Nyår. Lätt den bästa.

Jag har aldrig gillat den överskattade dagen nyårsafton men i år fick jag en upplevelse som hamnar högt upp på coola grejer jag gjort i livet. Hela upplevelsen känns som när man lyssnar på en gammal låt man blev lite melankolisk på en gång i livet, men så när man lyssnar på samma låt efter en tid igen då man är lycklig, så tyder man den på ett helt annat sätt.

 

Jag, Tedde, Nils, Danny, Elina och Hanna hade precis ätit middag och jag och Tedde var påväg hem för att byta om och hämta alla eldgrejer. Vi packar väskan och går längs med stranden till festen som aldrig skulle ta slut. Klockan slår tolv på vägen dit och fyrverkerierna börjar lysa upp stranden och minnen från tidig barndom glimmar till i bakhuvudet. En varm känsla sprider sig i kroppen och vi önskar varandra gott nytt år och stannar upp för att se skådespelet.

 

Vi kommer fram till festen och ett man ser endast ett hav av människor blixtra till i fyrverkeriets ljus. Det är hundratals människor och vi är eldshowen som ska underhålla under natten. Vi blir inte längre nervösa för vi har börjat få en stadig rutin efter alla våra små middagsshower.

 

Väl inne så hittar vi gänget igen och en speedad Nils som tycker att vi ska köra igång direkt. Det är verkligen överfullt med folk och vi vet inte riktigt hur vi ska lyckas skapa en scen mitt på dansgolvet, men innan vi ens hinner reagera har Nils doppat sina facklor i lampoljan och börjat skrika på folk. Han ger Elina och Hanna varsin fackla och dom ställer sig i en ring och Nils skriker åt mig att tända på. Jag ser mot Tedde som säger att han värmer upp lite till och hoppar in när mina släcks.  Jag sliter av mig på överkroppen, doppar mina poi i vätskan, och låter en flodvåg av adrenalin fylla mina ådror samtidigt som jag går in med utsträckta armar i mitten av en ring som bildats. Nils går fram och tänder på och jag låter elden sakta byggas upp så att risken för att dom släcks minimeras.

 

Vad som sen händer är endast magiskt för både jag och Tedde har då aldrig gjort en så bra show. Knepet jag försöker använda är att hypnotisera mig själv med elden. Att låta ljuskällan göra mig blind för allt som är runtomkring mig och låta musiken ta över totalt. Adrenalinet som pumpas runt i mig som kommer från ett vrål från säkert 600 personer, gör att allting stannar nästan upp. Saker börjar gå i slow motion och jag ökar takten och ger mig an på mina svåraste trick. Stundtals lyfter jag blicken för att se på publiken och det hela känns helt obehindrat och jag går in för att göra paradtricket. En uberloop där man slår ihop kedjorna och låter dom spinna omlopp varandra och för sedan cirkeln bakom huvudet och går ner på knä.

 

Folk skriker, folk vill kunna göra samma sak och överallt ser jag endast en kärlek till just detta nyår.

 

Då kliver Tedde in på scenen och Nils tänder på hans poi och som någon form av telepati till DJen, så sänks tempot på musiken och Tedde som älskar att göra softa stora långsamma rörelser får exakt det tempo han vill ha. Folk blir som galna och Tedde börjar sakta men säkert också hypnotisera sig själv med flammorna.

 

Om det är något jag älskar att se hos eldartister så är det när kärnan för tankeverksamheten som ska styra hur dansen ska se ut, ligger djupt inom personen. Man kan verkligen känna när La Zona infinner sig och musiken börjar styra rörelserna mer än kroppen och publiken. Vi gör några fler spins och sen tackar för oss och folks kärlek till vårat uppträdande går verkligen inte obemärkt. Själv är jag så uppe i varv att jag måste skrika rakt ut allt vad jag har för att få lite utlopp för vad som just hände. Vi dansar i en timme för att sedan göra om det för vi träffar så mycket folk som missade allting.

 

Det blev en favorit i repris där våra vänner skapar en ring med sina facklor och mitt i allt dyker det upp en kille som håller i två eldstavar. Jag växlar några snabba ord med han och i stundens hetta så tänder han på en stav och flippar han också.

 

Festen tog sen aldrig slut och vi sitter och kollar på hur solen går upp för första gången 2011. Jag ser mina brännmärken efter ha legat på marken och slagit eld mot armar och ben och Nils föreslår ett bad och vi slänger kläderna på stranden. Det är lågvatten och säkert 150 meter av blöt sand innan man når vågorna och det ända jag kan tänka på när jag kastar mig in i första vågen är frihet.

 

Det var lätt det bästa nyåret jag varit med om och tack till er alla som var med och skapade dygnet till vad det blev.

 


Kommentarer
Postat av: Joeol

FILM KLIPP martin FILM KLIPP!!!!!!!!!!!!!!

2011-01-03 @ 08:45:59
Postat av: Natta

Klockan var fem o jag hade väl sovit sådär lagom lite o obekvämt att det blev störande så bestämde man sig för att logga in på youtube för som känt så består den sidan av en massa Shit men bra skit också såklart. Ditt Shit gjorde mig gla iallafall..älskar humor på höglåg nivå hehe. Iallafall kanske följer man dina eskapader här who knows men iallafall, Feliz ano nuevo på dig o sola för en främling som just nu fryser som fan i sängen för att elementen inte lyder o för att sverigekylan suger. Får trösta mig vid att jag nästa december lär vara i sydamerika bland mina rötter. Chao! ;)

2011-01-04 @ 07:21:08
Postat av: Hrm.

'ett hav av människor'



'hundratals'



'säkert 600 personer'



Fisken var SÅHÄÄÄÄÄÄR STOR!

2011-01-05 @ 11:38:47
Postat av: Anonym

Hej min äventyrare

Missade ditt telefonsamtal med tre steg. Hoppas du fick födelsedags- och nyårshälsning. Ha det i alla fall hur bra som helst, men lev inte farligt. Efter detta får vi sätta dig på snöälskarkurs så du kan vara hemma ett tag. Kram

2011-01-05 @ 14:44:37
Postat av: Nils

Någon var ju för f tvungen att sätta lite fart på de två chillpoisnurrarna. Det var ju ändå nyår=) Puss på er ocj jag saknar er redan!

2011-01-07 @ 03:26:22
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: h

jag kanske inte var där och lät dig göra min nyårsafton men många små läsmoment har du gjort åt mig! tack för att du stack iväg från båten och till costa rica!

2011-01-08 @ 00:06:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!