Första eldshowen i Costa Rica.

Igår var vi inbokade att snurra eld på en privatfest vid ett hotell som heter Luz de Vida. Det var ägare till hotellet som hade en fest där flera festfixare och ägare till hotell i området befanns sig på.

 

Vi följde musiken ner från vägen som gick i en liten labyrint av exklusiva privata bungalows och pooler och tillslut ser vi det största huset där. Vi såg på varandra och sa att där bor givetvis ägarna.

 

Vi möts av folkmusik blandat med barnskrik, hundskall, bröliga skratt och Mali, kvinnan som bokat in oss.

 

- HAPPY CHANUKKA!!!! – Skriker folk och Mali hälsar oss välkomna med vänliga kyssar på kinden.—

 

Jag blev lite chockad av att mötas av en judisk jul när jag förväntat mig en fyllefest, och just i det ögonblicket också få den där hälsningskyssen, som är en rörelse jag är mycket ovan med.

 

När jag möter Mali så går jag in för att kramas och dyker liksom in med mitt huvud ganska hårt framåt, när man i själva fallet ska stanna upp för att låtsaskyssas på kinden, så resultatet blir att jag knockar hennes läppar som välkomsthälsning samtidigt som när jag chockat inte vet vad jag ska svara på ett happy chanukka.

 

Tedde ser det här och lyckas hälsa korrekt direkt efter mig.

 

Vi var lite tidiga till festen och våran show var inplanerad 40 minuter efter vi kom så vi satte oss ner med varsitt glas vin lite vid sidan av.

 

Det var judar överallt och hebreiska var språket som ekade och jag försöker komma på vad man ska liksom öppna med för att komma in i en diskussion. Man vill ju inte snärja in sig i en jobbig politisk eller religös diskussion med tanke på att farsan är präst.

 

Tedde och jag ser på varandra och säger att situationer som dessa händer bara på en resa. Sen säger vi att det sista vi ska göra är att tacka nej till typ kakor eller dricka, för sånt kan ju verka sjukt ohövligt.

 

Det var det första jag gjorde direkt efter vi sagt det.

 

Mali erbjuder mig mat och jag svarar med att tydligt klappa mig på magen och säger ”Im full” med en lite snorkig röst. Det kunde inte bli mer ohövligt än så och Tedde tar sig för pannan och önskar han hade en skäms kudde stor som en parabol att gömma sig bakom.

 

Jag fick sån ångest efter jag såg hennes min men hoppades på att eld showen skulle väga upp lite för mitt beteende.

 

Dessa 40 minuter tog aldrig slut och jag kände att man kanske ska ta och öppna en diskussion med någon för att inte verka alltför främmande på platsen. Tedde säger att det ska jag absolut inte göra men jag lyssnar inte och ställer mig upp.

 

Jag går fram till en grupp män på 5-6 stycken och ser att en av judarna har ett jättestort skägg och tänker att jag kanske kan kommentera skägget som isbrytare.

 

Gruppen stannar upp, blir tysta och ser på mig när jag stått och dumglott några sekunder.

 

- You have a very big beard. –Pekar med hela handen mot en snubbe som har ett jätteskägg och sippar på mitt vin.—

 

I mitt huvud tror jag att jag öppnat för en diskussion men i själva verket konstaterade jag endast fakta på ett sätt som inte går att följa upp.

 

Det gick relativt bra ändå för efter jag mötte mycket undrande blickar, så jag ställde följdfrågan om hur lång tid han odlat det.

 

Tedde har nu gått längst bak på festen och låtsas inte känna mig och börjar värma upp inför showen istället.

 

I 17 jävla år hade snubben odlat på skägget och jag ville nästan röra vid denna judiska relik men det hade varit att gå lite över gränsen.

 

Nu kommer Mali och undrar hur lång tid det tar innan vi kan börja. Jag kan inte sluta stirra på ett skägg som funnits där i 17 år och svarar att vi kan börja relativt snart.

 

Främlingen som nu skämt ut sig totalt på en privat familjefest ska alldeles strax tända på eldklot, med vilka han nästan eldade ner en restaurang på medeltidsveckan några månader tidigare.

 

Tedde säger åt mig att kolla grejerna ordentligt och jag nickar godtyckligt, sliter av mig på överkroppen och börjar få allas uppmärksamhet. Tedde är först ut och gör sin del av showen klockrent och sen är det dags för Martin.

 

Det vi gjorde innan showen var att byta låt på Tedde så den blev lite långsam och soft för vi hade inte så mycket plats att röra oss på. Jag bestämde mig ändå för att köra på flip deluxe låten och planerar att köra så fort jag bara kan.

 

Tedde släcker sina pois och ser oroligt på mina ögon som lyser av mer energi än solen själv och en vild tribal musik börjar trumma igång på högsta volym. Jag hypnotiserar mig själv med elden och går in i ett frenetiskt tempo ungefär 50 centimeter ifrån barn på ner mot 2 år.

 

Det hela gick väldigt bra men folk satt med helt uppspärrade ögon när låten fejdar ut och jag tror det är av häpnad när det i själva verket är skräck.

 

- THANK YOU!!! THANK YOU VERY MUCH!!! –Skriker en svettig svensk.--


Folk rycker liksom till och börjar sakta applådera och barnen tjuter av glädje och fattade inte hur nära dom var på att få ett eldklot som är hårdare än sten rätt i fejset.

 

Mali var i alla fall supernöjd och vi är inbokade på en fest till på lördag och möjligtvis en på tisdag eller onsdag.

 

Inga bilder finns på festen för det fanns inte riktigt läge att ta kort på någon annans familjs jul.

 

 

Costa Ricas numera mest energiska artist!

Kommentarer
Postat av: Don Hjort

Hmmm, läser att det fortfarande är homoerotiska övningar som gäller. Hoppas att det funkade bättre här än på Frasses. ROFL.

Sköt dig snyggt.

2010-12-07 @ 09:37:18
Postat av: Hrm.

Lektionen från det hela kanske är att du ska... lyssna på Tedde? Du vet, mannen med ett riktigt diplom. Intellektuell. Bildad. Smart.



Du är ju arbetslös knegare, du vet.



Lyssna på Tedde.

2010-12-07 @ 20:46:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!