Brand ombord i svenskflaggad båt!

Har varit med om min första brand ombord i en båt nu. Och, hehe. Det var la inte precis som jag föreställt mig... Den här historien är faktiskt helt full sann, det kan Kalle intyga!

(Ok efteråt så ser jag att jag kanske saltat lite extra... Men bara lite.)

Jag trodde jag skulle filma hela dagen och sedan börja klippa lite men. Jag somnade istället. Helnajs att ligga och vaggas till sömns. Sen vid middagen så kom Kalle och sa att det var bastu vid klockan sex.

Ännu najsare, kan man ju inte tacka nej till.


Kalle hade också en lite suprise för dom som var bastusugna. Den nya eleven, som för övrigt är riktigt rolig, haka också på.


Kalle, the Kung, hade köpt korv. Och den här korven skulle inte stekas på vanligt sätt utan givetvis rätt på bastuaggregatet, i lite folie. Naaaaaajs idé Kalle! Det är just pga detta beteende du får så mycket videotid i mina filmer.


Man minns killar som Kalle helt enkelt!


- Korv?! Haha, ska du grilla den här?
- Ja för fan, ha gjort det förr serru. Kalle lindar in några korvar i lite folie.
- Ingen förvånad där Kalle. Vad är det för smak?
- Inte en aning, den är fransk.
- Oooooohhh. Jag och eleven oar ihop!
- Sådär ja, nu kommer det lukta korv i hela båten! Kalle, asstolt, lutar sig tillbaka och vi börjar dra roliga historier för varandra.

Efter ett tag så klagar jag på värmen, så vi tar en paus. Vi sitter en liten stund utanför bastun och doftar in korven.

- Den luktar gött va?
- Ja.
- Ja, det ska bli ett nöje att få smaka på ditt lilla mästerverk!

Tillslut så ställer sig eleven upp och ska gå in, han öppnar dörren och hans elevinstinkter säger han att något inte riktigt stämmer. Aggregatet står och brinner lite, det är väl fel? Martin har varit elev ett tag och gör det alla elever gör bäst.

Inte ett skit, stå bredvid och kanske kanske kommentera något.

- Du Kalle, ehh, haha kolla korven brinner. Eleven pekar lite halvslött.

Kalles ögon blir stora som tefat, ba kastar sig fram och tappar handduken i samma veva. Kalles fallosymbol, kärleksbatong, elfte finger (fler synonymer här!)  råkar touch eleven som ba flippar totalt och kommer i något slags chocktillstånd.

- MEN VA FAN TA BORT DEN DÅ! Kalle slungar hela kroppen med all sin kraft mot aggregatet.
- ÖJ! Din din. DIN SNOPP! Den, åh herregud. Eleven går ner darrandes på knä i ett hörn. Hans reaktion var kraftig och direkt. Att bli ollad kan göra detta mot en man.

Kalle försöker lyfta lite i folien men den är fylld med flott, och precis allt flott rinner ner på stenarna. Elden flammar till och Kalle står där, helt näck, med ett korvpaket i näven och smått skräckslagna ögon.

Kalle tänkte säkert, nej... inte nu igen, varför kan inte sånt här bara sluta hända mig?

Röken börjar sprida sig i rummet och jag tänker. Eller alltså jag slutar typ tänka för mina frågor var väl dom motsatta man ska ha. Jag börjar fundera på hur vi ska mörka det här lite snabbt, att eleven blivit ollad gör inte så mycket.

Det finns psykologer för sånt.

Men tänk om brandlarmet går! Då vet ju alla vad Kalle står och dinglar om. Så jag frågar Kalle om rökdetektorn är på.

- Nej! Det är en sån där värmedetektor.
- Shit det var ju bra!

Kalle börjar blåsa på flammorna som blivit något mindre. Då hör vi något som vill ville undvika, brandlarmet gick...

- FAAAN! DÅ! Jag får ett mindre panikslag, som jag nu efteråt inte fattar varför egentligen. Varför inte liksom, typ, släcka elden istället?
- JAG VEEEEEEET! DEN TOUCHADE MIG HÄÄÄÄÄÄR! Eleven pekar mot låret och börjar spola med vatten skrikandes att han ska fan ge igen för Kalles snoppattack!

Nu får jag en ännu bättre idé! Jag tänker att vi kan fortfarande mörka skiten, jag kan antingen stoppa alla från att komma in här genom att agera mänsklig mur. ELLER! Så springer jag runt i båten iförd enbart handduk och förklarar att ingen behöver oroa sig för brandlarmet, det är lugnt... det är bara. Kalle. Som är i farten.

Så jag ger fullständigt järnet ut ifrån bastuområdet, ser Björn, papa Bear, andre maskinisten.

- DET ÄR LUGNT BJÖRN! DET ÄR BARA BASTUN!

Björn reagerar inte ens, han gör som man ska göra, handla efter instinkter, inte efter instruktioner ifrån nakna män.

Nu ger jag järnet en våning upp, tar tre steg i taget, upptäcker att handduken inte täcker precis hela min karga kropp. Men vad gör det! JAG MÖRKAR JU HÄR!

(Brandlarmet tjuter som bara fan i hela båten nu. Folk springer hej vilt omkring varandra, Camilla, stålkvinnan, hann hela vägen till sin station och började preppa för disaster.)

Nu kommer jag upp för lejdaren och in i lastkontrollrummet, där står den nya överstyrmannen. Han håller fortfarande på att skapa sig en uppfattning om mig och jag...

- DET ÄR LUNGT FAN! DET ÄR BARA BASTUN! Försöker hålla ihop handduken för alt vad det är värt.
-
VA? Brinner bastun?! Åh herregud!
- Nej, alltså, fan då. Kalle, jag ehh. Kalles snopp och eleven ba t... nej. Shit.

Nu hör man monstervrålet högt upp i lejdarna. Lasse... Lasse the man, låg och sov. Och han som blir så uppspelt när något ovanligt händer.

Skånskan fyller ut precis varenda tomrum på båten.

- FIIIIIIIRE! DET ÄR FAN FIRELARMET! ALLE MAN TILL SINA POSTER!

Lasse fullständigt hoppar nerför trappstegn, det bara exploderar under tofflorna. Tillslut kommer han längst ner, där hans ser. Mig... typ halvnaken, förklarandes med viftande armar framför överstyrman.

- UR VÄÄÄÄÄÄGEN! Lasse gör en rivstart fram emot mig.
- JAG SKA TILL KONTROLLRUMMET! PAPA BAER NEEEEEEDS ME!

Lasse, lika hård som alltid. Använder coola engelska uttryck när det verkligen gäller liksom.

- Nej stopp Lasse! Jag kan förklara!
- Va? Du, skit ner dig jävla as, detta är fan primetime Lasse the man som ska rädda världen!

Lasse sänker ena axeln och totalt kroppstacklar mig för att sedan fortsätta neråt. Jag handlar fortfarande utan att tänka och springer efter. Nu har röken spridit sig ut i omklädningsrummet, Lasse springer in till bastun och får se den hemska scenen.

Eleven har nu brottat ner Kalle på marken och sprutar hans ansikte med vatten ifrån duschslangen.

- Ditt.... AS! Jag har sett att detta är tortyr på TV vettu! VA? VA? Hur känns det? Förnedrande va?!

Bredvid ligger det några korvar och så pyser det bara lite ifrån aggregatet. Överstyrman kommer ner, han bara skakar på huvudet emot oss. Kalle åkte på skeppsförhör bakom stängda dörrar. Men det visar sig att Kapten också grillat någon gång där nere.

Så vi skyller allt på Frankrike. Fan att dom ska flöta ner sin korvar så.


Kommentarer
Postat av: Martin

Jag ser alla möjliga felstavningar nu efteråt.

Men... det är tålamodskrävande att gå in och ändra nu. Om internet här bara hade gått lika fort som ett 28 bits modem iallafall så hade jag haft ork.

MECK!!!

2008-04-04 @ 10:59:27
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Janna

Haha! Din blogg gör min dag =)

2008-04-05 @ 01:08:20
URL: http://johannaadolfsson.blogg.se
Postat av: Martin

Oj, shit! Tack!

Du gjorde nyss min!

2008-04-05 @ 01:26:43
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Cheng Igge

Det var en jävla tur jag inte var brandchef den törnen. Fattar inte att det kan ta eld i en el-eldad bastu? Har ni inte vattenspannen med er in i värmen eller hade ni somnat i duschen? Usch fy dong.
Korven skall ätas och avnjutas innan den blir till kolbitar. Tror Kalle (jävla Svenne) inte har riktiger smartigens på det där med saunalenkki.
Jag skall visa nästa månad när jag kommer ombord!
Puss och kram på er.

2008-04-06 @ 09:08:12
Postat av: malin

haha, där fick man sig ett gott skratt:)

2008-04-06 @ 10:31:27
URL: http://malinkarlssons.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!