Mot solnedgången.

Sista veckan med ett sista allt. Nu vänder jag om min cape och börjar gå mot solnedgången för att möta nya äventyr. Onsdag är min farväl fest på hostel Mamallena med fullblodad eldshow och förhoppningsvis ett ärr med från showen så att jag har något att minnas denna plats med.

 

Rafting. En passion. Vad jag har växt. Vad jag har lärt mig om livet.

 

Igår gjorde jag något som jag inte trodde skulle ske innan jag drog härifrån. Jag, helt själv, guidade en ensam båt ner för floden då vattennivån varit bland de högsta sen jag kom hit. Detta var fullständigt livsfarligt såklart och jag visste för väl hur blottade vi var för naturens krafter. Adrenalinkicken från att ha ansvar för 6 liv som aldrig provat denna sport förut var ofattbar. Kraften jag hade i mina muskler var overklig och folk ramlade ut från höger till vänster. Tankarna som gick genom mitt huvud var många. En snubbe föll ut precis innan den absolut värsta forsränningen och i mitt huvud så svor jag högt och gällt men utåt hade jag det lugn jag sökt efter.

 

Klass 4 rapid. Inget man leker med.

 

Jag fick tag i han med min paddel och fick ett starkt tag om hans flytväst och då trycks vi in i det största hålet i floden. Det är inte långt från att vi välter och Jamal som han heter sögs djupt under vattenytan men som tur var höll han kvar i en paddel. Mitt grepp om hans flytväst var ingenting för Rio Chiriqui Viejos kraft. Jag tappade greppet. Det var som att fiska. Jag höll i ena änden av paddeln och han andra. Efteråt skrattade vi hur djupt ner han var och i mitt huvud så sa jag att du har tur kompis, du kunde ha dött där, sen skrattade vi igen och fortsatte nerför denna plats som krävt flera liv.

 

Kanske den sista raftingen för mig i Panama.

 

Planen är att lämna Boquete på antingen fredag eller lördag och möta upp en Christina i Santa Teresa i Costa Rica. Där ska vi bo på gamla goa Atrapasuenos, den plats jag och Tedde bodde på i december 2010, till den 15 september och sen bär det av mot Mexiko.

 

Detta är bara början på min resa.

 

Igår så kom tre tyska snubbar fram till mig som frågade om jag skulle snurra eld på grillfesten. Anledning? Dom kände igen mig från min youtube kanal och frågade om mer engelska klipp. Givetvis började jag fundera mera och ska försöka, som jag alltid säger, satsa på mera video. Fast på engelska. Jag gav folket det dom ville ha. Eld för hela slanten och folket som jag raftat med under dagen var också där.

 

Kärleken var på plats igår. Kärlek till livet. En snubbe från raftingen under dagen frågade mig hur jag lärt mig snurra eld. Jag har i stort sett lärt mig själv svarade jag. Man börjar bara, precis som med raftingen och förklarade att jag lärt mig det jobbet här också. Jag började bara.

 

  • Dude, what can´t you do?

 

Tänker i två sekunder.

 

  • I can not die.

 

Så kändes det igår. Livet är så overkligt just nu. Och jag är på väg mot Mexiko. Vad ska hända där?

 

En annan sak igår var att jag också kände mig rolig igen. Jag började dra skämt. Jag hade en liten stand up show till tyskars, amerikaners, panamaniers och andra backpackers lycka. Lite full med vadå? Jag kommer börja skriva skämt igen och öva på olika hostels. Det är ju som med allt annat, man gör det bara, sen ordnar det sig av sig självt.

 

Jag lovar och svär, på heder och samvete, att en dag kommer ni få se mig med ett trådlöst headset med två eldklot runtomkring mig mitt upp i att uppträda med min egna "Swedish dude does stand up fire show." Säkert på en gata men kanske på en teater.


Kommentarer
Postat av: Lena

Konstaterar bara att när du blir gammal har du mycket att berätta för dina barnbarn!

2011-08-24 @ 10:34:49
Postat av: EDL

Lena: Vet du att detta var det enda jag tänkte på när jag såg den senaste filmen som Tarzan lade upp!

Jag såg framför mig hur han tänkte just den nämnda tanken när han gick runt i skogen samt när han satt och berättade detta för barnbarnen.

Det är helt FANTASTISKT vilket liv han har att förmedla vidare i generationerna.

Sådana här inlägg är fantastiska när du berättar om ditt nästa drag i livet.

Kommer du att försörja dig på showande i Mexico? Stand up, poi osv.?

2011-08-24 @ 20:43:58
Postat av: Martin

Drömmen har väl varit lite att såklart kunna försörja mig på resande fot med olika saker överallt.



Dit vi ska i Mexiko så finns det olika rafting kontor så förhoppningsvis får jag jobb där med. Då kanske jag kan bo på en plats som både har strand och rafting. Det hade varit coolt. Hur jag kommer få jobbet är att ha ett videoklipp istället för CV. Det kommer gå skitbra.



Nu har jag levt helt och hållet på raftingen. Det går faktiskt att tjäna lite pengar på det. 40 dollar per rafting dag sen säljer jag DVDn jag filmar med huvudkameran för 10 dollar styck. I snitt blev det 60 dollar per gång så jag har faktiskt gått i plus här. Tyvärr har det inte blivit mycket rafting på sistone. Därför lite vill jag börja förflytta mig också.



Hoppas på att kunna leva och resa på de pengar jag tjänat här hela vägen till Mexiko. I kombination med eldshower också.



Stand up hoppas jag kunna prova på olika hostels med mycket engelsktalande publik. Får börja smått med 3 minuter sen 5 sen 10 och stanna där. Vill ha 10 minuter material som jag kan ändra fritt med och så lägga eld efter eller under tiden.



Har fortfarande pengar kvar som buffert också. Denna vill jag ha ifall jag får iden om att prova stand up i USA någonstans. Har börjat lära känna folk här och var som gärna tar in mig några veckor. Måste ju prova lyckan med stand up i staterna. Det måste jag bara.

2011-08-24 @ 23:44:36
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: EDL

Underbart härligt att höra Martin!

Ett så pass uttömmande svar uppskattas verkligen!

Tack!

2011-08-25 @ 16:56:26
Postat av: sanna och wilma

Hej!

Vi har en "dagensblogg" tävling på vår blogg, kika in och anmäl dig. Det enda du behöver göra är att kommentera i inlägget att du är med :-)

Vem vill inte att sin blogg visas upp ;)

KRAM Sanna och Wilma

2011-08-27 @ 19:03:22
URL: http://tobelieve.blogg.se/
Postat av: ANGELICA.BLOGG.SE ♥

Hejhej!



Tänkte tipsa om en tävling där du kan vinna ett iphoneskal: http://angelica.blogg.se/2011/september/vinn-valfritt-iphoneskal.html



Vill också tipsa om ett inlägg du bör läsa om du vill hamna i min meny med en bildlänk: http://angelica.blogg.se/2011/september/vill-du-hamna-i-min-meny.html



Glöm heller inte att kika in på: http://angelicashop.se



Om du inte gillar tips så ber jag om ursäkt,

ha en fortsatt trevlig helg!

KRAM

2011-09-03 @ 23:04:14
URL: http://angelica.blogg.se/
Postat av: Hrm...

>Klass 4 rapid. Inget man leker med.



Säger Martin. Sen tar han sex personer med sig och leker i floden.

2011-09-05 @ 09:35:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!