Sparkling what?!

Tänkte berätta om den enda gången jag var på en äkta vinprovning här i Australien. Time, place?

Kangaroo Island, det ligger utanför Adelaide. I ehh, Australien, typ neråt på kartan. =)

Vi kom in i som en liten affär, inte mycket märkvärdigt mer än den strutsformade kvinnan bakom kassan:

- Sparkling Chiraaaaaaazzz? En extremposh variant av engelska fyller rummet.
-
What? En förvirrad men nyfiken Martin, först i kön ba!

Hon ser djupt in i mina ögon, hennes plastikopererade läppar fuktas till och..

- Chiraaaaaaaaazzz... Nu ser hon på mig som om, fan... en idiotbackpacker.
- Aaaaaannnd?
- 'suckar' Do you wish to taste some?
- Yeah why not? Får ett litet vinglas.

Alla andra börjar också få lite vinglas. Precis varenda fan i min grupp verkar veta precis hur man skulle göra med vinet. Alla böra veva och snurra på sina glas, luktar lite sen vrider åt andra hållet.

Jag har sett detta på TV, tänker jag, och försöker göra likadant.

- Chiraaaaaaaazzzzz!!!! Någon frågar vad vinet heter. Hela rummet vibrerar när hon kommer till den sista bokstaven.
-
I've snurrat glaset three times to the right and two to the left? Can I sip it now? Vill ju inte göra bort mig framför proffsen direkt. Bäst att fråga först.

- Yeeeessssszzzzz!
- Botten upp! suckers!

Här plockar hon fram en liten kopp till. Det var ju då spottkoppen, ifall man inte gillar det. Jag som då redan är ett självlärt proffs känner för att svepa skiten.

åhhhh HEJ! Svep!

Det var ju fan bubbelvatten, rött bubbelvatten! Och min reaktion på detta förvärliga vin var inte direkt by the book.

Jag spottade ut skiten rätt ner i samma glas. Sparkling Chiraaaaazzzz kvinnan stod helt mållös, jag har hädat.

- Oh, sorry! But ehh, I wasn't redy for the bubbles!
- It is called schirAAAAAAAZZZZZZZ. Tungan ba fladdrar till där inne.
- Sorry, i'm so sorry. I can taste another one if you want?
- ... Eldbollar formas i hennes ögon.
- I am truly sorry, I didn't know you had a spottkopp.

Någon annan smyger upp bakom mig och håller upp sitt glas.

- CHIRAAAAAAAAAAAZZZZZZ!!!!!! Kvinnan börjar bli smått frustrerad över att alla frågar vad det heter hela tiden. Någon fnittrar till, guiden handlar snabbt och tackar för vinprovningen.

Hon höll ändå masken och började inte skälla ut oss. När jag sedan poserar med vinglaset och någon tar ett kort på mig.

image721
En passionerad vinsmakare!

Kommentarer
Postat av: lovisa

bättre lycka nästa gång kanske .)

2008-02-02 @ 08:56:30
URL: http://bylovisa.blogg.se
Postat av: jennie

hahaha.

2008-02-02 @ 10:02:58
URL: http://jenniemeier.blogg.se
Postat av: Martin

Alltsa vem gillar bubblande rött vin?!

2008-02-02 @ 22:19:08
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: matilda

haha ;P

2008-02-03 @ 14:03:56
URL: http://matildahammar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!