The whitsunday Islands

Ok, imorse var också en upplevelse jag ska få ner här. Tänkte börja med ett litet inlägg om segelsemestern jag nyss varit på. Givetvis så gick ju då jag ut och började hiva ner bärs och tequila shots ihop med Cooper och två rumskamrater dagen innan jag skulle ombord. Det var för stunden ett riktigt bra beslut givetvis!

Kliv in i mitt huvud dagen därpå...

Sover... Mmm, skönt att ha hittat ett rum med AC. Shit kanske skulle ta o vakna snart? Hehe, mobilen ringer och väcker mig vilken sekund som helst... Ba o somna om.

Vaknar till lite igen efter några min...

Konstigt? Mobilen har inte ringt än? Sträcka mig efter den..

åååhh... bakis... skit också.

Sådär ja, hmm varför är mobilen avstängd för? Hehe, kolla grannens mobil ba. Ba hänger och dinglar där, han bryr sig inte om jag bara ska kolla klock..

- ... Tittar på klockan.
- ... Tittar en gång till och börjar inse vad den faktiskt är.
- ... Börjar svettas.

Det var väl självaste FAAN!

Trött och skitglad!


Sen sen sen sen sen sen... åh jag som inte packat heller!

Nu börjar jag trycka ner slumpvalda artiklar i min lilla ryggsäck. Hoppar på den, trycker ner lite till, svettas som en gris och känner verkligen inte för att behöva springa ner till hamnen.

Springer in på toaletten för att spy, sliter åt mig ryggsäcken och ger järnet mot receptionen.

FRUKOST! Jag vägrar gå härifrån utan frukost såklart. Ba rätt på mina principer, man ska inte bryta principer. Sliter åt mig mitt paket med Special K innan jag kliver in på receptionen. Slänger in Floda på lagring över båtresan, äter lite torra special K och sliter åt mig min alkohol.

Laddad med en överproppad ryggsäck, fyra liter vin samt några bärs i ena handen och ett paket Special K paket i andra så begav jag mig mot hamnen. Alla hade redan börjat samlas ihop och i bakrunden hör man mig skrikandes och synen av en ung man med hatt tar skepnad.

Med munnen full av flingor som jag sköljer ner med en bärs lyckas jag checka in och komma till båten. Jag förstår än inte idag varför alla landade med sina värsta uggleglasögon på mig.

image550

Första dagen var lite seg för mig och jag tänkte inte på kameran för mycket. Stranden i bakrunden är också en sådan där strand som hamnat på en lista ö världens najsaste. Sanden var lika finkornig som mjöl så det kändes riktigt coolt att gå på den. Sen så innehåller den inga mineraler och drar inte åt sig någon hetta.

Grymt helt enkelt!

image551
Första sikten av en jättesköldpadda. Detta var mäktigt för mig, jag har alltid velat se en jättesköldpadda.

image555
Första dagen slut.
image556
Godmorgon härliga dag två! Jag sov på babordsidan i ett litet hål. Ett konstant men härligt lätt kluckande ljud av vattnet omringade mig i 'hålet'. =)



Jag laddade kameran innan jag åkte ut den här gången! Checka in ödlan Berndt, värsta färgglada! Vi åkte ut till en liten utkikspunkt och vandrade en bit genom lite skog. Fick däremot jaga ödlan lite genom att bryta ifrån gruppen och vandra själv i skogen.

Och... Där! så blev mina föräldrar överlyckliga för att jag vandrade omkring ensam i en skog enbart klädd med flip flops och shorts. =)

 

image567
Fick ligga och läsa en bok i mitt lilla hål på kvällen när det regnade. Mysfaktorn gick lätt över 7,4 här!

 

 

 

image573
Godmorgon, dag 3!

Givetvis så snorklade vi en hel massa. Hehe, jag snorklar i det stora barriärrevet medans ni fryser där hemma. Det var små röda och gröna fiskar överallt! Såg fiskar som var över en meter långa som var så vana med att folk snorklade där, så att dom kom tillräckligt nära så man kunde klappa dom.

Det var en känsla jag aldrig haft förut. En massa färgsprakade koraller och enorma fiskar i alla möjliga sorters varianter. Och ja... jag tänkte inte på att köpa en undervattenskamera.

image574

Vattnet var fullt av brännmaneter så vi var tvungna att ha dessa dräkter på oss. Bilden här är den stranden vi såg ifrån utkikspunkten, denna strandplätt är helt under ytan när det är högvatten.

Alla som kom upp ur vattnet hade sett varsin skölpadda, jag ville också se en. Efter att ha vispat omkring i vattnet en mindre evighet så kom tanken om 'att fan om alla andra har sett en och jag missade det'. Alla är as om jag inte får se en.

Jag dök ner för att ta en lite närmre titt på korallerna, vispade några gånger med grodfötterna och tittade uppåt.

Där var den. En sköldpadda på över en meter alldeles i min närhet...

Jag simmade fram och klappade den. Ett helt otroligt vackert djur tycker jag att det är. Efter att ha sett den stora sköldpaddan så började det dyka upp flera, det var totalt fem stycken jättesköldpaddor framför mig.

image575

Sekunderna efter jag sett en jättesköldpadda. Helt sjukt att jag faktiskt sett en är det jag tänker på här. Jag har drömt om att vilja se en och äntligen så skedde det jag önskat efter. Mäktigt...

 

image576

Min resa till the Whitsunday Islands gjorde mig till en lyckligare liten pojke. Jag fick äntligen se det stora barriärrevet och min efterlängtade sköldpadda. Jag ska nu gå ut, i 30 graders värme, ner till Airlie Beach lilla lagun som finns bara några meter ifrån mitt hostel och somna på en handduk.

 


Kommentarer
Postat av: Hrm..

Och på den sista lappen står det... Buba.

2007-12-22 @ 10:15:05
Postat av: mamma

Hej Martin
Vi önskar dig en God och Glad Jul. En som du aldrig koomer att glömma, av positiva upplevelser som blir minnen för livet. Här är skinkan klar, dimman tjock utanför fönstret men ändå julstämning. Inte så illa i min värld. Många kramar från mamma och Bosse som hälsar

2007-12-23 @ 22:12:04
Postat av: Berndt

God jul på dig just nu är det julafton här.
Sitter med min hund och äter julskinka. MMMMM de du. Valpen sover.
Rumpfrosten har målat alla träd vita. Så det är som vinter när man stöter på träden.
TACK för alla ödlebilder det är kul att höra att du som den värsta Sven Hedin ( upptäktsresande) jagar efter drakarna för att få en bild. För detta stiger du ytterligare en grad i upptäckarnas karriär.
Du ha en QL HJUL och ett knott pytt tår
Berndt

2007-12-24 @ 03:35:52
Postat av: Martin

Hej alla och tack för era kommentarer! God Jul på er!

Ska snart ut i den riktiga buschen och leta upp alla möjliga sorters djur. Promise!

Shoo!

2007-12-24 @ 04:45:52
URL: http://cmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!