Fick hälsa på hos maffian

I Vang Vieng hittade jag ett paradis, lärde känna en familj, åt blodsoppa med tillhörande inälvor, riskerade mitt liv på olika sätt och tillslut åt middag med maffian.

Japp, faktiskt. Igår hade Kiene en avskedsmiddag ihop med mig och vänner. Satt och såg på hur dom skar upp halsen på en levande anka, tömde den på blod som vi sedan åt tillsammans rått ihop med den grillade ankan.

Tillslut fick han besök av The Don och borgmästaren. Dom gled upp ifrån mörkret på en liten träbåt. Dom var fyra man totalt.

Det är dessa människor man betalar för att få äga en bar vid floden. The Don betalar man väl för beskydd som vanligt eller nåt. I alla fall blev det ganska tyst när dom kom. Mat serverades och dom presenterade sig. När jag skulle säga mitt namn:

- Martin. We know. Hi.

Givetvis skulle dom redan veta mitt namn. Det gjorde ju inte saken mycket mindre läskig. Folk satt ganska tysta innan borgmästaren började tala och tog några shots whiskey. The Don, en liten man med tuppluva, satt bara tyst bakom han. Precis som en Don ska göra.

Tydligen så pratade dom bland annat om mig. Hörde mitt namn nämnas. Efteråt förklarade Kiene att dom undrat vem jag var. Då också tagit sig dit för att träffa mig. Mer förklarade han inte.

Det sjukaste var när The Don skulle skåla. Alla pratade på som vanligt och tillslut höjde The Don sitt shotglas han haft vid sig hela tiden. Det blev helt knäpptyst. Han höjde glaset mot mig. Jag såg mig lätt omkring och undrade vad fan det är som händer. Tillslut höjde jag också mitt glas. Ingen annan höjde sitt glas dock. Det var bara jag och The Don som satt helt tysta och såg på varandra.

Vi var mitt ute i ingenstans land. Kolsvart. Kunde inte rymma ifall något skulle gå bad. The Don nickar åt mig och sveper sin shot. Jag nickar mot honom och sveper min. Ett svagt leende syns på The Dons läppar. Vi sätter båda ner våra glas och alla fortsätter prata.

Det var det sjukaste, tänkte jag.

Var ju inte direkt läge att slita upp kameran och filma hela händelsen. Det hade la varit som att jag bara ska ta och pissa er lite i ansiktet här nu innan ni skär upp min hals och äter mitt blod.

Imorse kände jag att det är dags att dra. Och det fort. Fick en kuslig känsla över hur borgmästaren och The Don såg på mig. Vill inte veta riktigt vad dom tycker om den lilla falangen heller.

Så nu sitter jag med en bussbiljett mot Vietnam. Ska möta upp med Nils i Da Nang och fortsätta resan ihop. Efter Vietnam blir det dags för Bali och surfskola. Bussen tar 30 timmar... givetvis. Har köpt bananstarka sömnpiller.





The last swimming whiskey shot. The end of an era...

- I came and saw someone in need of assistance. I helped in the best way I could. Martins Bar will make it and my karma points has skyrocketed. My work here is done... Goodbye Vang Vieng.

Kommentarer
Postat av: ida och lina

VI KOMMER SAKNA DIG SÅ HIMLA MYCKET MARTIN!!

ha det bäst tills vi ses igen :)

2008-12-19 @ 06:54:01
Postat av: Anton

Du är grym martin!

2008-12-19 @ 11:18:38
Postat av: Josefin

Jag vill bli nominerad till bloggpriset. Utan att skämmas skickar jag därför den här kommentaren till hela juryn. Förlåt. www.metrobloggen.se/tuffast

2008-12-19 @ 19:39:30
URL: http://www.metrobloggen.se/tuffaste/tuffast
Postat av: Josefin

Jag vill bli nominerad till bloggpriset. Utan att skämmas skickar jag därför den här kommentaren till hela juryn. Förlåt. www.metrobloggen.se/tuffast

2008-12-19 @ 19:39:56
URL: http://www.metrobloggen.se/tuffast
Postat av: maya

Hmmm det där lät läskigt, jg skulle inte vilja träffa en maffia..

2008-12-19 @ 21:04:41
URL: http://mayahataichanok.blogg.se/
Postat av: berndt

Det måste varit Rayban i hop med hatten

2008-12-20 @ 04:01:04
Postat av: Nils

Ar om 30 minuter pa vag till Da Nang for att mota dig! Wieee! Bara 30h kvar om allt gar bra!

2008-12-20 @ 05:36:23
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Hrm.

Kan bara tänka mig tankebubblan över Martin, "Jag kommer dö, jag kommer döööö... fan, att jag inte kan blogga när det händer!"

2008-12-20 @ 08:33:31
Postat av: mumari

Åh, dina foton gör ju inte att jag längtar till ett härligare väder än det vi har.....inte ett dugg! ;o)

2008-12-20 @ 09:14:08
URL: http://mumari.se
Postat av: Martin

Härligt med många kommentarer. Som vanligt sitter jag lite kissnödig och maste skriva snabbt.



Kram på er alla!!!!

2008-12-20 @ 11:35:34
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: Martin

Älskar Hrms kommentar. Exactly my thought actually...

2008-12-21 @ 03:48:27
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: Martin

Ida och Lina... Miss u already.

2008-12-21 @ 03:54:41
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: magstark

jag gillar ju såklart min egen blogg och tycker den är värd alla pris i hela världen, riktigt vilken kategori jag platsar i vet jag dock inte :p

2008-12-26 @ 11:02:07
URL: http://metrobloggen.se/magstark

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!