Lär känna folk på djupare plan

Jag vill proklamera att människor idag är vekligen dåliga på att upprätthålla en bra kontakt. Jag vill se att fler människor lär sig skriva mera till varandra och då inte genom en chatruta eller ett sms. Alla dessa snabba korta former av kommunikation idag gör oss verkligen inte mera sociala på en djupare nivå.

Ett kort samtal från någon som bara säger "tjenamors" eller ett sms om hur dom stötte på en konstig person under dagen, är inte en social interaktion på ett djupare plan. Gulliga sms från våra älskade utlöser ju oxytociner i kroppen medan vi kanske läser det, men vi lär ju inte direkt känna han/henne på något speciallt personligare plan.

Medellängden för kvinnors telefonsamtal är ca 20 min medan män ligger runt 2-3 min. Kvinnor pratar mer än män men bara för att dom pratar för pratandets skull betyder inte heller det att vi lär känna varandra mer. Nu vill jag inte säga att kvinnors "marathon" fikasamtal är negativa det är helt klart bättre än vad vi män lyckas åstakomma. Vi män sitter mest och pratar om hur saker och ting fungerar, vem som vet mest eller om att mäta sig mot andra i någon form.

Kvinnor är helt klart bättre på att prata men jag skulle vilja också hävda att dom ser det många gånger som en social aktivitet i vardagen. En sak för att få tiden att gå eller för att det ger en stimulans för stunden. Jag vill inte säga att det är negativt jag gillar också att prata mycket, men det jag vill poängtera är att istället för att prata så överväg att skriva till varandra.

Att skriva ett mail till varandra kommer ge oss en djupare uppfattning om personen. Alla snackar så mycket om att man måste lära känna en person på insidan ch inte bara se till det snygga yttre innan man väljer en partner. Ett sätt är att skriva till varandra. Här är en rad fördelar med att skriva ett lite längre mail till din kompis, partner, förälder, syskon eller flirt:

* Äkta känslor om saker och ting kommer fram.
* Personen sitter förhoppningsvis i en avslappnad miljö och kan tänka efter om vad han/hon skriver.
* Missförstånd blir mindre pga längre förklaringar.
* Din egna omedelbara reaktion på något du inte håller med om kan konstruktivt bearbetas i ditt sinne.
* Du behöver inte svara direkt.
* Du behöver inte dölja ett suspekt ansiktsuttryck medan du tar in ett potentiellt känslomässigt laddat budskap.

Listan kan göras lång och jag tror min poäng börjar komma fram. Sluta nu inte hålla på med de andra kommunikationsformer som sms och korta "tjenamors" telesamtal. Sånt är ju skitkul att få! Men överse nu detta argument för att kunna bygga på redan bra befintliga relationer till ännu bättre älskavärda interaktioner, stärker inte bara eran person utan ni kommer säkert ha flera mer konstruktiva samtal med varandra emellan till exempel mailkorrespodensen.

En fotnot är att män natruligt har det svårare att visa känslor i skrift. Leta upp små nyanser av något som uttrycks lite mera känslomässigt och få mannen att vidarutveckla det. Jag tror många kvinnor ibland är fundersamma om hur män känner för saker och ting.Ett litet mail om saken kanske är ett steg mot bättre samförstånd inom relationen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!