Medvetenhet är nyckeln till mycket.

Personlighetsutveckling måste vara kortfattad ibland för att göra en stor inverkan på ditt egna tänkande.  Ditt Paradigm. Alltså skriver jag mig kortfattad och låter erat sinne fundera ut era egna svar baserat på lite ny matnyttig information.

- Hur väl känner du dig själv?
- Hur gör du för att finna dig själv?

Detta är vanliga frågor du kan få och svåra att besvara. Jag tycker hela konceptet med den här ordföljden är luddig helt enkelt. Hitta sig själv? Gör man någonsin det?

Nej jag vill inte använda dom här orden utan har kommit fram till dessa ord istället.

- Hur medveten är du om dina bra och dåliga personliga egenskaper?

Alla har ganska klart för sig själv vad du tycker är en bra eller dålig egenskap. Alla har ganska bra hum om man nu sätter sig ner och funderar, på vilka bra eller dåliga egenskaper du har eller inte har. Här är då nyckeln till frågan "finna sig själv?".

Gör en mental lista över dina bra och dåliga egenskaper:

* Skryter du?
* Har du lätt för att ta kontakt med människor?
* Kan du lösa andras personliga problem?
* Är du en medlare?
* Snackar du mycket skit om någon?

Gör en enkel och snabb mental lista och sen i framtiden tänk så här. Jag vill framhäva mina bra egenskaper och dämpa mina dåliga. Här kommer också en teori om att kunna vinna äkta respekt hos andra människor.

Om du står och pratar med människor i ett rum och sedan ertappar dig själv att du pratar egocentriskt och skrytsamt. I ditt huvud kanske du också tänker 'Fan, nu gjorde jag ju det igen!' och sedan inte gör något. Poängen här är nu genom att poängtera ut din dåliga egenskap för alla i din närhet dämpar du också den.

- Ursäkta mig, nu står jag här och skryter. Detta är en egenskap jag själv inte värdesätter och jag ber om ursäkt för mitt beteende. Vi börjar om istället!

På ytan kanske inte effekten blir så stor men på alla i din närhets insida är skillnaden som natt och dag. Här har vi en person som står och skryter och är lite jobbig. Alla ser denna dåliga egenskap och tänker:

Varför kan ingen bara säga till honom att sluta skryta så mycket! Det skulle han behöva höra!

Helt plötsligt poängterar personen ifråga det själv. Han är medveten om sin dåliga egenskap och vill försöka ändra på sig själv. Wow! Detta är att vinna äkta respekt hos andra.

Sen en bra egenskap.

Öva på dom såklart! Hitta dina bra egenskaper och framhäv dom när situation tillåter. Människor har sagt att du ska hitta det du är bra på och köra med det! Det vedertagna sättet med ett sådant påstående är att du börjar fundera på saker som om du är bra på fotboll, ett instrument eller att laga mat.

Varför inte hitta en bra personlig egenskap och öva på den?

Kommentarer
Postat av: Janne

Jag är skitbra på att komma ihåg onödiga saker.

2007-10-11 @ 14:12:47
URL: http://www.babilou.se/blog
Postat av: Martin (sjömansbloggen)

Haha, Janne du är go!

2007-10-11 @ 19:14:14
URL: http://cmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0