Ge dom kebabsåsen då!

Vi hade hemmafest igår. Det var grymt roligt, tack alla för en fin kväll. Klockan lite senare på kvällen så upptäckte vi att en av oss var faktiskt nykter. Och efter att låtit han få bevisa det genom nykterhetstest som de gör i TV-serien Cops så körde vi ner på stan.

Vi skulle ha pizza. Jag och Tedde, vi skulle inte bara ha pizza vi skulle ha kebabsås också. Men vi har en gång lurat den här pizzerian på kebabsås genom att ha slagit våra kloka hjärnor ihop. Ikväll skulle vi göra om det.

Vi kliver in på Five Tastes eller vad stället heter i Linkan nu igen. Det är överfullt, vi börjar närma oss pizzaboysen och vi har övat in vad vi ska ha på den.

- Okej Martin. Du sköter snacket här.
- Ööhh, hemmafest.
- Ja, vi har varit på hemmafest. Kom igen nu, vad ska vi ha på?
- Musslor... ehh. Räkor.
- Bra bra. Vad mer?
- Champinjoner.
- NEJ! Färska champinjoner. Inget annat. Färska. Kan du säga det?
- Färska.
- Bra.

Det här är min vegankompis som talar. Han accepterar inget annat än färska champinjoner. Han har till och med bojkottat en pizzeria pga detta. Det var närmsta pizzerian till hemmet och de hade aldrig färska champinjoner. En dag så kom han in med en egen påse färska champinjoner och ville ha på sin pizza.

Pizzerian vägrade lägga på hans färska champinjoner. Så nu pågår det en fejd mellan min vegankompis och den pizzerian.

Vi kommer snart fram till pizzaboy 1. Vi ska inte ha kebabsås på här. Vi har ett mission att vi ska lura detta hjärngäng bakom glasrutan genom att först inte nämna kebabsås. Sen precis efter vi betalat. Då säger vi att vi också betalade för kebabsåsen.

Vad kan gå fel i denna genialiska plan?

- Ehh... Räkor.
- Bra Martin.
- Musslor.
- Ja... vad mer.
- NÄSTA! Pizzaboy tappar lusten för oss.
- NEJ NEJ! VI SKA HA EN GREJ TILL! Sådär Martin kom igen nu.
- Ehh... Fan.
- Cham...  Kom igen nu.
- Champinjoner.
- Okej. Killen börjar plocka med grejerna.
- Färska!
- Vi har inga färska. Bara burk.
- Va? Meh, alltså?
- Men va fan vi tar vanliga väl?
- Halva.
- Va?
- Om vi ska dela pizza så ska det bara va på halva.
- Jaja. Bara champinjoner på halva pizzan. Lugnt eller?
- Javisst. NÄSTA!

Kön rör på sig, folk springer till toaletten för att obligatoriskt spontanhulka lite. Gärna så det ekar ut över allt hungrigt boskap utanför. Vi närmar oss kassan. Snart gäller det. Snar ska vi ba lura killarna på en kebabsås. Vi lägger upp planen igen.

- Okej. Fokus nu, vi ska ha gratis kebabsås. Skärpning nu. Folk gruffas, östgötskan vrålar runtikring oss.
- Precis som förra gången. Vi ba kräver skiten pekandes med hela armen emot pizzan.
- Ja just det, jo jag minns.
- Och Martin, ställ till med en scen ifall det inte fungerar. Du lyckas ju alltid med det, ikväll är det fan showtime.

Det har varit hemmafest, det är dags för fyllekäk. Vi hör en bondläpp bakom oss skryta om att idag kom det in en kille och köpte lösgodis för 200 spänn. Och... det är showtime.

- 69 kronor.
- Okej... Pokerfejset räcker fram sitt plastkort.
- Signera här.
- Okej... Min vegankompis står precis bakom. Beredd att hoppa in närsomhelst.
- Ja... Okej. NÄSTA!
- Vi ska ha kebabsås på också.
- Va?
- Jo, fan vi betalade för kebabsås också.

Nu vänder sig en kille som står och skär av lite kebabkött.

- NEJ JAG HÖRDE HUR DOM PRATADE FÖRUT! INGEN SÅS FÖR DOM DÄR TVÅ!!!!
- Martin. Fan, de synar oss. Dom har synat bluffen.
- Närå, jag fixar the shit.

Det som händer nu var som ett litet mirakel. Killarna bakom disken tror de har så mycket makt med sina pizzor ibland. Men ikväll... Ikväll hade folket fått nog på någe vis. Jag höjer min arm och säger att vi kräver kebabsås, killarna bakom disken fullständigt skriker tillbaka att de tänker inte ge oss såsen.

Jag står med armen rakt upp i vädret med fyra falafelgrabbar i nyllet. Röster höjs, pulsar maxas. Polisen tittar in för att se vad som händer, min vegankompis skriker showtime showtime och då händer det.

Folket går med mig. Folk i kön håller med oss, de ställer sig bakom mig och tar min sida. Vilket moment. Vilket uppror emot killarna som styr med fyllekäket.

Jag viker mig inte, killen som skar kebab fullständigt slungar sig fram till disken, kebabbitar flyger åt alla håll medan han förklarar hur han hörde hela våran plan. Jag vägrar vika mig, vi ska ha kebabsås och den ska fan va gratis.

Man hör hur flera fyllon i kön också vågar ta till hårda ord.

- MEN GE DOM SÅSEN FÖR FAN!!!
- JA! VA FAN GE GRABBARNA SÅSEN! KOM IGEN NU!

Allting är helt overkligt, jag tror det inte är sant. Hela min syn på Sverige håller på att förändras under dessa sekunder. Sverige ställer sig upp bakom mig och vägrar ta emot skiten ifrån auktoriteten bakom disken. Jag har nu fem stycken falafel killar framför mig, pizzor bränds vid i ungnen men ingen verkar bry sig om pizzorna längre.

Hela pizzerian fokuserar sig istället på mig och min vegankompis. It's beyond fyllekäk nu. It's big helt enkelt.

Mitt huvud klarnar till, fyllan försvinner och jag inser vad som håller på att ske. Jag ser hur Sveriges ungdomar faktiskt kan ta till ord, bara någon vågar ta till det första. Så jag gör någonting jag tror ingen gjort tidigare inne på det stället och kommit iväg med det.

Allting går som i slow motion, folk höjer röster emot killarna bakom disken. Alla sex pizzaboys står och fullständigt skriker emot folkmassan. Folkmassan skriker tillbaka, salivet bara yr fram på fronten.

Jag inser att jag måste greppa situationen, jag forcerar min kropp emot närmsta bord. Med ett vrål så kastar jag mig upp på ett bord, folk sitter och äter där men de är totalt bakom min kamp.

- TYSTNAD! Jag försöker få folket att lyssna.
- HÅLL KÄFTEN ALLIHOPA! Jag ser hur fronten börjar lugna sig, hur huvuden vänds emot mig istället.
- ÖJ! ÖJ KILLEN SKA TALA! Säger ett fyllo som precis kommit ifrån toaletten. Han torkar bort lite spya ifrån mungipan. ÖJ! FAN DÅ! LÅT HAN TALA VÄL!

Hela pizzerian tystnar. Jag får allas koncentration. Till och med polisen som hela tiden stod utanför sticker in huvudet, jag ser på de att de inte tänker brotta ner mig ifrån bordet. Jag har nu chansen, jag ser min chans att få ut mina ord till folket.

- MITT ÄLSKADE SVERIGE! Ett vrål av glädje ekar hela vägen ut på ågatan.
- IKVÄLL HAR JAG SKÅDAT NÅGONTING JAG ALDRIG TRODDE SKULLE SKE! Alla står helt tysta och ser upp på mig. Killen som bara skulle ha lite kebabsås.
-
JAG STÅR FRAMFÖR ER MED EN STOLTHET JAG SKA FÖRSÖKA SÄTTA I ORD. JAG STÅR FRAMFÖR EN GRUPP MÄNNISKOR SOM VISAT MIG NÅGONTING JAG TRODDE VI FÖRLORAT.

Mitt tal till alla inne på pizzerian.

Jag har rest runt hela världen, jag har träffat människor ifrån alla möjliga olika sorters kulturer, ifrån olika bakrunder. Jag har sett hur de fattigaste människorna på jorden kämpar för att få mat för dagen. Jag har sett en värld så olik ifrån Sverige. Men det jag också har sett är hur den människan som har det sämst ställt, hur denne fortfarande kan le emot mig.

Trots denna misär så ler hon emot mig. Hon må vara fattig på materiella ting men ack så rik på någonting annat. Hon är rik på livet, på hoppet.

Varje gång jag kommer hem till mitt älskade land Sverige. FÖR JAG ÄLSKAR VERKLIGEN SVERIGE!!!!

Ytterligare ett vrål ekar ut på gatorna som nu fyllts runtikring pizzerian. Mobiltelefoner börjar filma mig, det som sker är inget annat än ett mirakel.

Varje gång jag kommer hem hit så måste jag fråga mig? Hur kommer det sig att vi som bor i ett så bra land, inte tar ställning för den lille personen på hörnet? Inte försöker åtminstone ge den ett leende, lite kärlek i form av kroppspråk och kanske till och med några väl valda ord?

Jag undrar varför vi inte gör det här?! Vi behöver inte handfast hjälpa alla vi ser som har det sämre, men vi kan i alla fall genom lite kärlek visa att vi faktiskt bryr oss! Om alla gjorde en liten handling av kärlek varje dag gentemot en främling, skulle vi inte ha det som vi har det idag!

Ikväll visade Sverige mig ett annat ansikte. Ni visade att ni faktiskt kan höja rösten för något ni tycker är fel.

TACK SVERIGE! TACK FÖR ATT NI VISADE INTE BARA FÖR MIG, UTAN ATT NI VISADE FÖR ER SJÄLVA ATT NI FAKTISKT KAN SÄGA NEJ! NEJ TILL ORÄTTVISOR FRAMFÖR ER!

- Men... försökte inte du typ. Lura till dig en kebabsås? Någon ifrån folkmassan.

JA! DET FÖRSÖKTE JAG! MEN DET VISSTE INTE ALLA BAKOM MIG, DE TRODDE ATT DET VAR NÅGONTING ANNAT SOM SKEDDE! OCH JAG TÄNKER NU BETALA FÖR MIN KEBABSÅS.

- Nej... Öh. Psst. Min vegankompis rycker mig i benet. Nej, det går ju skitbra. Värsta scenen. Kör lite till så snor jag kebabsåsen. Jag nickar till honom.

JAG TÄNKER INTE BETALA FÖR KEBABSÅSEN! JAG VÄLJER ISTÄLLET ATT ÄTA EN LITE SUNDARE PIZZA, UTAN EXTRA FETT!

Det blir tyst i några sekunder. Jag känner hur fyllan börjar snurra i huvudet igen. Jag står på ett bord mitt i den pulserande natten, fullständigt hela ågatan står framför mig, helt hänförda av vad som sker inne på pizzerian.

Då kommer det. En person långt ute på gatan börjar klappa sina händer. Han missar typ hälften av klappen för han är så full. Fler och fler börjar applådera, ja tillslut så jublar hela Linköping. Jag nickar till min vegankompis som mitt i allt jubel smiter ut bakom kassan och snor en kebabsås.

Jag tackar för mig, går ner för bordet. En av pizzagrabbarna kommer fram, han torkar sig i ansiktet, han är helt tårögd.

- Det var det mest omtumlande ögonblicket i mitt liv. Här... jag vill att du ska ha den här. Mannen räcker mig en kebabsås.
-
Tack. Men jag kan inte ta emot den.
- TA DEN BARA! Han trycker den emot mig. Jag tar emot den. Min vegankompis står en bit bort, helt överlycklig över att vi nu har två kebabsåser.

Alla klappar mig på mina axlar och rygg när jag går emot mitt bord. Jag sätter mig ner.

- Shit fan det gick ju skitbra det där.
- Ja faktiskt. Värsta.
- Lite ägvarning på den där.
- Ja, det har du rätt i.

- Äg... Tar en tugga.
- Äg... Tar en tugga.


äg

Kommentarer
Postat av: Ima

Klockrent äg...

2008-07-13 @ 17:09:28
Postat av: bella

tacktacktack mart! hur gåre med sketchskrivandet förresten? :) ha det extremt underbart! :D

2008-07-13 @ 19:46:24
URL: http://ballabellas.blogg.se/
Postat av: Wictoria

Bra gjort ! Fy fan vad bra ! :)

2008-07-13 @ 19:57:02
URL: http://misswictoria.blogg.se/
Postat av: Sofie

Fy fan va grymt gjort! Det där hade jag så hårt velat se haha! Tänk vad en kebabsås kan betyda ibland. Kör på haha

2008-07-13 @ 22:33:10
URL: http://souljahh.blogg.se/
Postat av: emma

HAHAHA. Kul att läsa haha

2008-07-14 @ 01:16:20
URL: http://emmishpemmish.blogg.se/
Postat av: Martin

Kul att ni läser ett inlägg så långt också. Kände att det kan ju vara en anledning att bara klicka bort det.



Kul kul!

2008-07-14 @ 07:14:25
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: J

Ah, fan va goooe

2008-07-14 @ 13:12:04
URL: http://bastardo.blogg.se/
Postat av: Sandra C

Haha, fan va bra!

2008-07-14 @ 17:59:35
URL: http://ambivalenta.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha, tänk vad man kan göra med lite alkohol i kroppen :) dock lite hemskt hur lättpåverkade folk är, dom bara gick med dig sådär. förstår varför 2vk blev. haha! :)

2008-07-20 @ 15:43:42
URL: http://emelieberglund.blogg.se/
Postat av: Martin

Ja, att folk är så lättpåverkade... Fattar inte jag heller.

2008-07-21 @ 01:25:22
URL: http://cmj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!