Emotionellt bankkonto

Det finns mera till det när vi säger att någon ligger på plus eller om någon ligger på minus. Vi säger detta för att dra enkla slutsatser vart vi har varandra rent relationsmässigt.

Varför inte utveckla det?

Alltså att se varje förhållande du har med någon som ett emotionellt bankkonto. Ett konto som du hela tiden måste göra små insättningar på för att ligga på ett plus. Sen gäller det att ta reda på vad som är en insättning för just den här personen.

Om personen inte är social, inte gillar att prata kanske bara erbjudandet av ett tuggummi är en form av insättning.

Den gyllene regeln:

Behandla andra så som du själv vi vill bli behandlad.

Nja...jag gillar den här bättre:

Behandla andra så som dom själv vill bli behandlade.

Detta kräver givetvis en viss sorts social intelligens för att kunna ta reda på vad som är en insättning eller inte. Men detta paradigm är ganska logiskt och bra tycker jag.

Hur behandlar människor dig när du ligger på plus? Dom har mera överseende när du gör ett misstag, dom ställer sig genast på din sida när andra människor talar om dig i din frånvaro och du får säkerligen små insättningar tillbaka.

Hur tänker du när människor frågar dig om tjänster? Du ställer genast frågan till dig själv:

- Vill jag hjälpa han/hon med detta? Vad har han/hon gjort för mig?

Kanske inte så bryskt och hårt, men poängen är att om du inte gjort en enda insättning hur ska du då kunna göra ett uttag?

Idén har jag fått ifrån boken "The Seven Habits Of Highly Effective People".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0