Förståndiga missförstånd i en karusell

Jag saknar försäljarna i Linköping. Dom hade ställt upp sig så strategiskt i stan och hade verkligen sina platser. Det var liksom som deras små 'hoods' som dom försvarade med hull och hår! Typ som knarklangare! Och ungefär lika jobbiga...

Först när man kom ner mot Filbyter torget ifrån domkyrkan så hade du torget med lite olika banderoller. Den konstigaste var väl kanske nej till abort snubbarna som bokstavligen talat gömde sig bakom sina plakat.

Om nu abort ska vara olagligt vilket straff ska mamman få? Dom flesta mot abort aktivister tycker ju att det är rent ut sagt mord att göra abort. Men om det nu är mord ska då mamman dömas för det brottet? Flera år i fängelse för ett snedsteg i livet?

Det hade ju ökat antalet kvinnliga mördare ganska markant.

Sen vandrar du vidare ner i stan och kommer mot greenpeace. Jag gick med i greenpeace tillslut för att slippa behöva prata med dom. Skänker 50 spänn i månan. Så nu varje gång jag såg dom i stan så öppnade jag upp kramen istället!

- Hej, har du tid en stund?
- Hehe, ja. För mycket ibland.
- Vad härligt, jo...
- Kram?
- Va?
- Du jag är med i greenpeace och vill ge dig en kram.
- Ok...
kram
-
Jag önskar dig lycka till! Ska ner till god el nu.
- Ok? Hej...då. konstig min

Då vandrar du vidare i Linköping och kommer till God El. Dom är också bra men det är ju lite komiskt när jag faktiskt inte har en lägenhet. Varje gång jag var i Linköping så gled jag alltid ner på stan för att läsa och skriva. Men inte innan jag lirade igenom försäljarna.

Så God El nästa:

- Hej...
- Ja, jag har tid idag också.
- Va?
- Det va inget.
- Ok, ehh här vi bjuder på godis! Dom bjöd på godis varje gång. Det var därför jag stannade.
- Jag vet, mjukisar idag ser jag. Mums, tack.
- Ehem, ehh ok. Jo God El, bla bla bla bla (jag har sett han förut) bla bla bla bla (glansig blick, kanske inte intresserad)
- Ok, shit det här verkar najs du.
- Ja, vill du teckna hos oss?
- Bum.
- Va?
- Jag är hemlös.
- Nu förstår jag inte?
- Jag är sjöman.
- Ok, och hemlös?
- Jo. Jag var här igår också. Och dagen innan. Du börjar bli bättre Samme! Klappar Samuel på axeln och går vidare.
- Ok, ehh ha en...bra...dag.

Sen går man vidare ner mot Gyllen i Linköping där telefonförsäljarna finns. Först kommer du till Telenor.

- Hej, tja läget ba! Va har du för telefon idag?
Visar en svindyr telefon givetvis.
- Ok, ehh vilket bolag ringer du med?
- Tre.
- Tycker du inte det är väldigt dyrt?
 - Jo.
Killen ser sin chans och trycker in ett paket margarin i käften.
- Jo, det är nämligen såhär att...
Avbryter

- Man får en telefon om man tecknar hos er. En ny Sony Ericsson. Fast den ni har att visa mig nu funkar inte. Och varför vill jag titta på en plastleksak?
- Ehh, ok? Ehh, nu kom jag av mig.
- Mmm, Mattias det gör du alltid.
- Va?
- Jag har en annan T-shirt idag bara.
- Ok? Börjar backa lite... Jag går emot han och bröstar upp mig.
- Men kan jag inte få se telefonen?
- Ehh, nja...
- Kom igen nu. Ge mig den. Sen vill jag ha papper av dig om det där friends abonemanget. Mattias...ifrån Ryd...
- Va? Hur visste du det?
- Känner du inte igen mig? Jag tror du gör det? Det var ett tag sen men jag tror du minns. Kisar med ögonbrynen och ser aggresiv ut. Tänk efter ordentligt nu... Ger han laserblick...

Mattias börjar genast prata med någon annan.

- Du pratade med mig Mattias.
- Ursäkta mig men jag pratar med en kund här.
- Hehe, lugnt. Ska ner till Glocalnet nu. Men vi möts igen...

Låtsas om som att jag inte finns.

- Hej, vad har du för telefon idag? Hörs i bakrunden.

Sen vandrar man bara 50 meter till och kommer till Glocalnet där Mr Fix som han heter är lite av ledaren av dom som säljer.

- Tjena Martin!
- Tjena Mr Fix.
- Hur går det?
- Jovars, tracka Telenor och äter godis av God El.
- Som vanligt då?
- Jo, ska in och hälsa på servitriser och Thomas på Bertoni nu.
- Ok, ha det bra Martin!
- Tja
- Läget
- Ba
- S'up!
- Hehe, grym där!

Sen fortsätter dagen som vanligt med att hälsa på alla servitriser lite här och var. Kan inte någon gå in och ge Linnea på Café Gränden där bredvid Bertoni affären min bloggadress. Ge den till Thomas inne på Bertoni också. Goa typer! Och Lisa på Wear It! Och grabbarna som äger Coffehouse by George, o hon inne i den där najsa kaffeaffären och dom på First Aid!

Linnea trodde jag raggade på henne när jag pratade med henne. Jag såg på henne att hon hade pojkvän när jag frågade om hennes telenummer och tyckte det var lite trist att hon inte gav det till mig. Alla man träffar måste ju inte vara potentiella partners. Ibland kanske personen ifråga tycker du är en intressant karaktär och bara vill behålla kontakten...

I talk to many, but meet few...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!