Varför fixa läckor själv?

Såg att det läckte på däck häromdagen. Det läckte lite ifrån en dräneringsventil ifrån discharge röret.

GÖÖÖÖÖTT! Båtuttryck hela vägen.

Det läckte helt enkelt. Och när det läcker på båten då så är det mitt problem, det är meck och jätteirriterande. Men nu har jag ju jobbat ett par år till sjöss och lärt mig endel små knep.

Först och främst har jag lärt mig att mörka...

Vandrar runt lite på däck, ser neråt och upptäcker droppet.

- Fan...
- Det läcker. Asså, fan varför händer det alltid när jag är ute?

Gnuggar mig på min lilla bäbishaka och börjar fundera ut mina valmöjligheter.

Antingen så ropar jag in till överstyrman och säger att båtfan håller på att gå sönder. Sen styr jag upp lite verktyg, torkar upp spillet och lagar läckan.

Men... nu med tiden så har jag sett dom här unga dumma matroserna som kommer ut på båtar och ska vara någon slags toffelhjälte på däck och ba fixa allt.

Jag var en sådan, nu har jag gått över till den andra sidan. Jag känner till systemet helt enkelt.

Så alternativ nummer två. Mörka, mörka allt så långt det går tills din vakt är slut.

Jag hämtar en pyts, ställer den under läckan så det inte rinner ut på däcket mer. Går runt och mimar på it's a wonderful world tills tio min innan avlösning.

Då går jag in, hämtar en kopp ashett kaffe, går ut igen och mimar till Kung Fu Fighting för att få in rätt sinnestämning.

Om då mot all förmodan Tore skulle se min lilla 'Helsingborgspackning' (en pyts under dropp heter så). Sen om han också skulle nämna det. Då ba sular jag kaffet rätt i nyllet på fanskapet, lubbar allt vad jag har in i bygget skrikandes jag är avlöst ditt as, fixa skiten själv!

Tore kommer ut på däck...

- Hej Martin, allt lugnt idag?
- Ja... Här händer inget.
- ... Ser sig lite om.
-
Vad är det där? Pekar mot läckan.
- Vadå? Tittar upp i himlen.
- Men Martin, det läcker ju där.
- Nähej.
- Jo, kolla, det droppar ju ifrån ventilen där.
- Ehh, jag ser inget.
- Får rapportera in det hä... FAN! Allt går åt helvete. Ba laddar kaffekanonen helt enkelt.
- TOFFELHJÄLTE! Sular kaffet rätt i plytet på Tore.

TSSSSSSSSS! Fräser värre än fläskfilén på Sigges stekbord!

- VA FAN GÖR DU?

Har redan börjat springa mot bygget.

- JAG ÄR AVLÖST DITT AS! FIXA SKITEN SJÄLV!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!