Vi höll på att dö!

När jag gick i skolan för att bli matros i Visby så övade givetvis på en massa grejer. Bland annat då på hur man vänder livflottar i vattnet ifall dom hamnade upp och ner. En jättebra övning såklart, alla borde ha gjort det någon gång i livet, som så mycket annat.

Grejen var bara att vi hade en liten olycksfågel i klassen. Den här killen var inte en sådan liten olycksfågel heller, jag ska återkomma till honom för han såg nog fan the light minst tre gånger under våran utbildningstid.

Vi hade på oss riktigt stora överlevnadsdräkter, alltså då riktigt riktigt stora. Du skulle palla nollgradigt vatten i minst 6 timmar i dom. Det var the modder of all dräkter i size och egentligen totalt livsfarliga för om du inte hoppade i med fötterna före med rätt teknik, så det fanns risk för att luften hamnade i fötterna.

Ja, då såg man också bara fötterna sticka upp och du hade inte en chans att vända dig så länge du var i dräkten. Dom barnsäkra dragkedjorna var INTE någon trygghet kan jag säga.

Våra livvakter under övningen var en alkoliserad man. Han var inte ens alkoliserad sjöman utan bara en vanlig alkis. Han fick en hjärtattack känningar senast han var i vatten över huvud taget. Vi såg det, allihopa. Det var precis veckan innan denna övning.

Den andra livvakten var den nyktra alkolisten till kapten och lärare. Han badade över huvud taget aldrig. Han körde båt helt enkelt, i detta fall puttrade han omkring i livbåten och skrek åt oss att hoppa i en och en:

- HOPPA!
- Men, dragkedjan sitter fa...
- Hoppa nu för i helvete ungjävel. Jag har fan inte ork att glo på er små förbannade as till småglin hela jävla dagen! Visa att du vill bli sjöman! Hoppa och vänd aset nån gång!

Jag hoppade i.

Jag och en till lyckades vända flotten, sen var det den lille olycksfågelns tur. Han var en mycket liten människa och storleken på dräkterna var såkallade XXXL, one size fits alla andra än stackars lilla fågeln.

När han då ställde sig ovanpå flotten kunde alla se hur han darrade av rädsla. Han drog och drog men lyckades inte vända den:

- Använd hela din kroppstyngd sparven! Visa att du har lite balls här för fan!
- Men men...
- JÄVLA VEKLING! Visa att du har det i dig! Det är ju kallt som AS här ute. Ta i nu för kung och fosterland din lilla mes!

Sparven frustade och pustade och tillslut kom hela flotten över honom med ett duns. Man liksom låg helt under denna ganska stora och tunga flotte. Första gången du gör detta frambringar det ganska så häftiga panikkänslor av att du är instängd och dränks. Dräkten vi hade på oss, som lyckades skicka oss ljusår bakåt i evolutionen då vi enbart var grodyngel i form av rörlighet, hjälpte inte heller här till.

Jag låg och guppade kanske 15 meter ifrån. Efter dunset blev det liksom tyst... Sparven flöt aldrig upp till ytan, sekunderna började ticka.

5 sekunder kändes som en hel evighet och tillslut såg vi bara ett vitt skum under flotten. Sparven satt fast, och livvakterna såg på varandra:

- Ska du eller jag?
- Aldrig, fan jag får ju hjärtattack!
- Fan inte jag heller, senast jag doppade den här kroppen var 1973!
- Fan gör vi då?

Skummet yrde något fruktansvärt under flotten och alla bara tittade på. Jag kunde inte göra ett piss för att först komma ut ur dräkten var omöjligt och dök man med den. Ja, då drunknade man ju!

Till slut kom maskinisten förbi av ren slump, slet av sig sin tröja, slet ur sin lilla machete ur slidan och satte den i munnen. Han dök i och räddade stackars sparven...

Han tvingades då också direkt efter att göra om hela proceduren! Det var skitkul att se, lärarna skrek ännu mera nu för han hade ju inga krafter kvar den stackarn. Oj vad vi skrattade åt honom!

Pedagokiken är helt ofelbar... Gör om gör rätt.

Vi fick godis samma kväll av kapten ifall vi lovade att hålla tyst om detta...

Kommentarer
Postat av: heaven

*asg hela läsningen igenom!

2007-10-22 @ 12:16:37
Postat av: Annelie

Hahaha, det där var dagens höjdpunkt att läsa ;)

2007-10-22 @ 16:06:57
URL: http://anneliten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!