Det larmar snett på bryggan.

Vi har en andrestyrman från Schweiz ombord. Han säger varje dag att han är från Schweiz. Alla andra också. Men på något jäkla vänster har han ändå lärt sig prata svenska. Impressive. Han heter Bianca faktiskt. Eller ja. Det är vad han kallas. Han har ett riktigt namn också men Bianca är så mycket roligare.

Bianca med en lite förståndshandikappad look.

Här om dagen ertappades Bianca på bryggan med hörselskydd, skruvmejsel och ett "nu jävlar skruvar jag isär hela jävla bryggan" humör.


Står och tycker det hela är lite pinsamt.


Vi tar det från början.

Bianca går ankarvakt på bryggan. En plats ombord där det emellanåt kan gå lite larm ifrån olika apparater. Det kan vara radarn som larmar eller ibland kanske ett maskinlarm. Ibland är det brandlarm och ibland är det GPSen.

Ett larm går nu på bryggan. Detta larm låter ungefär som Jim Carrey i dum och dummare när han gör sitt "most annoying sound in the world". Fast tio gånger högre.

Bianca hoppar till och blir förvirrad.

Efter ungefär noll komma sex sekunder av att lyssna på det där ljudet blir man galen. Speciellt om man inte vet vad det är eller vartifrån det kommer.

(Det jag skriver nu är faktiskt sant för det var han själv som glatt erkände detta i mässen då vi alla drog lite historier. När han berättat klart trodde han att alla bara skulle liksom rycka på axlarna och säga "jag, så skulle jag nog också gjort". Men nej. Det finns ingen annan i världen som skulle gjort så här. Därför blir han också retat för det nu. Varje dag. Tills han mönstrar av.)

Vi fortsätter med ett utdrag ifrån Biancas historia jag döpt till "När bryggan låg i delar."

"Jag har ju jobbat några år som styrman och har väl hört ganska många larm hittills. Så jag tänkte att det här är inget larm. Det här måste vara något som "hängt sig". Därför plockade jag fram skruvmejseln."

Citat Bianca. Safety styrman, Bro Anton, oktober 2009.

Jag kan endast föreställa mig hur det måste sett ut inne bryggan en morgon på Amsterdams ankarplats. Bianca blir bara mer och mer galen på det där jävla ljudet. Tar därför på sig ett par hörselskydd, går fram till en verktygslåda och plockar upp en skruvmejsel.

Klockan 0715

Bianca är ännu lugn eftersom han är säker på att ljudet är bakom någon av panelerna på bryggan. Panelerna är som skydd för alla elkablar. Med sin skruvmejsel börjar han systematiskt plocka bort alla paneler.

0720 pip.

Alla paneler är borta men inget ljud verkar komma bakom dom. Smått irriterad börjar han pilla lite på en random elkabel som fanns bakom en av panelerna.

"Jag tänkte för mig själv att det låter ju som ett liksom elektriskt ljud. Och om det är elektriskt så måste ju en elkabel sitta "lite skevt" för att skapa ett sånt hemskt ljud."

Bianca om anledningen till varför han börjar pilla på elkablar med en skruvmejsel. Någonting man lär sig redan vid 4 års ålder att inte göra. Bianca är 27 och från Schweiz.

0720 och 30 sekunder.

En skruvmejsel närmar sig en strömförande elkabel.

0721 pip.

Bianca får genast en liten elstöt men tror sig bestämt höra att ljudet, om en för en millisekund, liksom ändra sin karaktär. Nu är han på en vinnare tänker han och fortsätter systematiskt pilla på olika elkablar med både fingrar och skruvmejsel.

0721 och 30 sekunder.

Ett finger närmar sig en strömförande kabel.

0722 pip.

Ett bestämt "aj som FAAAAAN!!!!" hörs uppe på bryggan då Bianca fick en ordentlig kyss så att hela armen ryckte till. Men samtidigt som han står där på knä framför en hel tavla med kablar. Med känslan av en elstöt fortfarande i kroppen så tyckte han ändå att, om en för en millisekund, att ljudet ändrades lite.

"Nu blev jag så jävla arg sådär som man blir när någonting gör riktigt ont. Så att jag slog till kablarna."

Bianca om varför han nästan dog en lugn oktobermorgon på bryggan ombord i Bro Anton.

0723 pip.

- JÄVLA KABELFITTOR!!! --SMACK!! DZZZZZZZ-- ARRRGGGGGHHHGGGLLLLLL --DZZZZZ--

0725 pip.

Återhämtad från elstöten och beslutar att inte göra om det. Det gjorde för ont. Det måste finnas en annan, mindre smärtsam lösning.

0740 pip.

Styrman går fram och tillbaka på bryggan med ett ekande jävla surr runtikring sig och blir bara mer och mer galen för varje sekund som går. Vad fan är det som kan låta så här? Tänker han. Sen så tittar han upp i taket och ser högtalarna från stereon. En koppling sker mellan högtalare och ljud.

- AHA!!! --Pekar med skruvmejseln mot taket-- DÄR!!!

Genast börjar han frenetiskt skruva loss paneler ifrån taket. Äntligen så ska han bli av med ljudet och kunna skruva ihop hela bryggan tills den avlösande överstyrmannen kommer upp.

0745 pip.

Den ena högtalarens kablar syns. Nu är lösningen nära tänker han då han genast, igen, börjar pilla på alla elkablar han kan. Ljudet ändras ingenting med kablen sitter ju fortfarande helt i.

"Ja, alltså jag var ju ganska så irriterad eftersom ljudet hela tiden liksom surrade bakom mig va?"

Citat ifrån Bianca om varför han börjar rycka, igen, i alla elkablar han tror är kopplade till stereon.

0747 pip.

- NU JÄVLAR!!!
--Klink!-- Oj...

Alla kablar kopplade till stereon rycks kraftig bort. Innanmäte på högtalaren hänger med ut. Ljudet består.

0754 pip.

Panelerna i taket runt den andra högtalaren ligger på durken och Bianca står stand by för att rycka ännu fler kablar. Med en fullständigt galen blick och en bestämdhet lik en överste. Så fullständigt vrålar han ut sina aggressiva känslor.

- FÖRBANNADES JÄVLA LJUDHELVETE!!
DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!!

Men precis innan han rycker så stoppas ljudet. Det blir knäpptyst. Bakom honom så hör han en röst säga.

- Se där ja. En lanterna har visst gått sönder. Jaja, men det kan ju Martin byta sen. Tjenare Bianca! Vad gör d...

Avlösande Överstyrman ser alla paneler ligga runtom på durken. Kablar hänger ut ifrån ena taket och hans kollega står på en stol redo att rycka i flera kablar.

- Jag ehh... hehe. Jag bara... --Bianca mörkar. Ett givet val.-- Jag höll på att städa bakom alla paneler och så slutade stereon fungera så jag skruvade isär här för att se om det var högtalarna. Och det var det faktiskt!! Hittade felet här!! --Pekar lite nervöst med sin skruvmejsel--

- Men varför har du hörselskydd på dig?

- Dom här?! Dom, ehh... Det är inga hörselskydd. Det är... hmm. BLUETOOTH hörlurar! Ja, det är var det är. Musik här inne vettu. -- Knackar på hörselskydden-- Och så precis nu gick en lanterna ja. Det var ju bra att du stoppade det där hemska ljudet.

- Ja, man blir ju galen direkt man hör det där ljudet.
- Ja, jo det blir man ju. Men då är det ju bara för mig att skruva ihop allting.

Sen blev jag anropad på radion för att byta en lanterna. När jag kom upp på bryggan så såg jag Bianca hålla på att skruva ihop en massa saker. Genast blev jag misstänksam och sprang ner för att hämta kameran. Hann knäppa ett kort då han skruvar igen den ena panelen. Med sina "Bluetooth hörlurar" på. Givetvis.

Ja... det röda området är vart ljudet kom ifrån. Det sitter en liten knapp där som man ska flippa på.


(Tack Bianca för din ärlighet i slutändan med dessa bilder. Oslagbart.)


Kommentarer
Postat av: Berndt

1 klar 5:1

2009-10-04 @ 03:03:11
Postat av: Rebecca

Ehhh jaaa.. Vad ska man tro?

2009-10-04 @ 09:54:06
URL: http://rebeccaskog.blogg.se/
Postat av: Nils

"tom i blicken-bilder" kan vara de roligaste som finns. På riktigt!

2009-10-04 @ 18:15:09
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Martin

Haha, jag vet!! Det ända jag strävar efter just nu. Nästan så att vi måste ha en liten battle om det Nils.



Den som lyckas fånga "full retard" på bild vinner.



Shoo!!!



Rebecca. Ja. Allt är sant. Jag lovar.

2009-10-04 @ 21:13:47
URL: http://cmj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!