Lär ut nya slang till gamla sjömän.

Vid middagarna nu så har jag och matros Kreso från Kroatien lärt varandra olika språk. Han förhör mig på spanska och jag lär ut nya svenska slanguttryck.

- En datta, flera därra dattor.
- En data, flera dära datoror.
- Mmm, nja nästan. Vi provar en annan.
- Okej.
- Kreso lackar curry på att maten är så varm.
- Vad detta betyda?
- Det är ett annat uttryck för att du blir arg för att maten är varm. Du lackar curry helt enkelt. Eller rättare sagt, Kreso lackar curry.
- Jag lakar curry på maten.
- Mmm, nästan igen. Okej vi provar en annan. Vad tycker du om nya tischan jag tjacka igår?
- Vad betyda tischan?
- Det är ett annat ord för T-shirt på svenska. Du frågar om vad någon tycker om din T-shirt du köpte igår.
- Jaha, konstiga ord detta. Du verkligen säker på att detta är svenska?
- Pfff, givetvis. Jag har väl svenskt pass eller?
- Ja jo...
- Okej, en sista. Dags att chillaxa lite, ska ru med o kolla senaste rullen jag tanka hem igår? Jävligt bra kvalle faktiskt.
- Oj, den var svår.
- Mmm, vi tar den enklaste istället.
- Okej.
- H5 på den då? --Håller upp handen--
- Ahh, high five?
- Bra Kreso!

SMACK!!

Kommentarer
Postat av: Hrm.

Jag är inte heller så säker på att det där är svenska. Kreso från Ukraina är bättre på svenska än Martin verkar det som :p



2010-05-20 @ 04:25:20
Postat av: Martin

Kroatien ska det va...



Fan.



Skäms verkligen ögonen ur mig här. Killen hade mord i blicken vid avlösning...

2010-05-20 @ 12:36:38
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: Hrm.

Stod det Ukraina eller läste jag fel?

2010-05-21 @ 04:14:24
Postat av: Kalle

Äh alla språkfascister till trots vrider jag mig av skratt!

2010-05-21 @ 18:29:27
Postat av: Martin

Skrev först att han var en Ukke sen ändra jag till Kroatien.

2010-05-21 @ 18:49:08
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: Cllllllllemence

Skäms ögonen ur dig, din sjögris :D clllllllemence här

2010-05-24 @ 12:00:32
URL: http://puttehellstrom.blogspot.com/
Postat av: Adam

Man kan inte annat än att älska den mannen!

Han är serriöst en av de jag saknar mest från Anton! En redig mysgubbe!

2010-06-07 @ 18:51:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!