Igge, ja han är brandchef.

Nu vet jag inte hur många hard core läsare av min blogg jag har kvar som minns den här mannen. Gjorde faktiskt två inlägg om honom, här är nästa.

Han kallar sig själv för Cheng Igge. Han är maskinchef här ombord, han är inte bara maskinchef han är brandchef också. Fast ja, han tar sin uppgift på ganska stort allvar ibland. Ser ni den där hjälmen på bilden i inläggen?

Jag nämnde den hjälmen häromdagen i maskin och skrattade lite, folk skrattade inte lika mycket tillbaka. Kalle lämnade rummet och kom tillbaka. Med the helmet.

Igge har alltså kvar sin hjälm. Hmm...

Minns när han sprang omkring med den där hjälmen på varvet för nu ett år sedan. Minns särskilt när vi hade en brandövning ihop med Sjöfartsverket. Igge såg då sin chans när det stod brandövning klockan 15 på tavlan i mässen.

Igge i mässen när han såg tavlan.

- OK! Det här fixar vi gubbar. Jag är brandchef.
- Ja Igge, vi vet det.
- ÖJ! Nu ska du inte ha den tonen. Det är fan en jävligt viktig uppgift ska du veta, jag tar det på stort allvar.

Sedan när det var övning så ja. Det gick la som vanligt fast då att Igge körde extra hårt med sin nya brandhjälm han hittat. Först så stod mannen ifrån sjöfartsverket och snackade med kapten. Dom gick igenom lite hur övningen skulle gå till, tillslut frågade han efter brandchefen.

- Ja, vart är eran brandchef?
- Vet inte faktiskt, är det någon som vet vart Igge är? Kapten vänder sig emot mig och några andra.
- Nej, har inte sett han sedan middagen faktiskt.
- Kan någon ropa på radion.

Jag ropar på radion efter Igge.

- Sprak sprak, Igge är du med på radion?
- ...
- ...
- Sprak sprak, Igge hallå?
- JA! Fan vill ni?
- Alltså ska du inte vara med på övningen?
- ...
- ...

En något upphetsad Igge svarar i radion.

- Alltså jag hittar inte hjälmen!
- Va?
- JA! Min brandhjälm, the helmet, hittar den inte.
- Men, ehh. Kan du inte köra utan den då?

Igge lugnar ner sig och man hör en lugn ton.

- Vem är det jag pratar med?
- Martin.
- Du... det var nog det dummaste jag någonsin hört ifran dig Martin. Du är ju nu bara matros, jag är brandchef och Cheng så jag ligger lite mera top knotch om man säger så.

Igge försöker alltid använda små engelska uttryck i sina meningar. Blir inte alltid som han tänkt sig.

- Top knotch?
- Martin, försök inte förstå saker som ligger above you va?
- Ehh, ok. Vi kör la igång utan dig då.
- VA!?
- Du, ge mig kapten på radion.

Ger radion till kapten.

- Igge vart är du.
- I hytten, ska ba hitta hjälmen först. Jag är brandchef.
- Du vi kör igång utan dig snart.
- VA?! Jaja, okej då.

Kapten ger tillbaka radion och beger sig mot bryggan. Kapten hinner ta ungefär tio steg innan man hör PA-systemet på hela båten gå igång.

- Sprak sprak, HALLÅ DETTA ÄR IGGE! JAG ÄR BRANDCHEF.
- Herregud, vi pratade ju om det här. Mumlar kapten och börjar jogga upp emot bryggan.

Det är nämligen så att när Igge är ombord. Då behövs inget brandlarm, det fixar Igge själv helt enkelt.

- Sprak sprak, ett par andetag hörs, sedan ba vrålar Igge ut olika sorters tjutande ljud.

WEEEEEEEOOIIIEEEEEEOOOIIEEEEEEEEE!

Mannen ifrån sjöfartsverket ser en aningen bekymrad ut när alla springer emot sina brandposter och börjar byta om. Ut ifrån bryggan så ba flyger Igge ut och är påväg neråt.

- JAAAAAAAG ÄÄÄÄÄRR BRANDCHEF!!! Mannen sliter av sig överdelen på overallen och börjar banka sig på bröstet. Och ja... han hade nätbrynjan på sig.

Sedan börjar Igge fullständigt slunga sig nerför lejdaren. Igge har nu kommit in i sitt esse, ingenting kan stoppa han nu. Han är brandchef, och han kan sina grejer helt enkelt.

- Brand, brand, brand, brand, brand, brand, brand, brand, brand, brand. Igge flyger förbi kaptenen i lejdaren. Kapten försöker säga någonting.
-
Igge, lugna ner di...
- KOLLA KOLLA! JAG HITTADE THE HELMET!

Igge hittade givetvis sin hjälm i sista sekund, han närmar sig nu brandgrupp ett.

- BYT OM DÅ! JAG ÄR BRANDCHEF!
- Ja ja, vi är ombytta.
- BRA! JAG HÄMTAR SÅGSPÅNET!
- I helvete ska du med det till?
- ..  Igge stannar upp och vänder sig om. Han går emot mig som står i stand by i brandstället.
- Jag är...
- Brandchef, jag vet me.... ÖJ! VA FAN! Igge pressar sin nätbrynja emot mitt ansikte.
-
Aaahh, inte så jävla kaxig nu va? Va?! Nu tar du och ba håller käft så hämtar jag sågspånet.

Igge springer vidare fram till kemförrådet. Vi andra beger oss in i ett rökfyllt rum och simulerar att vi börjar släcka en brand. Det är jag och Kalle the Kung som står där med en brandslang, vevar den lite i luften och fantiserar fram vatten.

Sjöfartsverksgubben verkar lite mera nöjd nu... men. Igge kom då tillbaka.

WEEEEEEEOOIIIEEEEEEOOOIIEEEEEEEEE!

- Alla flyttar sig! Jag ska in! Igge kastar sig in i röken med en påse sågspån över axeln.

Han, kommer fram till mig och Kalle.

- Här! Vräker en påse rätt i famnen på mig.
- Och vad i helvete ska jag med denna till?
- Fan jag vet, ja... jag är brandchef. Men alltså jag har hört att man ska ha sågspån när larmet går.
- Vart i helvete har du hört det?
- Land.
- Land?
- Ja, tidningen Land. Du vet den där tidningen som bonnläppar läser.
- Men för fan Igge, du kanske ska ha det i trädgården. Fan vet jag. Jag vet definitivt att du INTE ska kasta det på en eld. Sen måste du ha brandställ om du ska vara här.

- Hjälmen, har ju hjälmen. Igge är totalt fokuserad här. Hans blick är som is.

-
Men va fan, det ska ju föreställa sig varmt och farligt här. En hjälm räcker inte. Och vad tror du sjöfartsverket säger nu? Vi lär ju inte bli godkända om du ska stanna kvar här?
- Just det! Det är lugnt har redan förberett det.
- Vadå?
- Godkänt.
- Va?
- Kolla här ba. Använde samma teknik igenom hela skolan för att bli godkänd i precis alla ämnen.

Igge går ut ifrån röken och upp på bryggan. Kapten står helt mållös och ba stirrar på Igge. Sjöfartsverket står och skriver i ett papper som det står FAIL med stora bokstäver på.

Sjöfartsverket vänder sig mot Igge.

- Ja du Igge, det här ser inte br...

Igge tar av sig hjälmen och, POFF!,  fullständigt golvar sjöfartsverket. Kapten står helt paralyserad, ja ingen vet riktigt hur dom ska bete sig nu.

Igge tar strypgrepp om sjöfartsverket. Och börjar förklara varför.

- Ja, om man stryper blodflödet till hjärnan i ungefär en minut. Då minns han inte det senaste dygnet. Dyslexi heter det!

Igge släpper den medvetslöse mannen efter en minut, lämnar rummet, kommer tillbaka med en filmkamera. Riggar upp kameran över mannen. Sedan så börjar Igge röra på sjöfartsverkets läppar och liksom gör någon slags buktalarröst åt honom.

- Ni är godkända.

- Sådär ja! Som brandchef så måste man också styra upp lite olika sorters situationer.

(Vi seglar ju än idag, beviset för att vi faktiskt blev godkända.)

Vill man läsa Igges egna ord för att själv skapa en uppfattning. Klicka här, här, här, här, här och här. Han kallar sig för Cheng givetvis. =)

Kram på dig Igge!

image789
Givetvis inte utan namn idag...

äg...

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Hahaha, Igge du får komma tillbaka och visa Martin en gång för alla vart skåpet ska stå.

2008-04-12 @ 15:46:57
Postat av: Cheng Igge

Wazzzzzzaaaaaaaaaaaaaaaa
Kalle, Lillraggar´n skall ge faen i min hjälm. Den är inte till för Svennar utan fullvuxna rekorderliga brandchefer. Hin Håle tar honom om inte hjälmet ligger på mitt kontor när jag kommer ombord om fjorton dagar! Det kan bli så illa att det blir riktigt jordfel i bastun och jag som Cheng stänger av den helt och hållet. Sen är det slutpillat på min El-tavla.
Vad anbelangar sågspånet så användes det suga upp oljesöl eller förvandla en strömming till Böckling, du har ju blandad ihop olika situationer för bövelen.
Och mina ljud är faktiskt musik du har hört, Mark Knopfler eller the Spotnicks. Du bör nog undersöka din hörsel. The Spotnicks kommer att spela i min kyrka i höst igen, så dé så!
Dom är skiiiiiiitbäst. Hög raggarpotens i den musiken, inget för Svennisar.
Hade inte jag varit ombord under den brandövningen så hade ni inte blivit godkända eftersom jag räddade livet på den stackars tillsyningsmannen som du hade sprungit omkull, du ditt blindstyre där. Osså sätter man sig inte på en människa som man skall ge kompression på!
Du kan skriva upp att det kommer att bli en riktig brandövning när jag kommer ombord. Vem tror ni att ni skall bära upp från maskin på bår? Haha, du och Svennisen skall bära i var sin ände av båren så det är nog bäst ni börjar träna upp er slappa muskulatur nu.
Hiiihihihi, jag riktigt njuter av få jaga er med eldgaffeln med Lasse eller Magnus vid min sida.
Nätbrynjan skall du skita i för det kan gå så illa att du trasslar in dig i den annars. Det skulle vara en syn för gudarna att ha dig sittandes där i urskogen på min maskulina bringa, intrasslad i nätet och höra dig gny när jag lägger mig ned för att smälta maten. Lille Martin. Är det ingen som kan ge Martin luften? Ingen kom!
Nu seglar vi vidare mot nya blogginlägg.
Puss på dig själv.

2008-04-12 @ 16:34:27
Postat av: Cheng Igge

Oh, Rebecca det är härligt att höra att det finns tjejer som tycker som jag. Små Martineser och Svennisar inte går upp mot en välväxt, stor och stark Cheng. Din kommentar lägger sig som bommul kring mitt maskinisthjärta.
Tack för kaffet.

2008-04-12 @ 16:38:57
Postat av: J

Skulle vilja besöka ert Skepp o'hoj nångång. Verkar inte va en lugn sekund, underhållning dynget runt oavsett situation!

2008-04-12 @ 17:07:26
URL: http://bastardo.blogg.se
Postat av: sandie

Detta inlägg gav mig & min mor dagens skrattanfall.

/ barnbarn till Igge

2008-04-12 @ 17:08:38
URL: http://easily89.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Hmm en sak Igge var inte så genomtänkt... Är rädd att de är bla jag som får bära båren och de straffar ju en i detta fallet oskyldig. Men de går ju alltid att tillfälligt stuva om uppgifterna;)

2008-04-12 @ 19:35:56
Postat av: Martin

Cheng Cheng o lilla Cheng. Vad roligt det ska bli att få göra en liten kortfilm om dig, enbart dig.

Iklädd... nätbrynja.

2008-04-12 @ 23:34:00
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Cheng Igge

Rebecca, var inte orolig, du kan ju hålla i kameran under tiden övningen pågår.
Jag har gjort en ordentlig stuvning av uppgifterna och vissa Martineser skall bli grillade, och Svennisar kokta.
Yuiiiippiiii. Hornen har redan börjat växa.
Nätbrynjan kommer att bli giftgrön av mina blåsvarta elaka tankar.
Waaazzzzaaaaaoooouuuyyyiiiyyyy

2008-04-13 @ 10:30:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!