Två stand up gigs och 100 sjömän som flippar i Göteborg.

Fredagen den 21 augusti 2009 går fan till en klar historiefavorit. Jag är i Göteborg och hänger med Nils min resekompis i Asien och gammal go vän. Uppdraget är att jag ska köra två stand up gigs. Ett på klubben bajsnödigt sen på Chalmers sjöfartsektion. Sen tar ödet över.

Själv har jag tokladdat inför stand up gigsen i två dagar så att jag ska få fram det så som det har övats in. Men innan man kan lämna lägenheten så bara måste Nils ta ett "snabbad".

- Men alltså jag bara måste bada en snabbis först.
- Va?! Bada?
- Ja! Det är så jävla gött!
- Nils... vi måste dra nu. Vi hinner inte.
- Det tar bara två sekunder! --Springer in i badrummet och börjar fylla det med vatten--


Nils obligatoriska "snabbad" inför en utekväll.

Stället första giget ska hållas på heter Röda Sten och ligger precis mitt ute i ingenstans.


Ett hus sen precis ingenting.


Frihetskänslan är total här ute.

Vi går in på stället och är precis först av alla där. Känner faktiskt ingen nervositet trots att alla frågar det hela tiden. Vi sitter och tjötar tills fler folk dyker upp. Nu har vi inget gruppfoto på alla kompisar som anslöt sig till detta men vi var säkert en tio man som haka på.

Dåligt med gruppfoton denna kväll. Mera sånt.


Taggad till tusen!

Jag skulle upp som nummer två i ordningen och det var runt 100-120 pers i lokalen. Giget är filmat men kommer inte komma upp på internet. Ni som vill se det får leta upp min nästa scen.



Bilden är en print screen för Frippo filmade med digitalkameran. Känner att mitt sätt att stå på scen är att flippa lite tillslut. Det är sånt material jag vill ha mest. Fick till giget så som jag ville ha det. Inga stakningar och inga ehh, ööhh eller aahhh.

Landade på strax under 5 minuter. Vill försöka att alltid pricka in exakt den tid som klubben säger att jag får.

När jag går ner ifrån scenen så har jag ett missat samtal och ett sms på telefonen. Det är min skjuts till nästa stället. Sitter och småpratar med en Karin och en Mattias i bilen påväg mot Frasses Bar. Sitter och laddar för att göra ett längre gig nästa.

Vi kommer fram och kliver ur bilen. Då hör jag ett vrål från 300 meters avstånd som bara ekar emellan husen.

- Är det festen eller?
- Ja, dom är så jävla fulla hela bunten.

Går ner för en trappa och möts av en säkert 40 graders varm lokal och 100 män som skriker olika former av fyllevisor.


Calle och Calle sitter till höger i bilden och det är grabbarna som anordnat det hela. Jag får en helt fenomenal presentation som den hemliga gästen vi väntat på. Mannen med sjöfartsbloggen. The BBCG. Ja allt möjligt.

I mitt huvud innan jag gick upp på scenen som bestod av tre SJ pallar.

Helvete vilket drag det var här inne.

Vilket jävla drag. Jag måste ju faktiskt lugna ner dom innan jag kan dra lite skämt.

Fy fan va varmt det är.

Ska jag dricka öl? Jag måste nog ha en öl. Får fråga om en öl.

Jag är på tok för lugn. Jag måste flippa för att över huvud taget lyckas få några poäng.

Ja, då var det dags.


På scenen inne på Frasses Bar.

Går upp på pallarna och börjar snacka i micken som jag begärt för att göra giget. Den slutade fungera direkt så det fick bli skrikvarianten. Jag skriker att jag behöver en öl. Jag har ju faktiskt ingen öl än.

Kände att öl var jämfört med gud själv denna kväll och att inte ha fått en öl precis när jag entrat rummet borde få en reaktion. Genast hör man en öl öppnas bakom baren och en kille som ba vrålar ut i desperation.

PFFSSCHT!

- JAG HAR EN ÖL HÄR!!!

Någon vid baren fullständigt slungar sig fram mot mig och sätter ölen i min hand.

- FINNS DET NÅGRA SJÖMÄN HÄR INNE ELLER?! SKÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!!!

Ölflaskor slungandes upp och hela jävla taket lyfte med ett vrålande skål. Saliv, snus och öl sprutades runt i lokalen som en dimma.

Sen kom motsatsen. Jag säger att jag tänkte dra det giget jag nyss drog på Röda Sten.

Det blir fullständigt knäpptyst. Folk hyschar andra med dom väl valda orden och jag citerar:

"Håll käften för i helvete. Nu ska Martin tala."

Någon i publiken vid Frasses Bar.

En och annan visste vem jag var från bloggen. Säkert också att jag jiddrat om att min dröm är att syssla med stand up bla bla bla. Nu efter 2,5 års bloggande och tjatande om att jag ska börja med stand up så står jag där. 100 sjömän sitter och väntar på att Martin ska få dom att skratta. Martin ska nu tala.

Det gick från fullständiga testosteronvrål till att man kunde höra en nål studsa på marken.

I mitt huvud.

Det här kommer gå helt åt fucking helvete Martin. Du kommer göra dig till ett sådant åtlöje. Du är en sån jävla idiot som gör detta. Gå och dö.

Nästan exakt samma som första giget i Motala.

Det gick riktigt bra tycker jag. Skulle haft det lite längre men jag glömde bort ett skämt och istället för att stå och tänka tackade jag för mig.

En grej som gick hem riktigt bra dock.

Har ett skämt där jag börjar stampa på någonting för att visa en poäng. På Röda Sten hade jag en tom kaffekopp som jag stämplar totalt. Den andra koppen jag skulle ha för att stämpla här glömde jag kvar på röda sten.

Jag ser mig omkring och hittar en basker.

Tydligen är detta "Calle Keps" basker. Folk kom efteråt och sa att ingen får röra hans basker över huvud taget. Verkligen ingen. Där står då jag och frågar om någon saknar den här. Ett svagt nej kommer ifrån Calles mun. Sen slänger jag den på marken och pratar på.

Sen stämplar jag den och sparkar den tvärs över rummet. Calle springer efter sin keps och punchlinen gick hem klockrent!

                   Hela stället var fyllt med signerade "Baren Håkan " bilder. Den största sjömannen av oss alla.

Grabbarna kunde i alla fall festa. Det är inget snack om saken. Någon tar tag i min axel och säger att jag får äran att få se någonting inte många skådat.

Vi gick ut bakom baren. Allting var väldigt hemligt.

Det var en tävling.

En... trumvirvel.


ÖLHÄVARTÄVLING!!

Givetvis hade dom ett helt eget sätt att dricka öl på. Det är Tilly till vänster och Calle till höger. Nivån på hur seriös tävlingen var imponerade mig. Också hur ingen fick släppas bak då tävlingen hölls. Kändes som om jag kunde vara med på en ritual självaste frimurarna skulle kunna ha när dom kröner en ny ledare.


Grabbarna visar skillsen. En vakt bakom.

Det förvånar mig fortfarande hur många olika sätt jag stötts på att dricka öl. Kan det verkligen finnas fler nu? Ingen vann tävlingen heller. Båda blev diskade för någon slags skitgrej jag inte fatta. Men kul var det!


Calle till höger är han som bjöd dit mig. Mycket bra iniativ Calle! Måste komma tillbaka när det är storfest igen.

Nu kan man tro att kvällen redan kulminerat. Långt ifrån. Nu ska 100 sjömän ta sig härifrån till en damsittning. Alla tar sig till en busshållplats och ska alldeles strax, bokstavligen talat, ta över en buss.



En kille har gömt öl i en buske. Tar ölen till busshållplatsen men är för full för att lyckas hålla i kassen tills bussen anländer. Alla öl krossas. Hysteriskt roligt. Jag kissar ner mig av skratt.

Fantisera er nu att sitta lugnt och fridfullt i en buss. Ni kanske lyssnar på Ipoden på en skön liten låt. Kvällen är varm och sommarkänslan total. Sen anländer bussen till våran hållplats. 100 tokpackade sjömän stormar bussen.


Och börjar skrika ut Sveriges nationalsång. Världsklass.

Vi anländer till ett annat Chalmers och börjar marschera mot brudarna som alla gått och väntat på. Vi går förbi ett diskoställe som har en toklång kö. Någon skriker att vi ska gå vidare. Vi ska inte hit. Så vi fortsätter förbi och kommer fram till ett annat hus.

Nu stannar alla upp utanför dörrarna. För att göra historien som roligast så är faktumet att damsittningen som vi är påväg mot är slut. Den har förflyttats till den där toklånga kön. Innanför dom dörrar vi står framför finns endast en stor tom lokal där några tjejer försöker städa.


Den sista bilden ihop med 100 fulla sjömän.

Tillbaka till 100 fulla sjömän. Någon tar ett kliv fram och stoppar alla. Nu kommer den bästa idén en full person kan få.

- VI STORMAR STÄLLET!!!!

Det ser precis ut som när fotbollshuliganer stormar en fotbollsplan. Som ett gammalt medeltida slagfält där svärd är utbytta mot öl som nu har syftet att spruta. Och inte det lite heller.

Jag har aldrig sett något liknande i hela mitt liv. Alla seriöst faktiskt stormar stället. Folk hoppar över bord, stolar och de stackars tjejer som försöker städa. Det ser ut som fan efter 5 sekunder. Som fan verkligen.

Säkert tror dom att dom kommer bli tillbakabjudna.

Kiss. Det kom lite kiss efter att ha legat i fosterställning och skrattat åt det hela. Kände dock att det fullständigt spårat ur och drog mig in mot stan för att sluta upp med Nils och de andra.

När jag träffar Nils så har han gått in i the zone.


Nils in the zone...





Sista bilden är klockan 04.30 då Nils och Samim försöker "slajda" igenom en fläck öl på dansgolvet. Själv hade jag kommit till stadiet att mina enda ord är.

- En... ehh... en cola hade vart najs. Coca cola...

Vilken jävla kväll det var. Ser fram emot att fortsätta ett festande stand up liv!


Kommentarer
Postat av: Calle

Tackar för en grym stand up!

2009-08-23 @ 15:48:52
Postat av: Martin

Och jag tackar för att jag fick inbjudan!!

2009-08-23 @ 17:46:03
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: Johan

Jag kan verkligen inte sluta skratta åt när du stampar på Kalles keps.... hehe Sjukt roligt o se hans ansiktsuttryck!

2009-08-24 @ 11:34:47
Postat av: Henke

Haha, bajsnödigt!

2009-09-05 @ 04:58:21
URL: http://www.reeperbahn.se
Postat av: Sebbe the sailor

Sjukt synd att jag inte kunde se din stand up, hoppas du kommer till gbg fler gånger!

Calle är ju grymast! Hade han som elev på Ramona.

2009-09-13 @ 22:22:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!