2012hermesbagsoutlet.com

http://www.2012burberryoutletus.com

http://www.myburberryoutletonline.com

http://www.2012toryburchus.com

http://www.cheaptoryburchonlines.com

http://www.mylouisvuittonsale.com

http://www.mylouisvuittonstoreonline.com

2012-05-02 @ 03:43:55
URL: http://www.cheaptoryburchonlines.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0