Jag klickade på en av internets mörka hörn...

Jag bad brorsan visa mig lite internethistoria när han var här. Internet är en fascinerande plats med fruktansvärt mycket skit, intryckt på en enorm digital yta.

Själv när jag surfar på nätet rör jag mig endast inom lite dagliga nyheter, bloggen och emailen. Någon gång kanske man vågar på sig att klicka på någon märklig länk på flashback, men mer vågar jag inte.

När min bror sitter bredvid vågar man mer. Han vet lite om vilka saker man inte ska klicka på genom något slags sjätte sinne.

Först visar han mig http://omegle.com/ (Ja, det är säkert att klicka...).

Du slumpas fram på en chatsida, och du börjar chatta med en främling men kan avsluta det när som helst. Genast börjar jag ställa jobbiga filosofiska frågor, samtidigt som jag önskar att man kunde göra snö från kokosmjölk.

Sen sitter vi och skrattar åt meningslösa youtube klipp, som är en favorit hobby för hela världen givetvis. Jag kissade på mig när jag såg det här, fyra gånger.

 

Tillslut snubblar vi över en internetprofil med namnet Boxxy. Det här tycker jag är intressant ändå. Boxxy även känd som The Queen of /b/ är - som jag fick det förklarat - en av de allra första stora internet kändisarna. Hon har bara gjort tre stycken youtube klipp på sig själv, som gick upp i över 1 miljon på en vecka.

 

Det sjuka var att folk faktiskt letade upp henne och filmade in i hennes hem och grejer. Historier som gör att man blir väldigt rädd för vad internet också kan vara.

 

 

"Men vad gjorde henne så känd?", frågar jag brorsan och genast säger han 4chan. En sida som startade den 1 oktober 2003 och det var just sidan med namnet /b/ som gjorde den stor.

 

- /b/, där ska man inte gå in. Det där är internets rövhål helt enkelt. Gå aldrig in där Martin.

 

Inne på /b/ så är alla anonyma och exakt vad som helst kan läggas upp. Det finns inga moraliska gränser över vad det skämtas om och det klassiska exemplet är... pedobear.

 

En liten nallebjörn som våldtar barn helt enkelt.

 

Den där låten och bilderna på en gullig björn skrämmer faktiskt skiten ur mig. Genast vill jag gå in på /b/ bara för att se vad som finns där.

 

- Nej Martin, jag varnar dig. Din dator kommer fan explodera om du går in där. Det, eller så ser du en bild du inte kan få bort ifrån näthinnan. Du är för, vad ska man säga? Du har forfarande en ren själ. Låt den vara obefläckad åtminstone några år till.

 

Brorsan går in i köket och jag sitter ensam med videoklippet om pedobear framför mig. Frestelsen över att gå in på en av internets lika mörkare hörn börjar gripa tag i mig. Det är liksom en röst som börjar viska 4chan, gå in på 4chan...

 

Jag googlar, ser länken och... går in. Det känns som jag öppnar pandoras ask.

 

Genast klickar jag på /b/.

 

Livet börjar gå i slowmotion, jag ser länkar och suddiga bilder på skärmen. Namnet Boxxy är ständigt återkommande och så ser jag en text som säger, "can you here the music?". Musik? Vadå musik? Mycket riktigt, utan att jag klickar på någonting så börjar en låt spelas.

 

Det är låten från pedobear.

 

Jag gör ingenting utan datorn bara får ett eget liv. En text dyker upp framför skärmen "YOU´RE GETTING RAPED BY PEDOBEAR!!!!"

 

- Öj brorsan!! Jag gick in på 4chan och en låt bara började spelas h...

- MEN FÖR I HELVETE MARTIN!! JAG SA JU... HAR DU ALLA VIRUSPROGRAM IGÅNG SAMTIDIGT?! SÄG ATT DU HAR SPYBOT?!!!

- Ööööhh, nae.... nu är alla virusprogram igång.

 

Sen kom en bild... herregud. Jag blir paralyserad, äcklad och rädd för världen. Min jordglob som är så fin, hur kan detta vara möjligt?

 

Brorsan springer genom min lilla hall, sladdar in i vardagsrummet, kastar sig fram emot soffan och ser precis ut som en uggla i ansiktet. Ögonen liksom flackar fram och tillbaka fort som fan, ser mot mig med en försktäckt min:

 

- O FY FAN! MARTIN SE BORT! KOLLA IN MOT VÄGGEN MARTIN!!!!
-
Men... varför? --Pekar mot skärmen som ett litet barn--

- JAG SÄGER JU VARENDA JÄVLA DAG ATT VÄRLDEN ÄR SJUK!! DEN ÄR SJUK OCH DÖENDE!!

Jag kryper ihop i fosterställning. Chockad över vad jag just fått uppleva. Brorsan inser allvaret och:

- Ta bort internet, ta bort det. TA BORT INTERNETUPPKOPPLINGEN INN...

 

Det var försent. En gång tidigare har jag sett det här hända, det var inne på ett internetcafé i China Town, Kuala Lumpur. Virusprogrammet gjorde en såkallad superflipp på min dator, som ännu inte fungerar. Den blev bara svart.


Sirener går bokstavligen igång på skärmen. Inget skämt här va? Sirener... det var det sjukaste:

 

- MARTIN, SNAP OUT OF IT!! --Knäpper med fingrar framför ansiktet på mig.-- Vi måste rädda datorn nu!

 

Jag vaknar till liv och brorsan ser på alla mina USB prylar i datorn och upptäcker dongeln:

 

- RYCK DONGELN MARTIN!!! RYCK DONGELN!!!

- Men måste man inte göra en "säker borttagning" av USB anslutningar till en PC?

- VAD I HELVETE SNACKAR DU OM?!!! DETTA GÄLLER DIN DATORS LIV!! RYCK DEN NU ELLER SÅ RYCKER JAG DEN!!!


Swuink!! Dongeln rycks och ja, brorsans mun sprayade mitt ansikte med saliv.


Internet är nu borta ifrån datorn och vi kan andas ut lite. Virusprgrammet flippar fortfarande.

 

- Vad är det som händer?

- Ja du Martin. Se det som en liten armé av hästar som springer runt runt i din dator just nu. Trojanska hästar.

- O fan...

- Jag ringer en polare för att se vad som kan räddas.

 

Brorsan känner en datorexpert som jobbar på HP och i andra änden av luren hör jag genast.

 

- Varför gick ni in på 4chan? Det fattar ni väl?

- Ja, men min bror du vet, han visste inte var det var. Vågar vi sätta in dongeln igen?

 

Efter en kvarts samtal så har polaren mailat över viktiga program till mailen, och om vi är snabba hinner vi sätta in dongeln och ladda hem dom.

 

Det kändes som om dator-Rambo hjäper oss. Jag sitter och ser på hur brorsan försiktigt sätter in dongeln igen, går snabbt in på mailen och laddar hem program.

 

En halv dag fick olika program ligga och rensa datorn.

 

Och aldrig mer ska jag klicka på konstiga länkar. En bild sitter fast på min näthinna och jag vet inte hur den ska försvinna.

Kommentarer
Postat av: Anna

hahahahhahahaha. det skrämmande med denna historien är att du är internet-novis. var har du varit de senaste åren martin? :P



tycker du ska hålla dig borta från din bror. han visar dig bara de hemska sidorna på nätet märker jag :P och de sidorna, de är många -ryser-

2009-12-28 @ 11:34:05
URL: http://xanthia.blogg.se/
Postat av: Martin

Haha, jo alltså internet för mig är fortfarande ett mysterium. Rätt najs för jag blir ständigt förvånad på vad som finns här!!

2009-12-29 @ 12:31:16
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: anna

det där låter ju helt sjukt! kommer aldrig våga klicka på nåt b nånsin igen haha

2009-12-29 @ 21:03:25
Postat av: abe

får plötsligt en sjuk lust o googla Queen /b/ :S:S... mest för att se va de är

2009-12-30 @ 09:21:40
Postat av: Marre

Hahaha låter jävligt dramafyllt men skrattade gjorde jag ju såklart, skadeglad som man är. Får en sjuk backflash för samma sak hände mig för ett tag sen...wellwell, god fortsättning!

2009-12-30 @ 16:13:42
URL: http://bahrettah.blogg.se/
Postat av: Sjö-anonym

Suck ännu en nybög (martin) som försöker göra sig förstådd på /b/, som tur är hittar han inte till den svenska varianten så vi slipper deras internet aids hos oss äkta gammalbögar som var med på tiden då cracky-chan var /b/'s drottning, boxxy är bara en viral marknads(av)föring producerad av en PR firma för att testa hur /b/ fungerar som reklammarknad (jävligt bra enligt dom (Snakes on a plane etc))



Ha ett dåligt år och en ond jul!

2010-01-02 @ 03:18:43
Postat av: Ergodyne

Här är ju en motsatt video på en kille som inte får något tv-spel...



http://www.youtube.com/watch?v=lsbF69hgLpA

2010-02-05 @ 14:53:44
URL: http://blogg.yings.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!