Montera ihop IKEA möbler är det svenskaste vi har.

Här om dagen när jag gick på vakt så skulle jag hjälpa dagmannen att montera ihop en soffa i kaptens hytt. Fick höra att det var en helt vanlig IKEA soffa med tillhörande beskrivning.

 

Att sätta ihop IKEA möbler är numera en uråldrig fin svensk tradition, som inte förändrats ett dugg sen den första BILLY bokhyllan rullade ut ifrån Älmhults lager i Småland.

 

Pappkartonger ligger utspridda i hela hytten, plastpåsarna med skruvar har på något vis exploderat och det ligger skruvar precis överallt och jag lyfter upp det obligatoriska IKEA-verktyget insektsnyckeln.

 

- Det ska la räcka med den här? – Håller upp insektsnyckeln framför matrosen -

 

Dagmannen glor argsint på mig.

 

- Det där är väl inget verktyg heller?!

- Nej, kanske inte –kastar den- vart har du instruktionerna då?

 

Det blir helt knäpptyst.

 

- Instruktioner? För en IKEA-soffa? –Dagman skrockar hånfullt- Manualer är för fegisar!

 

Säger matrosen och sliter upp en skruvdragare.

 

- HÄR HAR DU ETT VERKTYG!!!

 

Bzzzzzzing bzzing låter det när han provgasar med skruvdragaren och sätter genast en skruv mot träet.

 

- Ehh, brukar inte hål vara förborrade i IKEA-möbler? Du vet, så man inte sätter ihop fel sa…

 

BZZZZZZZZZZZing!

 

- VA? SA DU NÅGOT?!

- Är inte hålen förbor…

 

BZZZZZZZZZZZing!

 

- Sådär ja! Nu sitter det som utav bara helvete! Kolla! –Lyfter och släpper för att visa att det minsann satt som berget.-

 

Jag lyfter upp instruktionen.

 

- Den där ska vara åt andra hållet. –Pekar-

- Va? Nähä!

- Tja, du ser hålen där på andra sidan där? Där ska skruven vara.

- … -En tyst mordisk blick möter min-

 

BZZZZZZZing!

BZZZZZZZing!


- Ge hit den där jävla… -Rycker ritningen-

 

Tyvärr men nu åker du dit på en bild på bloggen. Så är det bara.

 

Klick!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lena

En man läser ALDRIG bruksansvisningar!!!!

2010-10-07 @ 10:02:47
Postat av: Don Hjort

ROFL, Kronblom goes Kamprad.

2010-10-08 @ 00:39:42
Postat av: Rebecca

Haha jag kan bara tänka mig att det var livat värre.. Vart slutresultatet något att tala om då?

2010-10-08 @ 08:45:36
URL: http://rebeccaskog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!