Bonsai på blodigt allvar.

Är snart uppe i 3,5 halvt år som hemlös nu. Hmm... Måste nog ta tag i det där snart. Är rätt intressant att bo hemma hos andra hela tiden dock. Du lär känna dina vänner och familj på ett helt annat sätt. För tillfället sitter jag och lyssnar på min biologistuderande vegan polare som spelar lite internetpoker.

Låter ungefär som:

- DET VAR VÄL SJÄLVASTE FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA... eller vänta. Yesss, jag vann. --Vevar lite med handen och ser mot mig och hoppas på att få en nick tillbaka.--

Bredvid sig har sin mobiltelefon och ett återkommande larm. Detta är för när han ska gå runt i lägenheten och spraya vatten på sina bonsaiträd. Har skrivit en annan gång om hans bonsaiprojekt HÄR.

Då hade han bara ett bonsaiträd och det lever fortfarande. Idag har han tre och brukar sitta och meditera på bordet i vardagsrummet med sin växter runt sig. Feng Shui och Buddhism tillsammans på någe vis kanske?

- Det är så jävla najs att kunna få ett liv att få denna form. Kolla va? Se hur levande dom är? --Extas--
- Mmm, jo dom är ju... fina.
- Fina!!! Är det det bästa ordet du kan få fram? Vet du hur svårt det här varit eller? This is excellence in its purest form! --Gör "delikatess" tecknet med en pussande mun mot sina fingrar.--

Han berättar hur han numera har en liten ledande roll på sina bonsaiträdforum där han delar med sig av erfarenheter om att ha bonsai in sweden. Sen berättar han om den gången hans sprayflaska kom bort:

- Min lägenhet har fan små troll i sig som gömmer saker! Det är helt sjukt ibland! --Det är sjukt. Har två gånger tappat bort mina jeans här.-- Gick i fem fucking dagar och sprutade vatten på växterna med munnen.
- Va?
- Ja det måste vara som en dimma med vatten vettu. Värsta.

Detta kanske låter lite konstigt men för mig låter det precis som en sån sak som faktiskt skett. Inte svårt att föreställa mig han stå med total fokus och lite lätt blåsspruta vatten på sina växter. Prata lite med dom, ta en klunk vatten, spruta lite till. Total fokus.

Har fått lite respekt för hans skills nu faktiskt. Det ringer i hans mobil sen går han omkring och sprutar samt putsar lite på bladen. En form av kärlek nästan.

- Men vad är det här? --Pekar på någonting i hans träd--
- Mmm förstår du. --Går ner på knä framför växten.-- Det är små koppartrådar som gör så att jag kan forma växten precis som jag vill.
- Oj, det låter avancerat.
- Det är avancerat Martin. --Blir tyst en stund och bara stirrar på sin växt--

Satt en gång framför hans växt och försökte hitta samma kälek. Ville förstå vad det är som är så magiskt med denna lilla växt. Polarn var ute i köket och styrde upp lite käk. Själv ville jag bara stirra så som min vän gjort. Stirrade och stirrade. Ville röra växten. Vad är kärlek utan beröring?

Sträcker sakta fram mina fingrar och smeker ett av bladen. Mmm, den är så vacker så hypnotiserande. Smeker och smeker på det lilla bladet. Drar sakta mina fingrar neråt längs med stammen och så sker det. En av koppartrådarna flipprade upp sig. En gren flyttade sig.

Mina ögon blev som tefat. Min mun öppnade sig och hela mitt ansikte såg ut som en fågeholk.

Panik.

Vi har varit vänner i över 12 år. Denna vänskap skulle nu testas. Inne i köket stannar precis allt arbete upp. Det är som någon slags telepati som utvecklats växter och min vän emellan. Jag vänder mig om och där står han. Knäpptyst med en kniv i handen. Jag sitter på knä framför växten och ser så skyldig ut som man bara kan bli.

Vet inte hur många gånger jag varit nära döden hittills. Jag summerar alla dessa händelser ner till denna stund.

- Vad gjorde du?
- ... --Är stum av skräck--
- Martin...
- Ja.
- Vad har du gjort?
- Ehh... ehh alltså.
- ... --The blick of death--
-
Förlåt.

Min vän går fram och ser på sitt lilla bonsaiträd. Höjer sin kniv. Jag säger ingenting, jag är beredd att dö, jag har sett hur mycket hans växt betyder för honom.

- Döda mig. Du får det.

SWOSCH!!

En liten gren från trädet faller ner på golvet. Grenen som lossnade från koppartråden. Han går tillbaka till köket. Vi äter middagen utan att säga någonting. Jag har aldrig varit i närheten av hans träd sen dess.

Måste nog ta och skaffa en egen plats att bo i snart.




Kommentarer
Postat av: maya

Jag försöker göra reklam för dig på Nattstad. Du borde bli en utav toppbloggarna och knuffa ner pattlisorna för dem är fruktansvärt tråkiga, vad säger du Maritiman?

2009-06-06 @ 20:28:44
URL: http://mayahataichanok.blogg.se/
Postat av: Aurvandil

Hälsa Kalle Kula och de andra i maskin!

Här är det 26 grader i vattnet, vad har du?

Bara för att inte bli kalla så har vi överlevnadsdräkten på oss, (hi)



Kör försiktigt!

Postat av: Aurvandil

Rädda Kalle Kula från otäcka angrepp.

Låt honom få sitta i bastun och avnjuta en kall efter arbetets slut.

Danskarna tar över Sverige, hur nu det kan gå till?

De som lärt oss dricka öl?



Mera öl åt folket!



Smygtittaren

Postat av: Zarah

Hejhej! Allt bra med dig? kommentera gärna i min blogg om du har lust, skulle bli jätte glad. Är dessutom hårmodell :) Ha det bra!

2009-06-07 @ 17:08:22
URL: http://zlundin.blogg.se/
Postat av: Annelie

Oh my... jag som hade seriösa funderingar på ett bonsaiträd men nu vet jag inte om törs... Jag har ju inte ens en blomspruta!

Superrolig blogg förresten!

Ha det bra

2009-06-09 @ 21:28:57
URL: http://fivrelde.blogspot.com
Postat av: Theodor

Haha martin du är sjuk! Men du har missuppfattat en grej. Det är inte troll utan jag är ganska säker på att det är små små tomtar som gömmer saker i min lägenhet. Men Martin, hur lyckas man ta ett så gräsligt foto på min vackra Carmona microphylla? Rakt uppifrån... I'm disappointed...

2009-06-15 @ 13:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!