Bigger, desto better...

Idag skulle jag och eleven skruva upp en stor grej. En såndär jättestor bultliknande grej liksom. Först tog jag den största rörtången ombord, alltså den är riktigt mäktig. Slängde upp den på axeln, gick fram på backen.

Det gick inte, vi behövde ännu större grejer.

Tillbaka i verkstan.

- Du Martin, den här skiftnyckeln är för liten. Håller upp en riktigt feit skiftnyckel.
- Skojar du?
- Nej, det är sant.

Så, då var dagen här. Dagen då jag äntligen skulle faktiskt behöva använda... den största skiftnyckeln ombord. Jag trodde aldrig någonting på däck skulle behövas skruvas av den där.

- Okej, då får vi ta... DEN HÄR!!! Sliter upp den. Den största! Den FEITASTE!
- O jävlar Martin! Fan va stor den är!
- Mmm... den här babyn vettu, inte bara ett verktyg. It's a way of life. Smeker den med mina skitiga händer, kysser den ömt och börjar nynna på låten jag redan förberett.

Texten är enkel, det är bara att sjunga:

It's big, it's bad, it's mine and... it's a way of life. Med riktigt mörk röst.

Samtidigt som du går fram och tillbaka på kobryggan dårå, med... den FEITASTE. Över axeln. Jag och eleven gick fram och tillbaka på båten tre gånger innan vi använde den, vi turades om att hålla i den. Sen att använda den.

Vilken känsla, vilka krafter, vilket grepp. Eleven sa att han skulle köpa en sån här till sin båt. Bara för att ha den liksom, jag förstår han. Den finns på min önskelista också, fast en begagnad. Den ska ju varit använd lite.

Vilken dag det var idag, folk ifrån maskin stirrade bara på mig när jag kom tillbaka med den. Inga ord nämndes, det var så mycket känslor i rummet, det är så sällan den verkligen används i maskin också faktiskt. Och nu har en däckare använt det, det är respekt.

Äkta respekt...

(Bilder kommer ikväll, tog inga idag tyvärr. Seriösa bilder såklart, med bar överkropp och smutsiga fläckar.)

Kommentarer
Postat av: Cheng Igge

Dö, Martin, dou imponerer på mig igen, för andra gången.
Först ditt jävla tankrengöringsrace och nu har du smugit ned och lånat min feitaste skruvnyckel.
Helvete däj dö. Den är min och så stor och avancerad att det behövs en instruktör för att använda sig av den. Du gjorde det utan instuktioner och i elevens närvaro.
Hmmm, kan det dölja sig några ljungmanshemligheter här?
Din imponensfaktor börjar stiga kraftigt och jag hoppas att den kurvar planar ut asymptotiskt med maxläget utan inflekionspunkter, för att stanna där.
Brandövningen närmar sig. Hi, hi, hi.
Oooouuuiouiouiou

2008-05-07 @ 16:16:54
Postat av: mamma

Hej
Till er alla som läser Martins blogg ska jag bara säga att innan den här gossen blev sjöman så kunde han bara prata, inte skriva, knappt ett ord. Han levde sig igenom högstadietiden med hjälp av en bok "Tunna röda linjen" och en film, gissa vilken? "Tunna röda linjen". Ingen kom på honom. Kära lärare ge inte upp. Så Martin, förutom att du behöver en språkpolis då och då, så är det otroligt att du numera kan skriva...så kopiösa mängder text. M:a

2008-05-07 @ 16:37:51
Postat av: Psyk

Hahah vad roligt att mamman varit inne! :D

Jag tyckte den här texten var full av undertoner som säkerligen bara jag uppmärksammade. Jag ska inte beskamma och befläcka världen med mina funderingar här, för det kan jag använda min egen blogg till.

Precis som mor din skulle jag vilja dra en referens till filmens värld. Det är ett bildspråk som är imponerade och en liten skitsak; en vardagsatteralj som de flesta säkerligen finner synnerligen ointressant blir en stor skiftnyckel och fyller ut den litterära verktygslådan- med bravur. Jag gillar även hur användadet av "feit" re-implementeras på ett mycket lämpligt sätt.

Haha igen åt att mamman var inne, vad kul. Jag önskar att min mamma kunde skriva något på min blogg någon gång. Med det är klart "med den attityden jag har lagt till med!!", så går detta absolut inte för sig!!!

2008-05-07 @ 18:55:35
URL: http://psykbrytet.blogg.se
Postat av: Ima

* nynnar "Up where we belong" * -Ser framför mig NileCity - sailor version... Mystisk i bemärkelsen besynnerlig? Huvudet på spiken i så fall ;-)

2008-05-07 @ 20:37:21
Postat av: En, en som har livserfarenhet.

Kära mamma till en sjöman!
Jag kunde inte heller skriva när jag var nyfödd, ej heller tala men väl joddla. Sen kom talet. Sen kom skriftspråket. Sen kom meningsbyggeriet med verb, substantiv, och jag vet inte allt vad. Ordblind blev jag kallad. Jaha! Men jag SER orden och jag kan stava och formulera meningar. Författa kan jag också för jag har fantasi! Martin är såååå bra och rolig.
Martin är bra, mycket bra. Jag ber för honom var kväll, så du mamma, var stolt.
En som seglar ihop med killen.

2008-05-07 @ 23:08:52
Postat av: Martin

Jag vågar knappt kommentera här själv när ni skriver så snälla saker. Tar givetvis åt mig av alla fina ord och komplimanger.

Bugar djupt, bugar så djup... Näää. Att buga är så förlegat.

Vi lever ju i en modern tid.

Då beatboxar man som tack!

UhnTss UhnTss UhnTss...eurotechno...UhnTss UhnTss UhnTss

2008-05-08 @ 00:40:16
URL: http://cmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!