Då var det slut.

Sitter och ser tillbaka på den tiden jag varit till sjöss och att det nu troligtvis är slut. Imorgon kommer det en avlösare och för den sista gången så sätter jag mig i en taxi och ser fartyget försvinna bort mellan cisternerna.

 

Har funderat mycket på den här bloggens vara eller icke vara på det senaste och brottar med idén att folk kanske ändå är intresserade av vad som skrivs här.

 

Så länge det är roligt på något vis.

 

Humorn lyser med sin frånvaro i detta inlägg men den kommer tillbaka. Det gör den alltid.

 

Har legat och lyssnat mycket på Alan Watts som är en av vår tids moderna filosofer för att förbereda mig lite inför en ny period i livet. Har även läst skrifter ifrån den romerska kejsaren Marcus Aurelius i boken The Emperors Handbook.

 

Nu när jobbet försvann tillsammans med mycket annat i livet så tog reslusten överhand och jag köpte en enkel biljett till Costa Rica.

 

Jag vill leva efter enkla principer men framförallt fortsätta sträva efter drömmar.

 

Många gånger känner jag mig så främmande till kulturen vi har i Sverige, samtidigt som den är så djupt rotad, att min lust efter att leva ett enkelt liv hela tiden blockeras av tankar om att leva tryggt.

 

“The mystery of life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

 

Aart Van Der Leeuw – Holländsk poet

 

Mer och mer har jag börjat acceptera att alla inte måste leva tills man blir gammal. Att det är så mycket en självklarhet i vårat välfärdssamhälle, att vi hela tiden fokuserar på att bli äldre så resultatet blir att vi ständigt lever i framtiden istället för i nuet.

 

Imorgon har jag bara min familj att komma hem till. Min lägenhet har en flyttfirma redan hämtat och packat in i ett magasin. Egentligen vill jag att det mesta ska slängas bort men någonting säger att några ägodelar måste man väl ändå ha hemma.

 

Den 21 november lyfter planet och med mig har jag min goda vän Tedde. Planen är bland annat att möta upp Nils och resa ihop med honom igen. Vi vill göra fler videoklipp för hela den kreativa processen runtikring det var så roligt att vi bara måste göra om det.

 

Hur länge jag kommer vara borta den här gången vet jag inte.


Kommentarer
Postat av: Berndt

"This is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning." (W C)

2010-11-03 @ 03:19:07
Postat av: Lena

Jonas Gardell sa: "Livet kostar på helt enkelt. Men meningen är ju inte att man ska lämna tillbaka det oanvänt vid utgången."

Hoppas att du får det liv du önskar och ha det så bra i Sydamerika.

2010-11-03 @ 08:12:26
Postat av: Aurvandil

Då går den svenska sjömanshistorien i graven nu?

Vi som var en STOR sjönation en gång i tiden.

Hoppas du/ni hittar någon ny inkomstkälla.



Lev väl önskar

"han med brynjan"

2010-11-03 @ 08:43:12
Postat av: Camilla

Njut av livet det går inte i repris,,,,,ha en super häftig resa,,,,,kram

2010-11-03 @ 09:18:26
Postat av: EDL

Ahh!

Denna Martin, posten som får oss "fellow followers" att ta del av en vändning i en ung mans liv!

Man kan inte annat än att lyfta på hatten, buga och bocka, och önska dig all lycka!

2010-11-03 @ 17:18:56
Postat av: Anonym

Ska det verkligen vara 'sjömansblogg' nu?

2010-11-03 @ 18:08:46
Postat av: nadia

Även om man gillar att resa så "blir man vuxen" förr eller senare och vill stadga sig och skaffa barn. Då kan det vara smart att ha kvar alla ägodelar som du nu kanske bara ser som onödiga.

2010-11-03 @ 22:11:38
URL: http://www.prinsessanadia.se
Postat av: Nils

Det blir som det blir broder! Vi ser fram emot att se ditt nylle här nere i central Amerika. Puss å kram

2010-11-04 @ 01:14:44
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Don Hjort

Lev väl Lilleman. Nu kommer vi alla snart fåe se dig på bild i lila brallor och dreads.

2010-11-04 @ 09:20:32
Postat av: Kristoffer

Du är legendarisk, lycka till i framtiden! :)

2010-11-04 @ 14:27:38
Postat av: Filip

Fan vad klok du är!

Får man fråga hur du blev sjöman egentligen?

2010-11-04 @ 19:05:10
Postat av: Hrm.

Skaffar du dreads så sätter jag eld på dom. När du sover.

2010-11-04 @ 23:43:20
Postat av: Michelle P

Vad hittar du på ikväll? :)

2010-11-05 @ 13:42:41
URL: http://ballahirs.blogg.se/
Postat av: Maskin-elev

Lycka till Martin! Jag och många andra på skolan kommer fortsätta följa din blogg!

2010-11-06 @ 12:56:42
Postat av: Rebecca

Jag tycker du gör så rätt i att dra iväg och göra precis som du känner för (precis som du alltid gör i och gör sig;)Jag hoppas att du behåller bloggen och uppdaterar oss nån gång ibland om vad som händer, vi som känner dig väl och hängt med länge uppskattar det nog annu mer. Trevlig resa och ta hand om dig!

2010-11-06 @ 18:31:21
URL: http://matochlivet.se
Postat av: C A Y D E N S ~

Hejsan! :) Tycker du skriver riktigt bra, tråkigt bara att inte så många kanske ser din blogg. :(



Men hur som helst just nu har jag en "dagens fråga" på min blogg och det skulle vara grymt om du kunde svara på den så jag får se vilka som ska och inte. Om du vill svara gå in här (tack!): http://caydens.blogg.se/2010/november/dagens-fraga.html#comment



Förlåt om du anser detta vara reklam! :( Det är inte meningen.

2010-11-07 @ 18:32:58
URL: http://caydens.blogg.se/
Postat av: Bintan

Klart att du ska fortsätta blogga!!! :-D

2010-11-07 @ 20:33:31
URL: http://bintan.bloggsida.se
Postat av: Nils

Snart sa! Och jag e pa att elda upp dreadsen som kommer komma snart!

2010-11-10 @ 02:27:41
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Hrm.T

TACK NILS! Inga dreads på Martin.

2010-11-10 @ 09:02:37
Postat av: hilms

Och där blev den här bloggen intressant igen. Kommer följas och lycka till!

2010-11-15 @ 22:00:58
URL: http://hilms.blogg.se/
Postat av: hilms

Och där blev den här bloggen intressant igen. Kommer följas och lycka till!

2010-11-15 @ 22:07:46
Postat av: Chalmers

Kan hälsa från hela sjösektionen på chalmers att vi kommer att sakna denna blogg, men framför allt att vi önskar att se dig på Frasses igen. Blir alltid helt oförglömmliga kvällar !

2010-11-19 @ 00:51:33
Postat av: stina

neeeej, jag är förälskad i din blogg. how sad.

2010-11-19 @ 21:32:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kilroy Travels Calmare Honung Reseklipp från Asien!