Don´t cross the red line!

Tydligen ska Bro Anton få ett rent helvete i framtiden inne på europort BP i Rotterdam. Eller för att citera mer korrekt, vilken kaj som helst inne i Rotterdam.

Och ja, ehh... hehe, kanske är lite delaktig i detta öde som väntar oss.

I förmiddags när vi väntar på att lotsen ska komma ombord, upptäcker kajgubbarna att kajens landgång av aluminum har små sprickor i sig. Sprickor som redan var där när vi kom, men givetvis så tror alla att vi ombord är anledningen.

Snark...

http://www.sjofartsverket.se/pages/12046/b%20Landg%C3%A5ng.JPG

Annan båt men liknande landgång.



En bil parkerar lite längre bort, en man med onormalt fluffigt skägg kliver ut och kommer fram till båten. Han plockar fram en digitalkamera och fotar landgången.

Elektroniska apparater på en oljeterminal, inte tillåtet, dock plockar han genast ner den och går ombord.

Nu står jag på kajen och mannen med skägg ombord. Han plockar upp sin digitalkamera igen, tar ett kort och dinglar med den i påslaget läge. Själv lossar jag på "fyllenätet" vi haft under landgången tiden vi varit där. Nu lackar jag lite, ropar in till överstyrman som genast beordrar mig att be mannen stänga av sin kamera.

- Excuse me, turn that camera off and put it away, it´s not allowed do to that here. --Tiden stannar upp, mannen med skägg fångar min blick och har svårt att greppa mina ord.--

- Could you turn your camera off and put it in your pocket? It´s not allowed. --Det jag inte upptäcker, är hur kajgubbarna liksom tar ett slags verbalt skydd för vad komma skall.--

- Hey?! Are you slow or something? Stop dingling your camera, --konstpaus-- like a retard, and put it away.

Lite risky val av ord, skäggot stänger av kameran och med ögon stora som tefat, öppnar munnen.

- I have to report this, you have broken the gangway. I have to take pictures.
- But still, a camera is not allowed.
- I have to.
- What is it you don´t understand? This is a tanker ship and cameras are not allowed.

Nu tycker man att problemet är löst, visst jag var väl en touch spydig och hade ett irriterande leende på läpparna när jag sa till han. Givetvis för att reta han lite, sånt där som är livets fördelar ibland.

Skäggot surnar till som fan, börjar vandra nerför landgången och släpper inte blicken ifrån mig. Nu finns det en röd linje på kajen, en linje som visar att efter den så är det risk för att ramla i vattnet, efter den ska man ha flytväst på sig.

That´s the rules.

Martin is about to brake the rule.

Men inte med en meter direkt då linjen är över två meter ifrån kajkanten, och jag endast sätter ena foten på linjen för att rycka åt mig fyllenätet.

Men ja, Mr Skäggo totalflippar.

Det var inte en liten flipp heller, killen förvandlades till ett dagisbarn och fullständigt salivsprutar ut ett.

- DON´T CROSS THE RED LINE!!!

Det var runt sju man omkring oss, alla fryser till och ser på min fot som är en centimeter över den röda linjen.

Ve och fasa.

- Oh... sorry. --Drar sakta bort foten--

- YOU HAVE TO HAVE A... A... Ehhh... --Mumlar något på holländska--
- Lifejack...
- A LIFEJACKET IF YOU CROSS THE RED LINE!!!!
- Ey ey, calm down man. --Lugn spydig snorunge som börjar kaxa till sig, scenariot börjar eskalera--
- CALM DOWN!!! ARE YOU TELLING ME TO CALM DOWN?! --Ett stenhårt pekfinger riktas mot mig... ooohh, jag darrar--

Nu kvittar det vad saken handlar om, Mr Skäggo vill att jag ska visa han respekt, det är det enda scenariot handlar om. Men ja, alltså, jag har en aning svårt att ta gubbfan på allvar.

- Why are you standing on the gangway? Come down and talk to me if you have anything to say. --Säger jag, vänder mig och och rycker lite i fyllenätet--

Nu släpper det givetvis helt och hållet för gubbfan. Jag ser den röda linjen och var bara tvungen att kliva lite över den, bara lite, jag kunde in....

- NOW YOU ARE CROSSING THE RED LINE AGAIN!!!! DON´T CROSS THE LINE AGAIN, OR ELSE!! --Springer nerför landgången, slungar fram kroppen med skarpa axelryckningar åt höger och vänster. Det enda jag ser är en massa grått fluffigt skägg.--

Jag vänder mig om, sätter händerna i fickorna och inväntar attacken.

- DO YOU KNOW WHO YOU ARE TALKING TO?!
--En galen holländare eller...--
- Another human being?

Några svettdroppar rinner nerför hans blodåder på pannan. Kapten, som säkert ser allting från någon ventil ropar på radion.

- Martin, vad är det nu du ställt till mig? --Plockar upp ena händen ur fickan, trycker in sändningsknappen samtidigt som jag spärrar ögonen in i Mr Skäggo, svarar strategiskt på engelska--
- It´s nothing, they are a bit cranky about their gangway, don´t really know what´s the problem. --Pausar, höjer mitt ena ögonbryn-- I can handle this. You just wait for the pilot Captain.

Folk börjar fnittra vilket är någonting som jag älskar och måste spinna på. Skägget kommer så nära nu att bara jag hör vad han säger, jag fick reda på efteråt att han är någonslags superchef givetvis.

- I can make the life of Bro Anton a living hell when you get here. Immigration, paperwork, protests... And all is your fault. Doenst matter which jetty, I will be there...

Herregud tänker jag, vilket tönt.

- Ok sir, I´m sorry, I wont do it again.
- Good.
- I wont cross the red line again. --Ser mig omkring mot det fnissande folket-- This line! --Vänder mig om och pekar-- But I can have my foot here... --Sätter foten jättenära linjen och ser upp mot Mr Skäggo-- If I have my foot here it´s nooooo problem, is it?

Skägget svarar inte längre, ett litet åskmoln byggs upp ovanför honom, ögon färgas svarta och snart spricker ådern på pannan. Kajgubbarna kan knappt hålla sig, detta måste vara det absolut roligaste på länge.

- BUT THE AIR IS FREE!!! SO IF I HOLD THE FOOT ABOVE, IN THE AIR.-- Håller foten ovanför, men på fel sida av linjen, vickar lite-- LIKE THIS! --Sänker rösten, ser iskallt mot fluffo-- It´s ok. Isn´t it? And I do like your beard, sir, it´s as we would call it in Sweden... fluffy.

Kajgubbarna börjar förflytta sig bakom rör och skrattar, men vågar inte visa det för öppet. Mr Skäggo vänder bara på klacken och går därifrån. Axlarna svänger kraftigt från sida till sida, bildörren smälls bestämt igen och hjulen rivstartar lite därirfrån.

Kan verkligen höra hans tankar.

Next time Mr Martin... next time...

Europort.

Kommentarer
Postat av: Carolina

Hahahaha!! fan va underbart! skulle vilja se det där ja:P

2010-02-05 @ 15:55:35
Postat av: Robin

hahah ! Gubben blev väl lite ägd kan man ju säga ;)

2010-02-05 @ 17:37:32
URL: http://sjogurka.blogg.se/
Postat av: Martin

Mmm, men snart står han väl på kajen igen.



Han vill säkert ta Bro Anton i prutten efter det här.

2010-02-05 @ 20:33:17
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: Capt

O om en vecka så är vi där igen, suck.

2010-02-05 @ 21:48:24
Postat av: berndt

En klar 5:1-a You are back !!!!

2010-02-06 @ 03:34:23
Postat av: aw

haha....

2010-02-06 @ 04:30:44
Postat av: Nils

Sedärja.. kolla vem som har vaknat ur skriv-idet=)

2010-02-06 @ 13:21:12
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Lena

Åh himmel!!! Det där skulle jag velat se ...

2010-02-08 @ 09:44:16
Postat av: Patrik

Bara att hoppas du är kvar när vi kommer dit och jag är ombord. Då kan jag alltid skicka fram dig först. :)

2010-02-11 @ 10:04:49
Postat av: Peter Nilsson

DU KAN; DU KAN!!!!!

SÅ IN I HELVETE ROLIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2010-02-11 @ 14:19:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!