Blev utmanad på Tap på 1812 baren i Langkawi.

Genom tiderna har öl släckt våran törst efter alkohol. Ölkulturen är någonting vi ska värna om. Men varför är det så att mannen tillslut tröttnat på att dricka den på vanligt vis? Vem var det som helt plötsligt lyfte på ölglaset och tänkte:

- Fan va tråkigt. Nu måste vi krydda till det lite i tillvaron.

Och så springa efter en tratt, slänga upp den i taket och slunga ner vätskan genom en slang ner i strupen.

Första gången jag blev utmanad på att dricka öl på ett skitkonstigt sätt var i Sihanouk Ville. Alla männen där var helt lyriska över sin tratt och slang. Jag blev hyllad och kallad hjälten som räddade hela det manliga släktet. Allt detta för att sätta en liten slang mot munnen och svepa.

Själv trodde jag aldrig ett sådant tillfälle skulle dyka upp igen. Sen kom vi till Langkawi och baren 1812. Det var egentligen ingen festkväll men ägaren till baren såg till att det blev ändring på det.

Så fort vi klev in på stället så kommer en mörk man fram till mig:

- TAP!!! HAHAHA >>Saliv, saliv, saliv >> HAHAHAHAHA >> Sippar på en öl och fortsätter med att spruta ner hela mig med den.>>

Tap? Va fan är nu en Tap? Men det fanns visst flera ord för denna ölsport. En kanadensare kom strax därefter:

- SHOTGUN!!!! GAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHA >>Sliter fram en ölburk och stämplar skiten med en vinöppnare och sveper den. Sen ja... sprutar ner hela mig med den genom att subtilt skrika 'hej vad heter du'? fullt med öl i munnen.>>

Tap, shotgun. Vad är dessa ord? Vad är nu detta mystiska ting som korsat min väg? Carlton, den mörka mannen som äger baren utmanade mig givetvis på en Tap. Men jag blev inte utmanad framför folk den här gången. Han utmanade mig efter ha frågat vad jag gjorde. Att det nu var en riktig sjöman som stod framför honom gjorde det hela mer roligt.

Det blev en såkallad one on one Tap. Ännu en gång står jag framför en utmaning på resan. Denna dryck som spelat så många spratt på människan. Som nu också verkar bringa fram den kreativt tävlingslystna. Denna dryck kommer nu avgöra vem som kan svepa öl på detta IQ befriade sätt.

Det fanns ingen återvändo. Carlton plockade fram två iskalla Skol och en vinöppnare. Sedan förklarade han dom mycket invecklade reglerna:

- FIRST!!! >>Bombar ner sin vinöppnare i burken.>> THEN! >>Sätter hålet mot sina läppar.>> AND THEN!! >>Öppnar ölen på vanligt vis och sveper>> AS SIMPLE AS THAT!!

Mannen som inte kunde kontrollera nivån på sin egen röst har talat. Här följer bildserien på hur det hela såg ut.



200 procent fokus...



Kolla hur han ba, "downar", hela skiten. Givetvis så skrek han rakt ut med sitt allra manligaste skrik precis efter att han stolt svept en öl. Nu var det min tur att göra samma sak. Jag som inte svept en öl så fort sen Kambodja undrade hur fan det här ska gå.

Carlton står fortfarande och pustar efter sitt mästerverk till teaterspel:

- GO!
- What?
- DO IT!!
- Yeah, yeah I will. Just hold o...
- I CAN OPEN YOUR BEER FOR YOU!! >>Bombar upp ytterligare en öl som om han vore Rambo själv.

Mannen slungar fram burken mot mig så öl flyger åt alla håll. Sarah sitter bara och sippar på sitt lilla vinglas och är ganska nöjd med att detta tydligen bara var en manlig sak. Hon ville verkligen inte göra det här. Inte jag heller egentligen. Har ganska svårt att tacka nej emellanåt...

Det var inte frågan till mental förberedelse här inte. Carlton stirrade mig djupt i ögonen. Han ville se den svenska sjömannen spilla sin öl. Han ville ha en seger på den sport han själv uppfunnit. En man som äger en bar vill gärna inte förlora på hemmaplan.

Mitt hjärta börjar bulta. Mina ögon flackar ut över bardisken. De små sekunderna av lugn innan jag fortsätter känns som en liten evighet. I mitt huvud så har jag redan vunnit. Jag ser mig själv stå med en tom öl i handen skrikandes värre än Tarzan svingandes på sin lina genom djungeln.

Nu jävlar... Slow motion... Ölen öppnas... Ölen är svinkall... Fy fan vad mycket öl det blev... Svep Martin... Bara svep... TA SLUT DÅ ÖLJÄVEL!!!

- BRAIIIIIIIIIIIINFREEZE!!! >>Carlton fullständigt flippar skrikandes brainfreeze.>>

Tydligen så heter det så när den isande kylan slår till mot huvudet. Inte många kan stå emot en äkta brainfreeze. Men med en liten Olof inom sig som skriker 300 procent fokus så det bara sprutar saliv åt alla håll. Så går det inte att misslyckas.


300 procent fokus...

Ba downar skiten liksom.


And here it is... The face of a winner.

Kommentarer
Postat av: Anonym

haha! kungligt

2009-02-09 @ 23:57:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!